Je po dovolených. Nejlepší čas nechat si zkontrolovat brzdy

Dovolené jsou většinou za námi. Přestože venku ještě panují tropická vedra, blíží se doba, kdy se silnice pokryjí mokrým spadaným listím. A na takovém povrchu je jízda o dost náročnější, než na vyhřátém suchém asfaltu. Bude pak záležet nejen na řidičských schopnostech, ale i na stavu auta, které toho má možná po letním cestování dost za sebou.

V souvislosti s tím bude možná pro někoho překvapivé zjištění, že téměř polovina aut, jezdících po našich silnicích, nemá v pořádku brzdy. Podle automechaniků trpí na brzdy dvaadvacet z padesáti hodnocených modelů. Paradoxně nejčastěji je to u nejdražší zkoumané kategorie, tedy automobilů nad 200 tisíc korun.

Nejčastěji zmiňovanými problémy bylo rychlé opotřebení brzd. To patří k jednomu z nejčastějších problémů u nejběžnějších modelů aut v České republice. Na správně fungujících brzdách může záviset zdraví řidiče, posádky automobilu i ostatních účastníků silničního provozu. Přesto lidé jejich servis často podceňují a jejich kontrolu odkládají, i když odbornou kontrolou by měly projít po každých najetých 10 až 15 tisících kilometrech.

Přitom varovných signálů, že s brzdami není něco v pořádku je hned několik. Projevem může být horší a slabší reakce na brzdový pedál, pískání při brzdění, vibrace v brzdovém pedálu nebo jeho neobvyklý zdvih, případně táhnutí na stranu při brždění. Pro kontrolu brzd je ideální příležitostí také výměna pneumatik, ať už ji provádí servis, nebo přímo majitel auta.

Při kontrole je potřeba zaměřit se na stav kotoučů, který může indikovat problém s brzdovými deskami nebo třmeny. Dobré je také zkontrolovat tloušťku povrchu třecího materiálu na brzdové destičce, která by měla mít alespoň 3 milimetry a také, zda je jejich opotřebení z obou stran rovnoměrné. Stejně jako péče o mechanické komponenty je pro správný chod brzd důležitá také brzdová kapalina. Používání nekvalitní brzdové kapaliny a nedodržování její výměny v předepsaných intervalech znamená riziko, že při brždění v extrémních situacích nebudou brzdy funkční a vozidlo havaruje. Nekvalitní brzdová kapalina totiž může v určitou chvíli brzdný systém zcela vyřadit z činnosti.

Výjimečně se pak objevily problémy se zadními brzdovými třmeny, brzdovými destičkami či ruční brzdou.

Výzkum probíhal v loňském roce a hodnotil 50 nejpopulárnějších automobilů v České republice rozdělených do tří kategorií podle pořizovací ceny. Anketa probíhala formou dotazníků. Hodnocené modely byly vytipovány na základě údajů o registracích a prodejích aut za období 2004-2018 podle Svazu dovozců automobilů.

 

Zdroj: ProfiAuto Service, ree

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code