Hyundai zvyšuje tepelný komfort a snižuje spotřebu energie svých modelů

Skutečnost, že spotřeba elektřiny je u elektromobilu klíčovým parametrem, rozhodujícím o zájmu o něj, není potřeba připomínat. Elekřinu ve voze ale nespotřebovává pouze pohánějící motor. Část eneregie využije i infotainment a po hnacím motoru je jedním z velkých spotřebičů i systém klimatizace. Proto všechny automobilky pracují na technologiích, které by tuto spotřebu snížily.

Společnosti Hyundai Motor Company a Kia Corporation tak představily na odborné prezentaci Heat Tech Day v jihokorejském Soulu technologie, jejich účelem je regulace teploty v interiérech aut. Byly odhaleny tři nové technologie, které dosáhly úrovně potřebné pro velkosériovou výrobu:

  • Chladicí nano fólie – tento materiál umístěný na oknech auta výrazně snižuje teplotu v interiéru za horkého počasí.
  • Sálavá topná soustava – za chladného počasí rychle, účinně a hospodárně zvyšuje vnímanou teplotu cestujících.
  • Vyhřívání skla vnitřní kovovou fólií – první 48V systém na světě rychle přenáší teplo vznikající průchodem elektrického proudu kovovou vrstvou do skla, a zbavuje ho tak námrazy a vlhkosti.

Nano fólie snižuje teplotu i o více než 12 °C

Výzkumníci novou chladicí fólii podrobili množství opakovaných testů, při nichž porovnávali teploty uvnitř aut s fólií a bez ní. Například ve voze s běžným sklem byla naměřena teplota 48,5 °C, ve voze s chladicí nano fólií bylo jen 36,0 °C. Podařilo se tedy dosáhnout mimořádného snížení teploty o 12,5 °C.

Fólie nejen blokuje venkovní infračervené záření podobně jako tradiční tónování skla, ale také umožňuje vyzařování tepla z interiéru ven. Je tvořena třemi vrstvami, z nichž dvě odrážejí sluneční energii a třetí propouští prostřední pásmo infračerveného spektra. Fólii je možné použít i ve spojení se stávajícími tónovanými skly, aniž by došlo ke zhoršení průchodnosti světla.

Značka Hyundai již v dubnu 2024 realizovala kampaň „Made Cooler by Hyundai“. Během ní zdarma nanesla transparentní chladicí nano fólii na 70 vozů v Pákistánu, kde je tónování skel legislativou zakázáno. Výsledkem byly velmi pozitivní ohlasy obyvatel. Kampaň i samotná technologie se následně dočkaly prezentace na prestižním festivalu reklamy Cannes Lions 2024. Hyundai Motor se tak stal prvním výrobcem aut, který na festivalu uspořádal oficiální technický seminář.

Sálavá topná soustava zahřeje cestující během pár minut

Sálavá soustava používá topné prvky, které vydávají sálavé teplo orientované směrem k nohám cestujících. Za chladného počasí dokáže tento prostor zahřát během tří minut, čímž výrazně zvýší komfort cestujících. Kromě rychlejšího dosažení požadované teploty umí systém snížit množství potřebné energie až o 17 procent.

Od sálavé topné soustavy se očekává i znatelné prodloužení dojezdu elektromobilů, protože v zimě umožní snížit spotřebu energie. V prototypu Kia EV9 je namontováno devět panelových topných těles. Jsou umístěny mimo jiné v oblastech paty sloupku řízení, výplní dveří řidiče a spolujezdce, středové konzoly a spodní části schránky před sedadlem spolujezdce.

Systém se skládá z vysokoteplotního fóliového topného prvku a pojistného systému, působícího jako prevence před nežádoucím horkem. Topný prvek dosahuje teploty až 110 °C. Je zakrytý speciální tkaninou, která propouští infračervené záření a upravuje teplo na komfortní úroveň. Systém prevence popálení zároveň rozpozná případný kontakt s tělem a okamžitě sníží teplotu. Eliminace tohoto rizika zvyšuje provozní bezpečnost.

Tuto sálavou topnou soustavu plánují Hyundai a Kia postupně zavést do svých budoucích modelů.

Kovová fólie v okně rychle odstraní námrazu

Systém vyhřívání skla vnitřní kovovou fólií v zimě rychle odstraní z čelního okna námrazu nebo vlhkost. Sklo s vnitřní kovovou fólií nemá viditelné prvky vyhřívacího systému, a poskytuje tak jasný, ničím nerušený výhled. Lepší výhled z vozu znamená vyšší bezpečnost v porovnání s běžnými systémy vyhřívání, například s wolframovými drátky.

Systém pracující s napětím 48 V dokáže kompletně rozmrazit povrch okna při -18 °C během pěti minut, tedy až čtyřikrát rychleji, přičemž spotřebuje asi o 10 procent méně energie v porovnání s konvenčními klimatizačními systémy. Kovová mezivrstva navíc za horkého počasí pasivně odráží nejméně 60 procent sluneční energie, čímž výrazně snižuje potřebu chlazení interiéru, a přispívá tak ke značnému zvýšení energetické úspornosti.

I pro vyhřívání skla vnitřní kovovou fólií již požádaly společnosti Hyundai Motor Company a Kia Corporation o patentovou ochranu  na všech významných trzích. Plánují také využití této technologie ve svých budoucích modelech.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code