Automobilky postupně přechází na elektromobilitu
Legislativní tlak na omezení plynu CO2, který byl označen jako viník údajného globálního oteplování, má mnoho důsledků. Jedním z nich je cíl snížit emise CO2 prostřednictvím tlaku na přechod automobilů na nízkoemisní a od roku 2030 na bezemisní pohonné systémy.
Preferovaným palivem je elektřina, označovaná velmi nepřesně jako čistý zdroj energie. Pro automobilky, nucené k plnění limitů za hranicemi fyzikálních zákonů, je tak jediným východiskem zavádění výroby hybridních pohonů a elektropohonů. Důvodem je, že část provozu hybridních vozů a celý provoz elektromobilů je v rozporu s realitou považován za provoz, mající nulové emise. To je podstatné pro výpočet průměrných emisí, ze kterých je počítáno plnění limitů i pokuty za jejich neplnění.
Automobilky se proto pod tímto tlakem snaží o výrobu potřebného podílu vozů na elektřinu tak, aby se pokutám vyhnuly. Nastavení platných, ale hlavně budoucích limitů ovšem vede k tomu, že podíl elektrifikovaných vozů bude muset být po roce 2030 roven 100%.
Na tuto situaci se postupně připravují všechny automobilky a postupně proto ohlašují zvyšování podílu elektrifikovaných vozů. Dnes tak i Ford oznámil, že v polovině roku 2026 budou všechny modely z jeho evropské nabídky osobních vozů schopny bezemisní jízdy, ať už díky čistě elektrickému, nebo plug-in hybridnímu pohonu. V roce 2030 bude evropské portfolio osobních vozů Ford již 100% elektrické.
Všechny užitkové vozy této značky budou poháněny čistě elektrickým nebo plug-in hybridním ústrojím již v roce 2024, přičemž Ford předpokládá, že v roce 2030 budou tyto varianty tvořit dvě třetiny jeho celkového prodejního objemu užitkových vozů na evropském trhu. Do roku 2025 Ford v této souvislosti proinvestuje nejméně 22 miliard USD (v přepočtu přibližně 470 mld. Kč).
V průběhu uplynulých dvou let bylo cílem zlepšení strukturálních nákladů, vyřešení situace na trzích se slabým prodejním výkonem, vytvoření lépe zacílené modelové řady a uzavírání partnerství směřujících k podpoře růstu a zlepšování hospodářského výsledku.
Urychlení růstu v užitkových vozidlech
V roce 2020 se Ford stal již pošesté v řadě nejprodávanější značkou užitkových automobilů v Evropě. Růst v tomto segmentu je pro značku klíčový z hlediska ziskovosti. Proto investuje do produktů i služeb, spolupracuje s rozsáhlou sítí přestavbářských společností a uzavřela strategickou alianci mezi Volkswagenem a svým joint-venture podnikem Ford Otosan, jejímž cílem je snížení nákladů pro obě strany.
Zdrojem dalšího růstu v segmentu užitkových automobilů se stanou nové online služby. Jsou vyvíjené ve spolupráci se zákazníky a jejich účelem je přispívat k prosperitě jejich firem. Patří k nim služby jako aplikace FordPass Pro, určená pro správu až pěti vozidel, nebo loňské spuštění služby na správu vozových parků Ford Fleet Management ve spolupráci s ALD Automotive.
Ford a Google také nedávno oznámily založení společné pracovní skupiny Team Upshift. Toto unikátní partnerství v kombinaci s vlastním potenciálem Fordu vytvoří předpoklad pro zásadní změny zákaznické a uživatelské zkušenosti, a to jak v osobních, tak v užitkových automobilech.
Miliardová investice v Kolíně nad Rýnem
V souvislosti s přípravami na elektrickou budoucnost investuje Ford miliardu dolarů (v přepočtu přibližně 22 mld. Kč) do modernizace montážního závodu v německém Kolíně nad Rýnem, kde má značka svoji evropskou centrálu i jednu z největších výrobních základen v Evropě.
Ford dále oznámil, že v roce 2023 začne v tomto zařízení vznikat první velkosériový v Evropě vyráběný a pro Evropu určený osobní elektromobil značky. Zvažuje se i možnost vyrábět zde ještě jeden plně elektrický model.
Celková nabídka bude představovat řadu elektrifikovaných modelů, podporovanou digitálními službami zaměřenými na spotřebitele. Začíná již nyní uvedením nového Mustangu Mach-E s výhradně elektrickým pohonem.
Další podrobnosti o elektrifikačních plánech Fordu a transformaci kolínského závodu budou zveřejněny v průběhu následujících měsíců.