Další oslavenec. Opel Kadett E vyjel před 40 lety

V letošním roce slaví automobilka Opel své 125 narozeniny. A ve stejném roce slaví své čtyřicátiny i model Kadett, který se vyráběl i se znakem Vauxhall a licenčně také jako Daewoo Racer. Jeho nástupce mse posléze stala další ikona značky, model Astra.

Na podzim roku 1984 vyjela už pátá generace modelové řady Kadett – Kadett E technicky navazoval na svého předchůdce, měl ale zcela novou karoserií hatchback. Základem úspěchu tohoto vozu se staly jeho atraktivní design, technická vyspělost a rozmanitost variant.

Zároveň šlo o poslední model kompaktní třídy značky Opelu, který nesl označení „Kadett“. Jeho nástupci už nesli označení „Astra“ a dodnes se prodávají s různými hybridními pohony, spalovacími motory a také jako plně elektrická Astra Electric.

Podzim 1984: již pátá generace řady Kadett

Vývoj Kadettu páté generace začal už v roce 1979. Předcházel mu Opel Kadett D, první model německé automobilky Opel s pohonem předních kol. Během pěti let se do vývoje Kadettu E investovalo 1,5 miliardy německých marek. Než byl Kadett E připraven do sériové výroby, urazily prototypy přes 6,5 milionů kilometrů. A to nejen v testovacích centrech, ale i na závodních tratích, za extrémních povětrnostních podmínek na severu Evropy i v pouštních oblastech USA.

Hned od začátku prodeje byl Kadett E k dispozici jako tří- a pětidveřový hatchback i jako tří- a pětidveřové kombi s nákladovým prostorem velikosti až 1520 litrů. Jen o rok později nabídku doplnila čtyřdveřová varianta a od roku 1987 se díky italskému designerovi Nuccio Bertonemu dočkali i zájemci o kabriolet. V úzké spolupráci s designérským týmem Opelu v Rüsselsheimu se v severoitalské továrně firmy Bertone vyráběly kabriolety se sportovními sedadly a tónovanými skly.

Pro komerční zákazníky byla určena varianta Kadett Combo. Tato kompaktní dodávka se speciálně navrženou zadní nápravou a zadními dvoukřídlými dveřmi s úhlem otevření 180 stupňů uvezla až 635 kilogramů nákladu ve skříní o objemu 2,4 m3.

Nejsportovnější, nejvýkonnější a – vedle kabrioletu Bertone – zřejmě také nejemotivnější variantou Kadettu byl však Kadett GSi. Zatímco sériový Kadett měl motor objemu 1,8 l o výkonu 85 kW/115 k, Kadett GSi vyjel s motorem o výkonu 125 kW/170 k, díky kterému vůz zrychloval z 0 na 100 km/h za necelých sedm sekund.

A jako závodní Kadett GSi 16V o výkonu 184 kW/250 koní oslavil v roce 1988 vítězstvím i svoji premiéru v německém šampionátu cestovních vozů International German Touring Car Championship. O rok později se Rakušané Josef Haider/Ferdinand Hinterleitner stali s Kadettem GSi 16V i rallyovými mistry Německa a ve stejném roce vstoupily tovární týmy Opel do německého šampionátu cestovních vozů DTM s Kadettem páté generace.

Sběratel cen a rekordů

Při vývoji Kadettu E věnovali konstruktéři a designéři pozornost designu, přizpůsobivosti i maximální efektivitě za dostupné ceny pro nejširší spektrum zákazníků. Tento recept na úspěch vyústil v řadu ocenění pro pátou generaci bestselleru kompaktní třídy. Kromě „Zlatého volantu 1984“ získal Kadett E také titul „Evropské auto roku 1985“.

V roce 1984 zaznamenal Kadett E rekord i v aerodynamice: Po 1200 hodinách detailního ladění karoserie v aerodynamickém tunelu dosáhl senzačního koeficientu aerodynamického odporu 0,32. A sportovní Kadett GSi s koeficientem aerodynamického odporu 0,30 byl ve své době nejefektivnějším sedanem světa. Inženýři Opelu těchto fantastických hodnot dosáhli mimo jiné přísně klínovitým tvarem karoserie, kapkovitým půdorysem, dokonale vlepenými skly oken a dalšími detailními řešeními. Slovy tehdejšího ředitele vývoje produktů Fritze W. Lohra: „Během přibližně 1200 hodin v aerodynamickém tunelu naši inženýři a technici dosáhli u nového Kadettu takové aerodynamické kvality, jaká v této třídě dosud nebyla dosažena.“

V roce 1989 pak Opel uvedl modernizovanou verzi Kadettu E a v roce 1991 vyjela zcela nová Astra. Nějakou dobu pak ještě pokračovala výroba tohoto modelu v devadesátých letech firmou Daewoo pod označením Racer.

Astra pokračuje

Dnešní Astra šesté generace se vyrábí od roku 2021. Současná generace Astry je už třetí v řadě, která vyhrála „Zlatý volant“. Nová Astra nabízí plně digitálním kokpit Pure Panel, nechybí ani nejmodernější technologie, jako jsou adaptivní neoslňující světlomety Intelli-Lux Pixel. Řadu pohonných jednotek doplnil plug-in hybrid, hybrid s 48 V technologií i plně elektrická verze Astra Electric/ Astra Sports Tourer Electric. S elektromotorem o výkonu 115 kW/156 dokážou ujet až 418, resp. 413 kilometrů (dle WLTP).

Zdroj: Opel, O Automobil Import

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code