Opel Astra dostal šestou generaci
Opel Astra není asi potřeba nijak zvlášť představovat. Za 30 let, kdy se s ní potkáváme na silnicích, vešla do podvědomí všech, kteří se na silnicích pohybují. Za tuto dobu se vystřídalo pět generací vozu a nyní se na řadu dostává šestá.
Exteriér
Nový Opel Astra svým vzhledem působí velmi dynamicky. V souladu s aktuálním stylem značky, který se vyznačuje čistými plochami bez zbytečných okrasných prvků a na první pohled rozpoznatelnou maskou Opel Vizor.
Po SUV modelech Mokka, Crossland a Grandland je nová Astra prvním hatchbackem značky Opel, který interpretuje odvážnou a puristickou designerskou filozofii německé automobilky. Nepřehlédnutelným prvkem je nová „tvář“ vozu Opel Vizor, která se táhne napříčcelou čelní maskou, takže nová Astra vypadá širší a stabilnější. Maska Opel Vizor přirozeně integruje technologie, jako jsou ultratenké světlomety Intelli-Lux LED® nebo přední kamera systému Intelli-Vision. Při pohledu z boku vypadá nová Astra mimořádně dynamicky, což je do značné míry zásluha výrazně skloněného C-sloupku karoserie.
Díky krátkému přednímu převisu karoserie je nová Astra jen o 4,0 mm delší než předchozí model, a to i přes výrazně zvětšený rozvor 2675 mm (+13 mm). Nabízí praktický zavazadlový prostor s nastavitelnou podlahou o objemu 422 litrů.
Astra nové generace byla navržena a vyvinuta v sídle společnosti Opel v německém Rüsselsheimu, kde se také bude od letošního podzimu také vyrábět. Nastupující Astra přinese do své kompaktní třídy takové inovace, které zákazníci mohli až dosud volit pouze u modelů vyšších tříd. Nejnovější verze adaptivních světlometů Intelli-Lux LED® Pixel vychází z oceňovaných světel vlajkové lodi Opelu Insginia. Se 168 LED prvky jde o nejlepší nabídku svého druhu v celém segmentu kompaktních automobilů i vozů střední třídy.
Interiér
V interiéru Astry nové generace je použit plně digitální přístrojový štít Pure Panel. Řidič i pasažéři mohou přístroje a systémy nové Astry ovládat pomocí mimořádně velkých dotykových obrazovek. Konstruktéři automobilky Opel věnovali velkou pozornost tomu, aby řidič dostával vždy potřebné informace, ale aby zároveň nebyl obtěžován zbytečnými daty nebo funkcemi. A velmi příjemné je, že zásadní prvky a systémy (např. klimatizace) mají stále poctivé fyzické spínače a tlačítka.
Nová Astra dostala přední sedadla s ergonomickým certifikátem AGR, která jsou mimořádně pohodlná zejména na dlouhých cestách. Ovládání vozu řidiči usnadňuje celá škála nejmodernějších asistenčních systémů – od head-up displeje až po poloautomatický asistenční systém Intelli-Drive 2.0 a 360-stupňovou kameru Intelli-Vision.
Přístrojový štít Pure Panel nové generace
Dominantním prvkem pracoviště řidiče je přístrojový štít Pure Panel, se kterým se poprvé představila nová Mokka. Do šířky rozmáchnutý digitální kokpit (v závislosti na stupni výbavy může být plně prosklený) je vybaven dvěma dokonale integrovanými 10-palcovými displeji. Díky speciální úpravě krycího skla, která zabraňuje odleskům v čelním skle, se přístrojová deska obejde bez obvyklé „kapličky“ nad hlavními přístroji, což dále zvyšuje high-tech atmosféru interiéru.
Díky fyzickým ovládacím prvkům v podobě precizně propracovaných „kláves“představuje Pure Panel optimální rovnováhu mezi digitalizací a intuitivním ovládáním. A zbytečné jsou i obvyklé propojovací kabely, protože infotainment nové generace lze u všech verzí propojit ke smartfonům se systémy Apple CarPlay i Android Autobezdrátově.
Skvělá ergonomická sedadla s certifikátem AGR, masážní funkcí a ventilací
Ergonomická sedadla AGR automobilky Opel se těší skvělé pověsti a nová Astra navazuje na tuto dlouholetou tradici. AGR sedadla nové Astry jsou posazena o 12 mm níž než u předchozího modelu, což řidiči dává pocit „sportovního“ řízení. Propracované čalounění s optimálně tuhou strukturou garantuje dobré držení těla, v nabídce jsou dvě verze čalounění: „Sport“ a „Komfort“.
