Další kultovní model slaví padesátiny. Citroen CX
Francouzská značka Citroen je historicky známá jako zdroj mnoha velmi originálních technických inovací. A nejen to. Tyto inovace dokázala zapracovat do svých vozů, které si okamžitě vytvořily široký okruh fanoušků a postupem času se staly kultovními.
Citroen takovýto úspěch zopakoval několikrát po sobě. Stačí připomenout řadu, začínající v polovině třicátých let svůj model Traction. Ten vystřídal v padesátých letech dodnes velmi populární Citroen DS19, který po dalších dvaceti letech v roce 1974 vůz CX.
Ten nyní slaví své padesátiny a je dodnes připomínán jako ikonický velký Citroën sedmdesátých a osmdesátých let. Stejně jako jeho dva prestižní předchůdci byl vybaven mnoha technickými inovacemi.
Ty mu během jeho sedmnáctileté kariéry propůjčily výjimečné vlastnosti, a i v roce 2024 z něj činí mimořádný vůz. Jeho jedinečný styl mu propůjčuje elegantní, nízko posazenou aerodynamickou identitu, která je okamžitě rozpoznatelná.
Tímto modelem kultovní řada nápadů, skončila. Model CX byl v létě 1989 nahrazen modelem XM, který byl představen v květnu 1989. Ten byl opět velmi originální a plný technických nápadů, ale tak, jako jeho předchůdci nezaujal.
CX využívající pokrok
Model CX byl oficiálně uveden na trh 26. srpna 1974. Přesně dva měsíce po oznámení fúze společností Automobiles Citroën a Automobiles Peugeot. Dvacet dva testovacích vozů CX 2000 a CX 2200 bylo v červenci představeno novinářům ve Švédsku. Po šestidenní jízdě dlouhé 3 400 km nazvané Raid Arctique 1974 (Arktická výprava 1974) vozy přijely slavnostně do Paříže, do prodejny Citroën na Avenue des Champs-Elysées. Řídilo je dvaadvacet mladých lidí, kteří se o rok dříve zúčastnili Raid Afrique 1973 (Africká výprava 1973) ve voze 2CV.
CX 2000, jehož prodej byl zahájen 28. srpna 1974, vzbudil velkou pozornost na pařížském autosalonu v říjnu 1974. Hvězda stánku Citroënu byla okamžitě označena za inovativní vůz. Od svých předchůdců převzal pohon předních kol, hydropneumatické odpružení a dvouokruhové kotoučové brzdy s posilovačem ovládané vysokotlakou kapalinovou soustavou. Ty byly od té doby spojovány s image značky Citroën.
Nový vůz se však vyznačoval i řadou originálních inovací. Čtyřválcový motor byl napříč uložený v předním převisu a skloněný kupředu. To ještě více optimalizovalo rozložení hmotnosti a jízdní vlastnosti. Pro mimořádný komfort byla samonosná karoserie spojena s nápravovým rámem šestnácti pružnými body. Dokázaly tím odfiltrovat hluk a vibrace od přední a zadní nápravy, stejně jako od motoru a převodovky.
Kromě mimořádně aerodynamických linií, které podtrhuje název CX, bylo z estetického hlediska celé uspořádání interiéru předmětem velmi detailní studie. Nejcharakterističtějším prvkem byla bezpochyby proslulá přístrojová deska ve tvaru oválného tělesa, která seděla na palubní desce jako zvláštní plavidlo.
Nezapomínalo se ani na ergonomii a pasivní bezpečnost. Všechny obvyklé ovládače, které jsou pro jízdu nezbytné, jako jsou světlomety, blinkry, stěrače a klakson, byly na dosah, aniž by ruce opustily volant.
Veškeré obložení a součásti interiéru neměly žádné ostré výstupky a jejich materiály byly navrženy tak, aby byly stejně odolné jako orgány lidského těla. Další novinkou roku 1974 byly přední bezpečnostní pásy s navíječem.
Jeho nesporné mnohé kvality nezůstaly bez povšimnutí. 29. ledna 1975 mu evropský motoristický tisk udělil cenu Auto roku 1975. A to s velkým náskokem před vozy Volkswagen Golf, Audi 50, Fiat 131 a Volvo 200.
