Volkswagen vylepšil nabídku sportovních modelů elektromobilů

Volkswagen pro své sportovní modely řady ID používá označení GTX. V loňském roce již byly představeny modely ID.4 GTX a ID.5 GTX s pohonem všech kol dvěma elektromotory. Oba modely mají v příslušných modelových řadách podíl téměř 40 procent a nabídka této produktové značky bude postupně rozšiřována tak, aby v budoucnosti měl svou variantu GTX každý model ID. – od ID.3 až po ID. Buzz.

Novinky ve výbavě

Jako součást sériové výbavy přibylo několik novinek. Přístrojová deska a výplně dveří jsou nyní černé. Sportovní charakter vizuálně evokuje červené prošívání v celém interiéru, mj. na černém koženém volantu. Také na přání dodávaná sportovní sedadla (paket Top Sport Plus Interiér) jsou navíc zdobena červeným jednoduchým a dvojitým prošíváním, lemováním a logem.

Naproti tomu exteriér zvýrazňuje leskle černá barva, kterou nyní září lišty střešního rámu, střešní sloupky C, kryty vnějších zpětných zrcátek a difuzor. Sériově jsou v paketu Comfort Plus GTX dodávány černě lakovaná střecha, tmavě tónovaná skla oken a zadního okna, vyhřívání předních sedadel, po dvou rozhraních USB-C vpředu a vzadu, nově s nabíjecím výkonem až 45W, variabilní středová konzola, klimatizace „Air Care Climatronic“ s aktivním kombinovaným filtrem, stacionární klimatizace s třízónová regulace teploty a determální sklo čelního okna. Na přání jsou k dispozici elegantní, leskle černá 21“ kola.

Pohony

Modely GTX jsou vybaveny dvěma elektromotory, jedním na přední a jedním na zadní nápravě. Oba elektromotory společně zajišťují elektrický pohon s nejvyšším celkovým výkonem 220 kW (299 k) a točivým momentem 460 N.m. Synchronní elektromotor s trvalými magnety na zadní nápravě poskytuje nejvyšší výkon 150 kW (204 k) a maximální točivý moment 310 N.m.

Na přední nápravě je uložen asynchronní elektromotor s nejvyšším výkonem 80 kW (109 k) a točivým momentem 162 N.m. Tento elektromotor je mimořádně kompaktní a lehký, snáší krátkodobá přetížení a způsobuje minimální ztráty v režimu bez přívodu elektrické energie. Nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 180 km/h. Nejvyšší přípustná hmotnost brzděného přívěsu je u obou modelů GTX 1400 kilogramů při stoupání 8 %, a je tak o 200 kilogramů větší než u variant s pohonem zadních kol.

Inteligentní řízení pohonu se dvěma elektromotory má v modelech ID.4 GTX a ID.5 GTX na starosti manažer jízdní dynamiky. Vlastní software se přitom vždy zaměřuje na to, aby vůz dosahoval optimální úrovně hospodárnosti, dynamiky a jízdní stability. V mnoha případech zajišťuje pohon pouze elektromotor na zadní nápravě. Jakmile řidič požaduje sportovní jízdu nebo je nutná ještě vyšší trakce, připojí se k pohonu asynchronní elektromotor na přední nápravě. K tomu dojde plynule během několika setin sekundy, aniž by to řidič zaznamenal. V závislosti na zvoleném jízdním režimu není prostřednictvím manažera jízdní dynamiky řízen pouze pohon, ale také veškeré regulační systémy brzd, řízení a podvozku.

Technické údaje a doporučení

ID.4 GTX nabízí dojezd až 495 kilometrů (WLTP), ID.5 GTX až 508 kilometrů (WLTP). Maximální nabíjecí výkon je u obou modelů až 135 kW. Vysokonapěťová akumulátorová baterie s kapacitou 77 kWh se nabije z 5 na 80 procent za pouhých 36 minut. Tím se dojezd prodlouží o dalších 337 kilometrů u modelu ID.4 GTX, resp. o 376 kilometrů u modelů ID.5 GTX (oba údaje podle metodiky WLTP).

Při cestování na dlouhé vzdálenosti podporuje řidiče inteligentní plánovač tras pro elektromobily. Navigační systém může na trase naplánovat i větší počet zastávek, aby vůz dojel do cíle co nejdříve. Itinerář se navíc průběžně přizpůsobuje měnícím se podmínkám. Pokud například jede řidič velmi hospodárně, nebude muset dělat krátkou přestávku kvůli nabíjení.

ID.4 GTX – spotřeba elektrické energie v kWh/100 km (EU): kombinovaná 17,2–15,8; emise CO2 v g/km: kombinované 0; třída hospodárnosti: A+++

ID.5 GTX – spotřeba elektrické energie v kWh/100 km (EU): kombinovaná 17,1; emise CO2 v g/km: kombinované 0; třída hospodárnosti: A+++

ID.3 – spotřeba elektrické energie v kWh/100 km (EU): kombinovaná 14,0–13,7; emise CO2 v g/km: kombinované 0; třída hospodárnosti: A+++

ID. Buzz Pro – spotřeba elektrické energie v kWh/100 km (EU): kombinovaná 18,9; emise CO2 v g/km: kombinované 0; třída hospodárnosti: A+++

Nejvyšší celkový výkon 220 kW v modelech ID.4 GTX a ID.5 GTX: Nejvyšší výkon zjištěný v souladu s globální technickou normou OSN (UN-GTR.21) je využitelný po dobu max. 30 sekund. Výkon dostupný v individuální jízdní situaci závisí na různých faktorech, jakými jsou například venkovní teplota, provozní teplota, stav nabití a fyzické stárnutí vysokonapěťové sady akumulátorů. Předpokladem pro dostupnost maximálního výkonu je především provozní teplota vysokonapěťové akumulátorové baterie mezi 23 a 50 °C a stav jejího nabití více než 88 %. Odchylky od výše uvedených a dalších parametrů mohou vést ke snížení výkonu nebo dokonce až k nedostupnosti nejvyššího výkonu. Teplotu akumulátorů lze do jisté míry nepřímo ovlivnit funkcí nezávislé klimatizace a stav nabití je mimo jiné nastavitelný ve vozidle. Ukazatel jízdních výkonů zobrazuje ve vozidle aktuálně dostupný výkon. Pro co nejlepší zachování využitelné kapacity vysokonapěťové sady akumulátorů se doporučuje nastavit limit pro každodenní nabíjení na 80 % kapacity, který lze například před jízdou na velkou vzdálenost změnit na 100 %.

Vylepšené modely lze objednávat, a to za ceny již od 1 597 900 Kč (ID.4 GTX) a 1 656 900 Kč (ID.5 GTX).

Zdroj: Volkswagen

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code