Peugeot 208 modernizuje
Peugeot 208 je pokračovatelem řady devíti generací městských vozů Peugeot. Na trh byl uveden na konci roku 2019. V letech 2021 a 2022 byl Peugeot 208 nejprodávanějším vozem v rámci všech segmentů v Evropě, i na největším trhu značky, ve Francii. Za tyto tři roky se ho celosvětově vyrobilo téměř milion kusů.
Naším testem prošla jak verze se spalovacím motorem, tak provedení poháněné elektromotorem.
Nyní jsme měli možnost ujet první kilometry s modernizovanou verzí tohoto modelu a podívat se na novinky, které přináší.
Exteriér
Model si zachovává kompaktní design, změny se dají označit za kosmetické, za omlazující facelift. Zachovává i stejné vnější rozměry: délka 405,5 cm, šířka 174,50 cm (včetně zrcátek), výška 143 cm. Objem zavazadlového prostoru se nezměnil a činí 309 litrů (pod krytem).
Šéfdesigner Matthias Hossan o hlavních motivech provedených změn řekl: „Chtěli jsme ještě více posílit jeho již tak výraznou osobnost, aniž by se ztratil celkový duch jeho designu. Nová přední část s novým světelným podpisem Peugeot a nově pojatá zadní světla se třemi drápy nám umožnily dodat vozu svěží moderní vzhled, ještě o něco výraznější postoj šelmy a zároveň zachovat propracovanou sportovní siluetu, kterou zákazníci milují.“
Změny jsou nejvíce patrné v přední části vozu. Všechny verze mají zcela přepracovaný design přední části. Mřížka chladiče má postupně se rozvíjející vzor v barvě karoserie, který se plynule prolíná s celkovým objemem nárazníku. Mřížka chladiče a karoserie již nejsou oddělené, ale tvoří jeden celek, což zvyšuje vizuální robustnost a modernost.
Nový světelný podpis vpředu
Nový světelný podpis Peugeot, který se poprvé představil u modelů 508 a 508 SW a následně i u 2008, se nyní objevuje i u vozu 208. Charakteristickým rysem tohoto podpisu jsou tři dlouhé vertikální světelné drápy zabudované do leskle černých lišt na nárazníku.
Jsou posunuty směrem k vnějšímu okraji vozu a vůz působí díky nim stabilněji a vypadá opticky širší. Tento nový přední podpis se objevuje u všech verzí 208. Efekt tří světelných drápů je použitý i u full LED světlometů využívajících tři samostatné světelné moduly.
Podpis zadních světel
Na zadní části vozu se objevuje nová . Nový model zůstává věrný podobě světelného podpisu, který tvoří tři červené drápy. Drápy jsou ale nyní horizontální, umístěné nad sebou. Skládají se ze tří LED diod, navazujících na černý pás kolem víka zavazadlového prostoru. Tím dodávají vozu působivější vzhled a dojem větší šířky.
U úrovně výbavy GT jsou zpětná a směrová světla rovněž opatřena LED diodami.
Nový design kol
Kola jsou jedním ze základních prvků nového designu Peugeot. Tento přístup, jehož příkladem jsou zcela nová kola použitá u modelu 408, pokračuje i u všech uváděných modelů značky, tedy i u vozu 208, který je dodáván s několika typy litých kol.
Všechna jsou zcela nová, v rozměrech 16 palců (dvoubarevná kola s diamantovým výbrusem NOMA) nebo 17 palců (dvoubarevná kola s diamantovým výbrusem YANAKA ozdobnými prvky). Kola mají čtyřpaprskový střed s vyraženým logem Peugeot, za kterým se skrývají matice.
Barvy karoserie
Nový model zavádí extravagantní odstín Žlutá Agueda. Tato barva, ve které byl jeden z předváděcích vozů, je použita jako klíčová při uvedení na trh. Další nový odstín, Šedá Selenium, je elegantní a decentní, což můžete posoudit sami z dalších ilustračních fotografií.