Od července 1975 získal model CX také slavný systém řízení s proměnlivým účinkem Diravi od SM. Tento nový typ posilovače řízení s účinkem v závislosti na rychlosti zajišťoval výjimečné řízení za všech podmínek, ať už na suchu, mokru nebo sněhu, a při všech rychlostech. Zpočátku byl k dispozici jako příplatková výbava, později pak standardně montován do celé modelové řady.
Neustálé inovace
V průběhu let se model CX také neustále vyvíjel a dostával inovace a technická řešení, která se po půl století z velké části stala standardem. Patří mezi ně například:
– 1975: klimatizace, elektrické ovládání oken všech čtyř dveří, dvě vnitřně ovládaná zpětná zrcátka, zadní mlhová světla;
– 1976: poloautomatická převodovka;
– 1977: motor se vstřikováním benzinu, pětistupňová převodovka, střešní okno s elektrickým ovládáním, mlhovky, tranzistorové elektronické zapalování a kola z lehkých slitin;
– 1978: bezpečnostní pásy na zadních sedadlech a automatické elektromagnetické zamykání dveří;
– 1979: elektrická kontrolka oleje na palubní desce;
– 1980: systém ostřikování čelního skla zabudovaný do stěračů, systém sledující spotřebu paliva a automatická převodovka;
– 1981: nízkoprofilové pneumatiky a tempomat;
– 1982: centrální zamykání včetně dveří zavazadlového prostoru a víka palivové nádrže;
– 1983: přeplňovaný dieselový motor a automatická regulace teploty v kabině;
– 1984: přeplňovaný benzínový motor se vstřikováním;
– 1985: protiblokovací brzdový systém (ABS), detektor námrazy, kontrolka vadné žárovky, signalizace otevřených dveří, elektricky ovládaná vyhřívaná zpětná zrcátka s tónovanými skly, zvuková signalizace rozsvícených světel a centrální zamykání pomocí infračerveného dálkového ovládání se synchronizovanou aktivací vnitřního zapalování;
– 1986: automatické odmrazování zadního okna;
– 1987: přeplňovaný dieselový motor s mezichladičem a kódovaný imobilizér.
Nejdůležitější modely
V průběhu své kariéry se model CX dočkal mimořádně rozsáhlé a bohaté nabídky provedení s širokou škálou motorů. Některé z těchto modelů zanechaly obzvláště silný dojem, a to jak pro svou osobitost, tak pro svou exkluzivitu a dokonalost.
CX 2000
Jedná se o první ze všech modelů CX. Na stánku Citroënu na pařížském autosalonu v Porte de Versailles v říjnu 1974 vzbudil značný rozruch. Byl poháněn čtyřválcovým motorem o objemu 1985 cm3 a výkonu 102 k.
Od ledna 1975 k němu přibyl model CX 2200 a od července 1976 CX 2400, který zmizel v červenci 1979 po uvedení modelů CX Reflex a CX Athena vybavených novým dvoulitrovým motorem z lehkých slitin s vačkovým hřídelem v hlavě válců.
CX Prestige
Model CX se stejně jako předchozí modely Traction a DS rychle prosadil jako vůz pro politiky. Jeho eleganci, komfort a bezpečnost oceňovali starostové velkých měst, prefekti, senátoři, poslanci, ministři a politické osobnosti. Pozadu samozřejmě nezůstal ani předseda vlády a prezident republiky.
Citroën se rychle rozhodl věnovat této významné klientele zvláštní pozornost a v únoru 1976 představil model CX Prestige. Kromě mimořádně elegantního vrcholného provedení s vinylovou střechou a dekorativními prvky z nerezové oceli nabízel CX Prestige větší prostor na zadních sedadlech díky karoserii s rozvorem delším o 25 cm.
V září 1978 byl jeho vnitřní prostor ještě zvětšen zvýšením střechy o čtyři centimetry. Byl opatřen nejvýkonnějšími benzinovými motory, v listopadu 1979 se navíc objevila verze s naftovým motorem CX Limousine s vylepšenou úpravou CX Super.
CX Diesel a CX Turbo Diesel
V prosinci 1975 Citroën potvrdil svůj záměr vyvinout celou modelovou řadu založenou na modelu CX a uvedl na trh dieselovou verzi CX 2200. Od té doby byl CX ve verzi sedan i kombi francouzským vozem par excellence, který pozvedl věhlas dieselového motoru.
