Letos poroste nabídka továrních automobilů na LPG. Nejvíce vozů na plyn je ale stále z přestaveb.

V Evropě dnes jezdí na LPG více než 8 milionů vozidel. V samotné České republice je to přes 170 tisíc. To činí z LPG podle České asociace LPG (ČALPG) nejrozšířenější alternativní palivo. V loňském roce bylo u nás prodáno 406 nových vozů na LPG, což je míň než v předchozích letech. Důvodem ale nebyl pokles zájmu, ale skutečnost, že po část roku prostě žádný model auta na LPG nebyl v nabídce ani jedné z automobilek. Zájemci o jiný než benzínový nebo naftový pohon tak loni koupili 636 nových elektromobilů a 1 768 vozů na stlačený zemní plyn (CNG).

V letošním roce se ale předpokládá nárůst prodeje LPG vozů zpět nad 1 000 prodaných kusů, díky novým modelům možná i na 1 500 a s ohledem na Volkswagenem avizované ukončení prodejů vozů na CNG je možné, že auta na LPG budou nejprodávanějšími modely na alternativní pohon.

Prodej nových vozů ale není hlavním zdrojem přírůstku aut na LPG. Nové tovární LPG vozy však obecně tvoří jen asi pětinu veškerých nově registrovaných LPG pohonů. „U pohonu na LPG zaujímají největší podíl přestavby. Dle statistiky Ministerstva dopravy bylo v loňském roce v Česku provedeno 5 869 přestaveb vozů na LPG. Přestavět na LPG lze i vozy s motory s přímým vstřikováním benzínu. Možná je i přestavba dieselových motorů na duální pohon LPG/CNG + diesel. Nejčastější cena přestavby u čtyřválcového MPi motoru při použití elektronického systému ochrany ventilů Valve Protector je 27 800 korun včetně DPH, u přestavby čtyřválcového motoru s přímým vstřikováním paliva je pak cena 35 900 korun včetně DPH. Cena přestavby závisí na typu vstřikování benzínu (MPi / přímý vstřik), na počtu válců, výkonu a použitém LPG systému.

Přestaveb na LPG loni přibylo skoro 6 000, což je výrazně více než u ostatních alternativ. Většinou se jedná o přestavby benzínových motorů, letos se však dále rozšíří i nabídka továrních vozů na plyn. Na českém trhu se totiž v nedávné době objevily nové tovární modely vozidel na plyn a zanedlouho přibude další. Vozy s LPG motorizací představila na konci loňského roku Dacia a letos i Renault, a to v modelu Captur. „V obou případech jde o tříválcový motor TCe s výkonem 74 kW, respektive 100 koní. Během letošního dubna rozšíříme nabídku na českém trhu o Renault Clio se stejnou motorizací,“ prozradil Radek Malý, marketingový manažer Renault Česká republika.

 

Návratnost investice do přestavby na LPG lze jednoduše spočítat online, zpravidla se investice vrátí po 20 tisících najetých kilometrech, v mnoha případech tedy již do roka. Litr plynu je totiž více než o polovinu levnější než benzín či nafta. Rychlejší návratnost je pak u některých továrních vozidel na plyn, kde je cena ve srovnání s benzínovou verzí vyšší jen minimálně a rozdíl proti čistě benzínové verzi může být u některých modelů pouze 10 000 Kč.

V aktuální situaci koronavirové pandemie a jejích pravděpodobných ekonomických dopadů podle odborníků možná význam LPG ještě poroste. Nižší kupní síla donutí lidi více přemýšlet o svých životních nákladech – a litr plynu je stále o polovinu levnější než litr benzínu nebo nafty.

 

LPG motorizace dostupné na českém trhu

Značka a model vozu Odkaz na podrobnosti
Dacia Duster Více informací a ceník
Dacia Logan Více informací a ceník
Dacia Logan MCV Více informací a ceník
Dacia Sandero Více informací a ceník
Fiat Panda Více informací a ceník
Mitsubishi ASX

(tovární přestavba na LPG za příplatek)

Více informací a ceník
Mitsubishi Outlander

(tovární přestavba na LPG za příplatek)

Více informací a ceník
Renault Captur Více informací a ceník
Renault Clio Předpokládané uvedení na trh v dubnu 2020

Zdroj: Internetové stránky výrobců automobilů

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code