Přední sedadla AGR nové Astry jsou to nejlepší, co kompaktní třída nabízí. Tato sedadla mají širokou škálu nastavení – od elektrického nastavování sklonu opěradel až po elektro-pneumatickou bederní opěrku. Sedadla s koženým čalouněním Nappa nabízejí dokonce ventilaci, masážní funkci(pro sedadlo řidiče) a vyhřívání vzadu i vpředu. K dispozici jsou také sedadla čalouněná Alcantarou.
Podvozek
Nová Astra je postavena na vysoce flexibilní multi-energetické platformě EMP2 třetí generace. DNA nové Astry jasně dokládá její německý původ: Přesné řízení, suverénní jízdní vlastnosti i ve vysokých rychlostech… jako každý nový Opel, také nastupující Astra dostala pomyslný certifikát „Autobahnproof“, který dokládá, že cílem snažení všech konstruktérů bylo, aby nový model vynikal stabilitou a bezpečností i ve velmi vysokých dálničních rychlostech.
Řízení a příčná tuhost zavěšení kol (vpředu vzpěry McPherson, vzadu torzní příčka) byly navrženy v zájmu maximální jízdní stability a s cílem eliminovat nežádoucí naklápění karoserie v podélném i příčném směru. Torzní tuhost karoserie nové Astry je o 14 procent vyšší než u předchozího modelu.
Bezpečnost
Kromě multifunkční čelní kamery se řidič nové Astry může spolehnout také na čtveřici dalších kamer (jedna je vpředu, jedna vzadu a po jedné na každé straně vozu), pět radarových senzorů (jeden vpředu a jeden v každém rohu vozu) i ultrazvukové senzory vpředu a vzadu.
Kamery a senzory jsou integrovány do systému Intelli-Drive 2.0, který rozšiřuje dosah kamer a radarů. Díky tomu může systém samočinně přizpůsobovat rychlost poloměru zatáček, dávat řidiči doporučení ke změně rychlosti nebo udržovat zvolený jízdní pruh v poloautomatickém režimu. Systém rovněž registruje stisk rukou na volantu, takže je zajištěno, že řidič je vždy ve střehu.
Do dlouhého seznamu automatizovaných asistenčních systémů patří také např. adaptivní tempomat, který zvyšuje či snižuje rychlost Astry v závislosti na okolním provozu, aniž by při tom byla překročena předem navolená maximální rychlost. Adaptivní tempomat Astry dokáže vůz v případě potřeby zcela zastavit.
Dalším výrazným prvkem je velký head-up displej nebo kamerový/radarový systém pro usnadnění parkování.
Prémiové světlomety Intelli-Lux Pixel Light®
Astra předchozí generace uvedla jako první už v roce 2015 vyspělé LED-matrixové adaptivní světlomety i do třídy kompaktních vozů. Nastupující Astra na tento odkaz navazuje a vnáší do kompaktního segmentu špičkové LED světlomety Intelli-Lux LED® Pixel Light. Tyto sofistikované světlomety mají 2×84 LED elementů a vynikají velmi štíhlou stavbou. Paprsek světla se v řádu milisekund zcela plynule přizpůsobuje okolnímu provozu, takže protijedoucí ani souběžně jedoucí řidiči nejsou nikdy oslňováni.
Pohon
Nová Astra bude ihned po uvedení na trh k dispozici jak s plug-in hybridním elektrickým pohonem, tak i zážehovými a vznětovými motory. U zážehových a vznětových variant se výkonová škála pohybuje od 81 kW/110 k až po 96 kW/130 k a vrcholí na hodnotě 165 kW/225 k u plug-in hybridní verze.
U benzinových a naftových jednotek je standardem šestistupňová manuální převodovka, výkonnější motory je možné na přání propojit s osmistupňovou automatickou převodovkou.
Kdy?
Nový Opel Astra se na trhu objeví na konci letošního roku, a to v dynamicky laděné pětidveřové verzi s nízko posazeným těžištěm a především s větším vnitřním prostorem než nabízel dosavadní model. S délkou 4374 mm a šířkou 1860 mm míří nová Astra přímo do středu sektoru kompaktních vozů.
Prodejci automobilů Opel otevřou objednávkové knihy na novou Astru už letos na podzim. První zákaznické vozy potom dorazí na samém začátku roku 2022.
Zdroj: Opel CZ, O automobil Import