V dubnu 1983 byl vybaven turbodmychadlem a vrcholu dosáhl v březnu 1987, když byl model CX 25 TRD Turbo 2 vybaven novým motorem o objemu 2 500 cm3 s výkonem 120 k namísto 95 k, díky němuž vůz dosahoval maximální rychlosti přibližně 195 km/h!
CX Break, Familiale a Entreprise
Vlajkový model celé řady, kombi CX Break, byl uveden na trh v lednu 1976. Po sklopení zadních sedadel dosahoval objem kabiny 2,03 m3 a vůz nabízel veškerý komfort, jízdní vlastnosti a brzdné vlastnosti sedanu.
Od října 1976 byla nabízena rodinná verze Familiale se dvěma zadními řady sedadel, která poskytovala až osm míst k sezení. A konečně na jaře 1984 se objevil model CX Enterprise, poslední a jediná užitková verze vozu CX Break.
Měla sice pouze dvě přední sedadla a zadní dveře byly napevno uzavřené, ale nabízel rekordní délku 203 cm a užitný objem 2 172 dm3. CX Break, který byl k dispozici s benzinovým nebo naftovým motorem, se rychle etabloval jako etalon. Řidiči sanitek moc dobře věděli, proč mu zůstali věrní až do konce jeho kariéry v létě 1991.
CX GTI, CX GTI Turbo a CX GTI Turbo 2
Bylo zřejmé, že CX bude důstojným nástupcem modelu DS 23 IE a jeho motoru s elektronickým vstřikováním. To se podařilo v květnu 1977, kdy byl na trh uveden model CX GTI vybavený motorem o objemu 2 347 cm3 se vstřikováním benzinu typu L-Jetronic. Motor o výkonu 128 k, spojený s pětistupňovou převodovkou, umožňoval dosahovat maximální rychlosti 189 km/h.
Zvenčí se CX GTI vyznačoval nejen speciálním označením, ale také matně černými rámy oken, koly z lehkých slitin (zpočátku dostupnými za příplatek), dvěma mlhovkami a předním deflektorem. V říjnu 1984 bylo jednou z hlavních změn přidání přeplňovaného motoru o objemu 2 500 cm3 s výkonem 168 k. Tím se vůz změnil na CX GTI Turbo, který dosahoval maximální rychlosti 220 km/h!
A konečně v červenci 1986 dostal vůz mezichladič a získal označení CX GTI Turbo 2. Tento nový systém nejen zvýšil maximální rychlost na 223 km/h, ale zároveň výrazně snížil spotřebu paliva.
Závodní CX králem tratí
CX vstoupil do světa závodů pouhých 14 měsíců po svém představení na pařížském autosalonu. Dne 26. prosince 1975 se tři vozy CX 2200 vydaly na slavnou rallye Abidžan–Nice. Tato soutěž přivedla Thierryho Sabine, tehdy pouhého motocyklového závodníka, na myšlenku uspořádat podobnou soutěž mezi Paříží a Dakarem.
Po 9 246 km trati plné bláta, hrbolatého terénu a kamenů překonaly tři Citroëny všechny obtíže. Dojely do cíle na 4., 5. a 6. místě v kategorii vozů s pohonem dvou kol. Od té doby byla Afrika a závody na dlouhých tratích oblíbeným terénem nových Citroënů. Díky své robustnosti a hydropneumatickému odpružení zde vozy dosáhly řady skvělých výkonů.
CX, ať už v sériové nebo upravené verzi, sbíral čestná umístění a vítězství v kategoriích v konkurenci mnohem silnějších vozů. Mimo jiné na Marocké rallye, Rallye des Mille Pistes, v závodě London-Sydney, na Acropolis Rally, Rallye 5 x 5 Transafrica či Rallye Paříž-Dakar.
Závodu se zúčastnilo třicet vozů, včetně pěti vozů CX 2400. Po čtyřech etapách a 3 000 km v dusném vedru projelo 1. listopadu 1977 cílem pouze sedm vozů, včetně všech pěti továrních CX. Ty obsadily legendárních prvních pět míst, když porazily vozy Peugeot 504 TI a Renault 16! Vozy CX zvítězily také v závodě Tour Automobile du Sénégal v letech 1978 a 1979.