Nový Peugeot 208 je k dispozici celkem v sedmi odstínech karoserie: Žlutá Agueda, Šedá Selenium, Šedá Artense, Černá Perla Nera, Bílá Banquise, Červená Elixir a Modrá Vertigo. Všechny verze mají bez ohledu na zvolený odstín karoserie leskle černá zpětná zrcátka. GT je navíc standardně vybavena leskle černými podběhy kol a za příplatek i černou střechou.
Interiér
Modelu 208 byl první, u kterého představil Peugeot svůj specifický i-Cockpit®. Poslední generace tohoto uspořádání interiéru, kde je kaplička s přístoji před řidičem umístěna nad volantem co nejblíže zornému poli řidiče, sledujícího vozovku, opět zapracovala na ergonomii.
Přístrojový panel, umístěný v ideální poloze ve výšce očí řidiče, je u verzí Allure a GT digitální. Jeho desetipalcový digitální displej má nový design a u verze GT nabízí i 3D zobrazení. Řidič si může přizpůsobit barvu displeje, stejně jako uspořádání a prioritu informací podle svých preferencí. Ve verzi Active si nový model 208 zachovává analogový přístrojový štít s 3,5 palcovým barevným displejem.
Velký desetipalcový centrální dotykový displej
Všechny verze 208 jsou nyní standardně vybaveny velkým desetipalcovým centrálním dotykovým displejem. Změna se tedy týká dvou nejnižších výbavových stupňů, které byly dříve opatřeny displejem sedmipalcovým. Současná dotyková obrazovka umožňuje ovládat nejnovější generaci systémů infotainmentu Peugeot i-Connect® a Peugeot i-Connect® Advanced. U verzí Allure a GT je centrální displej vybaven technologií HD. Pod centrálním displejem jsou klávesy „toggles switches“, které umožňují rychlý přístup k nejdůležitějším funkcím.
Informační systémy
Nový Peugeot 208 je standardně vybaven systémem Peugeot i-Connect a všechny verze mohou být za příplatek vybaveny systémem Peugeot i-Connect Advanced. Oba systémy se ovládají prostřednictvím centrálního desetipalcového dotykového displeje s vysokým rozlišením, který je snadno přizpůsobitelný. Lze u něj nastavit více oken s widgety, velmi snadno se používá a reaguje jako chytrý telefon. Jednotlivými nabídkami lze snadno procházet a tažením zleva doprava nebo nahoru a dolů přesouvat různé notifikace, případně klepnutím třemi prsty zobrazit seznam aplikací. Kdykoli se lze přes tlačítko „Home“, umístěné pod displejem, snadno vrátit na hlavní stránku. V horní části obrazovky se na trvalém banneru zobrazují informace o venkovní teplotě a klimatizaci, pozice na stránkách widgetů, údaje o připojení, notifikace a čas.
Systém Peugeot i-Connect nabízí plnou konektivitu díky bezdrátovému zrcadlení (Apple CarPlay/Android Auto). Se systémem Peugeot i-Connect Advanced, který je vybaven vysoce výkonnou online navigací TomTom, je technologický zážitek dokonalý. Pro optimální čitelnost se mapa zobrazuje na celém desetipalcovém displeji. Systém se aktualizuje „over the air“.
Více zásuvek USB
Nový Peugeot 208 ve verzích Allure a GT je standardně vybavený třemi zásuvkami USB-C (dvě vepředu, jedna vzadu) a jednou zásuvkou USB-A (vzadu).
Výkonnější indukční nabíječka pro telefony
V provedení Allure může být vůz za příplatek vybaven 15 W indukční nabíječkou pro chytré telefony (dříve 5 W), pro GT je tato nabíječka dodávána sériově. Je umístěna za krytem středové konzoly a umožňuje rychlé dobití chytrého telefonu během používání funkce bezdrátového zrcadlení.
