Dacia Spring slaví dva roky. K výročí dostala silnější motor a užitkovou verzi
Model Dacia Spring jsme představili poprvé v roce 2021. Od jara tohoto roku si ho objednalo již více než 108 000 zákazníků. Tři ze čtyř z nich jsou přitom soukromí zákazníci, kteří si vůz pořídili pro osobní potřebu.
Spring se tak stal třetím nejoblíbenějším elektromobilem prodávaným soukromým zákazníkům v Evropě. Je přitom zajímavé, že 93 % soukromých zákazníků vozu Spring, si pořídilo elektromobil poprvé.
Tento malý vůz, který již stihl projít naším testem, je s pohotovostní hmotností nižší než jedna tuna nejlehčím mezi TOP20 evropských elektromobilů. Přitom získal pět hvězdiček Green NCAP a ocenění Best Car 2022 Green NCAP za účinnost.
Údaje získané o provozu modelu ukazují, že používání odpovídá kompaktnímu a lehkému výrobku. Průměrný denní nájezd vozu Spring je 31 km a 68 % zákazníků ujede v průměru méně než 30 km denně.
Plné nabití baterie je schopno pokrýt týdenní nájezd, i když v praxi je nabíjen častěji například během toho, co zákazník tráví čas nakupováním. Průměrný počet cest za den je 5,4. Spring, původně zamýšlený jako druhé auto domácnosti, se stal hlavním dopravním prostředkem pro všední dny pro 90 % domácností vlastnící vůz Spring s více než jedním autem.
Průměrná rychlost, které dosahují zákazníci vozů Spring, je 26 km/h, což potvrzuje vhodnost vozů Spring pro každodenní cesty, ale také popojíždění ve městě.
Spring s motorem ELECTRIC 45 (pohotovostní hmotnost 970 kg) nebo ELECTRIC 65 (975 kg) je jediným 100% elektrickým vozidlem v evropské TOP 20 s hmotností nižší než jedna tuna. Lehká baterie (188 kg) pro kompaktní vozidlo spotřebuje méně zdrojů na výrobu. Motor tak spotřebuje na svůj provoz méně energie než těžší elektromobil.
Výkonnější model
Na bruselském autosalonu na začátku roku byl představen model Spring ELECTRIC 65 ve výbavě Extreme, který doplnil modelovou řadu Spring o výkonnější motor (65 k / 48 kW).
Tento nový motor, dostupný pouze ve výbavě Extreme, v kombinaci s uzpůsobenou převodovkou (která zvyšuje točivý moment přenášený na kola) zajišťuje větší zrychlení a akceleraci v širším rozsahu použití. S tímto motorem má Spring dojezd 220 km ve smíšeném cyklu WLTP (a 305 km v městském cyklu WLTP).
Užitková verze
Kromě silnějšího motoru byl na autosalonu představena i užitková verze Spring Cargo. Stejně jako řemeslníci a doručovatelé potřebují profesionálové neomezený přístup do centra měst. Ať už jde o doručování zásilek, přepravu menšího nákladu nebo rozvor jídla, Spring je jednoduchou, úspornou a cenově dostupnou nabídkou pro řešení této potřeby.
Bez zadního sedadla pro maximální objem nákladu 1 000 litrů může Spring převážet více než 350 kg nákladu, přičemž si zachovává dojezd shodný s verzí pro osobní vozy, tedy 230 km v kombinovaném cyklu WLTP a až 305 km v městském cyklu.
V závislosti na zemi je užitková verze Spring přímo vyrobena ve výrobním závodě v Číně s přední/zadní dělicí přepážkou a upevňovacími oky a homologací N1, nebo přestavěna ze čtyřmístného vozu Spring na dvoumístné užitkové vozidlo společností Qstomize, dceřinou společností skupiny Renault.
Zdroj: Dacia, Renault Česká republika