Koupě ojetého vozu ze zahraničí se stále vyplatí. V kurzu jsou i neobvyklé země
Skoro každý, kdo koupil, nebo uvažuje o koupi ojetého vozu, určitě alespoň trochu uvažoval o individuálním dovozu ze zahraničí. Je to sice složitější cesta, nabízí ale širší výběr a leckdy i podstatně výhodnější ceny. To je obecně vnímaný názor, který občas podloží nějaký profesionální zdroj důvěryhodnými údaji. Loni tak třeba společnost Carvago, největší online prodejce ojetin s více než milionem vozů v nabídce z celé Evropy zveřejnila analýzu, ze které vyplynulo, že některé modely aut jsou výrazně levnější ve Švédsku než v Česku.
K analýze použilo informace o prodejích na největších inzertních serverech v Česku (sauto.cz) a ve Švédsku (blocket.se) za posledních 5 měsíců (1.1. 2024–31.5. 2024). Obsahem analýzy je přehled jednotlivých modelů v základních specifikacích v mediánových cenách.
A nezůstalo jen u této osamocené analýzy. Po roce se firma podívala na čísla znovu a poskytla své zjištění. Podle něho je Švédsko stále lákavou destinací pro nákup ojetých vozů. Rozdíly v cenách jsou v některých případech překvapivé. Důvody však mohou být různé, kromě progresivní silniční daně můžeme hledat příčinu i v odlišné cenové politice automobilek v Česku a Švédsku, kdy rozdíl v pořizovací hodnotě nového vozu v případě totožného modelu může jít až do statisíců jako v případě Škody Kodiaq.
Celkový přehled o jednotlivých modelech a jejich cenách je uveden v přiložené tabulce
Auta s největším rozdílem v ceně
Zajímavé cenové rozdíly jsou k nalezení v různých třídách automobilů. Zánovní SUV Škoda Kodiaq z roku 2024 (první generace po faceliftu) výkonným motorem 2.0 TDI 147 kW a nájezdem do 5 tisíc km má rozdíl v mediánu cen za posledních 5 měsíců 187 tisíc korun. Mezi cenově dostupnějšími vozy boduje Volvo V60 z roku 2018 v dieselové specifikaci D4, výkonem 140 kW a s nájezdem 100 až 150 tisíc kilometrů s rozdílem mediánových cen 129 tisíc korun.
Provoz dieselu se ve Švédsku prodraží
Švédsko patřilo k prvním zemím, které určují každoročně placené silniční daně podle výše produkce emisí. První takový systém představilo již v roce 1991. Poslední úpravy nutí švédskou veřejnost k tomu, že přechází na elektrické, hybridní či obecně nízkoemisní modely aut.
Například majitel Seatu Tarraco, SUV s dieselovým motorem 2.0 TDI 140 kW a rokem registrace 2019, zaplatí ročně na silniční dani 18 326 SEK* (37 203 Kč), což je tomto případě více než 5 procent jeho hodnoty na švédském trhu.
Jak dovézt auto ze Švédska
Dovoz ojetiny ze Švédska je určitě náročnější než z blízkých spolkových zemí v Německu. Znamená to buď vyrazit do země osobně a překonávat jazykovou bariéru i nejistotu ohledně původu vozidla a případné záruky, nebo je možnost využít služeb specializované firmy, která bere všechny rizika na sebe. Náklady na takový servis jsou různé, uvést je možné příklad, kdy je k ceně vozu je již započítaná marže 4 procenta, dalšími náklady představuje fyzická kontrola vozu CarAudit za 1990 Kč a doprava vypočítaná na základě PSČ. V případě dovozu ze Švédska to činí přibližně 25 tisíc korun. Následně si zákazník zvolí doprovodné služby (přihlášení, pojištění, extra mytí, doručení na pickup point nebo k sobě domů). K tomu má právo automobil do 14 dnů vrátit a zároveň je chráněn roční zárukou, kterou lze prodloužit až na 3 roky.
Modelový příklad:
Volvo V60, 2.0 D4, 2018, 4X2, 100–150 tisíc km nájezd,
Švédský medián 421 000 Kč,
Cena Carvago 438 000 Kč, CarAudit 1 990 Kč, Doprava 25 000 Kč, Přihlášení 3 000 Kč, Celkem 468 000 Kč,
Český medián 550 000 Kč, Úspora 82 000 Kč
*Výpočet silniční daně ve Švédsku na základě veřejných zdrojů
Zdroj: Carvago
Zdroj foto: Carvago, Freepik