Volkswagen Golf oslaví padesátiny

Volkswagen měl několikrát v historii šťastnou ruku při návrhu modelu, který se stal bestselerem. Pro několik našich generací předků tento pojem zosobňoval model Brouk, jehož historie jako lidového vozu začala již před II: světovou válkou. A v podstatě bez přerušení na něho v letech sedmdesátých navázal další lidový vůz – Golf.

Ten oslaví příští rok své 50. výročí. Při mnoha příležitostech značka představí historické modely Golf z vlastní sbírky. Již ve dnech 31. ledna až 4. února 2024 obohatí vozy první až sedmé generace modelu Golf expozici francouzského importéra značky Volkswagen na veletrhu „Salon Rétromobile“ v Paříži.

Téměř souběžně, od 2. do 4. února 2024, bude Volkswagen na veletrhu „Bremen Classic Motorshow“ vystavovat vůz Golf I a jedinečnou studii EA 276 – ve Wolfsburgu zkonstruovaného předchůdce Golfu z roku 1969.

Nejúspěšnější evropský automobil
Byla to doslova automobilová revoluce, když Volkswagen v roce 1974 představil první model Golf jako nástupce legendárního Brouka. Přímočarý design z pera Giorgetta Giugiara nabídl místo motoru vzadu pohon předních kol, k tomu karoserii s variabilním interiérem, sklopnými opěradly zadních sedadel a velkým zadním výklopným víkem.

Pojďme si připomenout, jak se model v průběhu padesáti let vyvíjel.

Golf I. 1974 – 1983

První sériový Golf byl vyroben v továrně Volkswagen ve Wolfsburgu na konci března 1974. Předtím po celá desetiletí utvářel značku Volkswagen Brouk, a tedy motor vzadu a pohon zadních kol. Nyní však s prvním Golfem konečně začala nová éra: éra motoru vpředu a pohonu předních kol.

Moderní a bezpečná koncepce jízdy, velká variabilita s výklopnou zádí a sklopným opěradlem zadních sedadel a design však byly natolik přesvědčivé, že miliontý Golf byl oslaven již v říjnu 1976. Celosvětově se prodalo 6,9 milionu kusů první generace Golfu – včetně všech derivátů a tehdy identické Jetty.

Golf II. 1983 – 1991

Druhá generace Golfu byla nejdéle vyráběnou. Nabídla řízený katalyzátor, protiblokovací systém a první pohon všech kol v sérii. Součástí tajemství úspěchu Golfu je však i skutečnost, že konstruktéři přenesli DNA prvního Golfu do jeho nástupce, a manifestovali tak kulturu golfového designu na věčné časy. Díky této DNA je každý Golf nezaměnitelný i dnes. Po 6,3 milionech kusů skončila druhá generace modelu Golf v létě 1991.

Golf III. 1991 – 1997

Golf III byl prvním modelem řady, který byl od roku 1992 k dispozici s čelními airbagy. S modelem Golf III je spojena řada dalších milníků modelové řady: první šestiválcový motor (VR6), tempomat, první oxidační katalyzátor pro vznětové motory, první motor s přímým vstřikováním nafty a první boční airbagy. Třetí generace byla nahrazena v roce 1997 po vyrobení 4,8 milionu kusů.

Golf IV. 1997 – 2003

Dnes je Golf IV odborníky na design považován za stylovou ikonu a přelomový vůz této modelové řady. V roce 2001 následoval Golf GTI s výkonem 132 kW/180 k, v roce 2002 pak první Golf s přímým vstřikováním benzinu (FSI) a debut standardních hlavových airbagů. V roce 2002 Volkswagen představil také dosud nejsportovnější Golf: R32 s rychlostí 250 km/h, původní verzi dnešního Golfu R. V roce 2003 byl právě tento Golf R32 poprvé k dispozici s dvouspojkovou převodovkou (DSG). Ve stejném roce opustil výrobní linky Golf IV, kterého bylo vyrobeno 4,9 milionu kusů, a nahradil jej Golf V.

Golf V. 2003 – 2008

Pátý Golf nabídl v roce 2023 laserem svařované karoserie, zvyšující torzní tuhosti o 35 %. Poprvé byl Golf k dispozici také s volitelnými bočními airbagy vzadu – spolu se šesti standardními airbagy (čelní, boční, hlavové) bylo na palubě osm ochranných vzduchových polštářů. Kromě toho Golf V bodoval novým čtyřprvkovým zavěšením zadních kol, novou sedmistupňovou převodovkou DSG, bi-xenonovými světlomety, premiérou prvního benzinového motoru s přímým vstřikováním paliva v Golfu GTI a prvním dvoulitrem na světě s přeplňováním a turbodmychadlem. Do roku 2008 bylo vyrobeno 3,4 milionu kusů generace V ve všech verzích.

Golf VI. 2008 – 2012

Golf šesté generace nabídl standardně k dispozici další airbag: kolenní airbag. Z hlediska kvality byl za průlomový považován zejména interiér Golfu VI. Nové asistenční systémy, jako například automatické ovládání dálkových světel „Light Assist“, „ParkAssist“, „Hill Start Assist“ a technologie jako adaptivní systém řízení podvozku „DCC“, učinily ze „Světového vozu roku“ 2009 dosud nejvyspělejší Golf. K dispozici jsou také prvky jako systém start-stop a režim rekuperace, dynamická světla do zatáček a zadní světla LED. Za čtyři roky, do konce července 2012, bylo vyrobeno 3,6 milionu Golfů šesté generace.

Golf VII. 2012 – 2019

Dne 4. září 2012 oslavil Volkswagen v Berlíně světovou premiéru sedmého Golfu. Hmotnost nového Golfu se podařilo snížit až o 100 kg. Spotřeba paliva se v závislosti na motoru mohla snížit až o 23 procent ve srovnání s předchůdcem. Mezi asistenční systémy se přidaly multikolizní brzda, proaktivní systém ochrany cestujících, jakož i systém automatické kontroly vzdálenosti „ACC“ a systém sledování prostředí „Front Assist“ včetně funkce nouzového brzdění ve městě. V roce 2014 to přibyl nový e-Golf. Továrny opustilo přibližně 6,3 milionu kusů modelu Golf VII.

Golf VIII. 2019 – …

Osmá generace nabízí vznětové a zážehové motory, mild-hybridy a plug-in hybridy. Digitální interiér Golfu otevírá novou dimenzi ovládání vozidla. Široká nabídka standardních asistenčních systémů sahá od autonomního nouzového brzdění Front Assist a asistenta pro jízdu v jízdním pruhu až po funkci upozornění na nebezpečí v silničním provozu využívající technologii V2X. Tato technologie umožňuje Golfu bezdrátově komunikovat s odpovídajícím způsobem vybavenými vozidly a může tak pomoci předcházet nehodám. Na horním konci nabídky motorů je systém pohonu všech kol 4MOTION.


Pro značku bude příští rok možnost nejen pro vzpomínky. Již v lednu chystá představit ve světové premiéře nový model Golf, který stejně jako jeho předchůdci znovu zavede do sériové výroby mnoho inovací.

Zdroj: Volkswagen, Porsche Česká republika

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code