Díky Rallye Paříž-Dakar se CX stala legendou závodů rallye-raid. Citroën okamžitě pochopil mediální potenciál této mimořádné soutěže. Poskytl na podzim 1979 jejímu organizátorovi Thierrymu Sabinovi čtyři vozy Méhari 4 x 4 a především vůz CX 2400 GTI, který se stal skutečným etalonem.
S tímto vozem se průzkum druhého závodu Paříž-Dakar uskutečnil s velkou pompou. Pro velký Citroën to byla příležitost ohromit Thierryho Sabina svými kvalitami ve všech typech náročného terénu! Tato zkušenost se opakovala i v následujícím roce. Ale to nejlepší mělo teprve přijít.
V roce 1981 dokončil tovární CX 2400 GTI soutěž na šestnáctém místě, před mnoha mnohem výkonnějšími vozy s pohonem 4×4. A především jako první mezi vozy s pohonem dvou kol! Ohromnou pozornost si však získal ještě jiný tovární vůz CX 2400 GTI, který byl více medializován.
Do závodu ho přihlásil belgický Citroën a při první účasti ho svěřil do rukou Jacku Ickxovi, tehdy čtyřnásobnému vítězi závodu 24 hodin Le Mans, a herci Claude Brasseurovi.
Ti předvedli skvělou show v čele pole, nasbírali řadu čestných umístění, vyhrávali jednu rychlostní zkoušku za druhou a pak i etapu, a byli jedním z adeptů na vítězství, když v Gao drželi celkově třetí místo.
Navzdory dvěma desetihodinovým penalizacím se drželi a nevzdávali. V předposlední etapě se však několikrát převrátili. A to je nakonec donutilo odstoupit…
A konečně opět v roce 1981, 4. prosince, se v rámci Velké ceny Dubaje, kterou ve Spojených arabských emirátech pořádal Al Nasr Motor Sport Club, jel úžasný závod celebrit Citroen CX.
Pro tento mimořádný závod bylo šestnáct vozů CX 2400 GTI svěřeno elitě světového motorsportu. Mezi nimi byli Richard Attwood, Derek Bell, Jack Brabham, John Fitzpatrick, Dan Gurney, Phil Hill, Denny Hulme, Innes Ireland, Stirling Moss, Roy Salvadori, Carroll Shelby, Patrick Tambay či John Watson.
A show se mohla rozjet! Od druhého kola jely vozy v těsném kontaktu a řezaly zatáčky. Deset kol závodu se doslova proměnilo v závod upravených sériových vozů. Záběry těchto šestnácti rozzuřených CX, nárazník na nárazník, obletěly celý svět!
Po tomto „Závodu mistrů“ však CX pod světly reflektorů a kamer předčasně ukončil svou sportovní kariéru a přenechal své místo v závodech hvězdnému modelu Visa ve verzi Trophée.
Aulnay, rodiště CX
Továrna v Aulnay, uvedená do provozu v roce 1973, zahájila montáž modelu CX v červnu 1974. V té době se jednalo o nejmodernější montážní závod v Evropě. Prováděly se zde karosářské práce, lakování, instalace čalounění i montáž.
Použití počítačů a robotů umožnilo do značné míry automatizovat jednotlivé fáze výroby. Od bodového svařování dílů karoserie až po provoz samosběrného skladu. Z něho se nalakované karoserie podle svých specifických vlastností přepravovaly na montážní linku. Tím odpadaly veškeré zdlouhavé manipulace.
Miliontý vůz CX byl vyroben 23. října 1987. V areálu o rozloze 180 hektarů s 410 000 m2 zastavěné plochy bylo zaměstnáno až 8 000 osob a výroba CX tu probíhala do července 1989. Pokračovala pouze výroba vozů kombi, a to v karosárně Heuliez v Cerizay.
CX v číslech
Vezmeme-li všechny modely dohromady, bylo v letech 1974–1991 vyrobeno celkem 1 042 460 vozů CX. Toto číslo zahrnuje v letech 1974 až 1989 celkem 913 375 sedanů, z toho 29 380 dlouhých verzí, a v letech 1976 až 1991 celkem 129 085 kombi, včetně 900 verzí Enterprise.
Zdroj: Citroen, C Automobil Import