Parkovací kamery s vysokým rozlišením
Přední i zadní parkovací kamera nyní nabízejí obraz ve vysokém rozlišení. V závislosti na stupni výbavy je za příplatek k dispozici nová přední kamera s vysokým rozlišením. Je spojená se systémem sledování mrtvého úhlu a umožňuje zobrazit 360° obraz bezprostředního okolí vozu, což výrazně usnadňuje parkování.
Ambientní osvětlení u verzí GT
Uživatelé nového modelu 208 GT mají k dispozici osm různých odstínů, z nichž některé jsou zcela nové. Jednotlivé odstíny jsou sladěny s odstíny centrálního dotykového displeje a případně zohledňují zvolený jízdní režim.
Nové potahové látky
Všechny verze nového modelu 208 jsou opatřeny novou látkou na sedadlech, u verze GT je za příplatek v nabídce nové černé čalounění Alcantara s prošíváním v odstínu Zelená Adamite. Obložení palubní desky a loketní opěrky jsou rovněž zvýrazněny elegantním prošíváním v odstínu Zelená Adamite.
Asistenční systémy řízení
Kromě zmíněných nových parkovacích kamer s vysokým rozlišením nabízí model 208 svému uživateli celou řadu zařízení, která usnadňují jízdu a zvyšují bezpečnost:
– Adaptivní tempomat s funkcí Stop and Go umožňující nastavit vzdálenost mezi vozidly;
– Systém automatického nouzového brzdění se systémem varování před srážkou, který rozpozná chodce a cyklisty, a to ve dne i v noci, v rychlosti od 7 do 140 km/hod;
– Rozšířené rozpoznávání dopravních značek a jejich zobrazování na digitálním panelu: kromě obvyklých značek
omezujících rychlost rozpozná také stop, zakázaný směr jízdy, zákaz předjíždění a konec zákazu předjíždění;
– Aktivní systém varování při neúmyslném opuštění jízdního pruhu nebo neoznačeného okraje vozovky s úpravou dráhy vozu;
– Sledování pozornosti řidiče – systém hlídající bdělost řidiče během dlouhé jízdy a při rychlostech nad 65 km/hod, a to pomocí analýzy mikropohybů volantu;
– Sledování mrtvého úhlu.
Nové funkce v aplikaci MyPeugeot®
– Vytvoření virtuální knihy údržby, která umožňuje uchovávat všechny faktury a ukládat do elektronického souboru seznam zásahů provedených na vozidle v rámci servisní sítě. Kromě toho, že je tato funkce šetrná k životnímu prostředí, je velmi užitečná v případě, kdy zákazník svůj vůz prodává jako ojetý, neboť kupujícímu dodává důvěru a zajišťuje rychlý prodej.
– Odesílání tras připravených předem v telefonu do palubního navigačního systému je jedním ze způsobů, jak ušetřit čas. Stejně tak je možné rychlé nalezení parkovacího místa na veřejné komunikaci po skončení cesty. Navigační systém je předem naprogramován tak, aby reagoval na hlasové pokyny. Se systémem TomTom se mapy automaticky aktualizují.
– Plánování dobíjecích míst pro optimalizaci cest a předvídání úrovně nabití baterie po příjezdu do cíle. Díky naprogramování cest v aplikaci My Peugeot je možné vůz dobíjet v nejvhodnější dobu a podle dostupnosti dobíjecích stanic.
– Ovládání centrálního zamykání dveří a aktivace světel a klaksonu na dálku. Tyto praktické a velmi užitečné funkce vám denně pomáhají zabezpečit váš vůz, nebo jej můžete snadno najít na přeplněných parkovištích či ve tmě.
– Vyhledání parkoviště s nejvíce volnými místy je nová služba, která vám po příjezdu do města ušetří starosti s hledáním parkovacích míst.
Pohon
Aktuální nabídka pohonů představuje:
benzínové motory
– PureTech 75 MAN5: tříválcový benzinový motor o objemu 1,2 litru a výkonu 75 koní, spojený s pětistupňovou manuální převodovkou;
– PureTech 100 MAN6: tříválcový benzinový motor o objemu 1,2 litru a výkonu 130 koní, spojený se šestistupňovou manuální převodovkou. Vozy se šestistupňovou manuální převodovkou mají novou ergonomičtější hlavici řadicí páky.
– PureTech 100 EAT8: tříválcový benzinový motor o objemu 1,2 litru a výkonu 130 k, spojený s osmistupňovou automatickou převodovkou.
hybridní pohony
Pohonné ústrojí Hybrid 48V znamená rozšíření nabídky pohonů. Tvoří ho benzínový motor PureTech nové generace o výkonu 100 k nebo 136 k. Motor je spojený s šestistupňovou dvouspojkovou elektrifikovanou převodovkou e-DCS6, jejíž součástí je elektromotor.
Díky baterii, která se dobíjí za jízdy, nabízí tato technologie vyšší točivý moment při nízkých otáčkách motoru a až o 15 % nižší spotřebu paliva. Při jízdě ve městě může podle údajů výrobce nový Peugeot 208 Hybrid 100 a Hybrid 136 více než 50 % času jezdit ve 100% elektrickém režimu.
elektrické pohony
Plně elektrický motor nabízí výkon 115 kW/156 k a baterii o kapacitě 51 kWh. Dojezd dosahuje podle údajů výrobce 409 kilometrů. K dispozici jsou dva typy palubních nabíječek, které vyhovují všem způsobům použití a řešením nabíjení: standardně jednofázová nabíječka o výkonu 7,4 kW a za příplatek třífázová nabíječka o výkonu 11 kW. Odhadovaná doba dobití z 20 % na 80 % je maximálně 30 minut přes veřejnou dobíjecí stanici (100 kW), 4 hodiny 40 minut přes WallBox (7,4 kW) a 11 hodin 10 minut přes zesílenou zásuvku (3,2 kW).
Nabídku doplňuje i cenově dostupnější pohon tvořený elektromotorem o výkonu 100 kW / 136 k a baterií o kapacitě 50 kWh. Dojezd této verze dosahuje 362 kilometrů.
Výbava
Nabídka nového vozu Peugeot 208 zahrnuje tři úrovně: Active, Allure a GT. Novinkami jednotlivých výbavových stupňů jsou:
₋ ACTIVE: nový světelný podpis se třemi vertikálními drápy vpředu a třemi horizontálními LED světly vzadu, manuální klimatizace, elektrické ovládání předních a zadních oken, elektrické ovládání zpětných zrcátek, Peugeot i-Cockpit® s desetipalcovým centrálním dotykovým displejem, přední zásuvka USB-C.
₋ ALLURE: k výbavě Active přidává 16palcová litá kola „NOMA“, mřížku chladiče v barvě karoserie, přední a zadní parkovací asistent, elektricky sklopná zpětná zrcátka, Peugeot i-Cockpit® s desetipalcovým digitálním přístrojovým panelem a desetipalcovým centrálním dotykovým displejem s vysokým rozlišením, systém infotainmentu Peugeot i-Connect® s plnou konektivitou pro chytré telefony, 2 zásuvky UBS-C vpředu, 1 zásuvka USB-C a 1 zásuvka USB-A vzadu atd.
₋ GT: k výbavě Allure přidává přední Full LED světlomety, parkovací kameru s vysokým rozlišením, bezklíčový přístup a startování, přizpůsobitelné ambientní osvětlení, desetipalcový digitální přístrojový panel s 3D zobrazením, elektricky sklopná zrcátka s uvítacím osvětlením, leskle černé podběhy kol, monogramy GT atd.
Případní zájemci již mají k dispozici i ceník.
Zdroj: Peugeot, P Automobil Import, redakčně upraveno