Dacia Bigster. Větší bratr Dusteru přijíždí

Dacia je dosud známá jako výrobce spolehlivých a relativně levných vozů nižších kategorií. Nový model Bigster má ambici to změnit. Sým charakterem navazuje na to, co jsme u značky zvyklý. Je robustní, outdoorový a nabízí vše podstatné. Je ekonomickou volbou – a je přizpůsoben specifickým požadavkům zákazníků na neustále rostoucím trhu. Mnoho zákazníků v segmentu C-SUV je v současné době omezováno inflací, pokud si chtějí obměnit svůj vůz, aniž by se vzdali nároků na komfort, výkon a prostornost.

Tento produkční model vychází z konceptu, představeného v lednu 2021 jako první, podle slov výrobce by měly následovat ještě dva další modely.

Charakteristická pro značku Dacia je přední část vozu. Svým vzpřímeným tvarem vyvolává pocit robustnosti. Dominuje jí široká leskle černá mřížka chladiče s logem „Dacia link“ uprostřed. Horizontálně tvarovaná kapota pak byla navržena tak, aby optimalizovala výhled řidiče směrem dolů.

Přední a zadní spodní hrana nárazníku jsou barevně sladěné. Ochranné lišty, které se táhnou kolem celé karoserie – na bocích, podbězích kol a spodní části nárazníku – jsou vyrobeny z materiálu Starkle® v surové, nelakované podobě. Tento materiál, vytvořený jejími inženýry, je částečně získaný recyklací.

Nový Bigster používá Starkle®, materiál, který vynalezli inženýři značky Dacia a který jako první využil model nový Duster. Starkle® obsahuje až 20 % recyklovaného polypropylenu a používá se v surovém, nelakovaném stavu. Ze Starkle® jsou vyrobeny boční ochranné lišty prahů, ochranné lišty podběhů kol a některé části předního a zadního nárazníku, které poznáte podle jeho skvrnitého vzhledu. Jsou lisovány z probarveného materiálu, což snižuje potřebu laku a zároveň zvyšuje životnost vzhledu těchto dílů.

Bigster se standardně dodává se 17- nebo 18palcovými koly z lehkých slitin, u nejvyššího stupně výbavy Journey jsou na přání 19palcová kola. U vyšších úrovní výbavy si zákazníci mohou zvolit dvoubarevné provedení exteriéru (černá střecha). Tato možnost je u značky Dacia vůbec poprvé.

K dispozici je také nová barva karoserie modrá Indigo. Tato metalická barva je určena exkluzivně pro model Nový Bigster.

Interiér

Vysoká, vertikální palubní deska zvětšuje prostor pro cestující na předních sedadlech. Všechny provozní informace jsou seskupeny na 7„ nebo 10,1“ digitálním přístrojovém štítu (v závislosti na úrovni výbavy) a všechny informace multimediálního systému jsou na 10,1“ centrálním dotykovém displeji (standardní výbava všech vozů Bigster).

V závislosti na stupni výbavy nabízí nový Bigster tři typy středové konzoly pro přední sedadla. Poprvé u vozu Dacia je k dispozici vysoká středová konzola s loketní opěrkou (s chlazenou přihrádkou), indukční nabíječkou a objemným úložným prostorem.

Výbava obsahuje  akustické čelní sklo, silnější okna, odhlučnění motoru, nové koberce a nastavitelnou bederní opěrku spolujezdce. Mmo to je nastavitelný sklon opěradla zadního sedadla atd, dvouzónová klimatizace vpředu a výdechy pro cestující vzadu.

Vepředu i vzadu nabízí nový Bigster největší prostor nad hlavou v segmentu, což poskytuje citelný pocit prostoru. Cestující na zadních sedadlech mají k dispozici nejlepší prostor pro nohy v segmentu, což je velkou výhodou pro pohodlí na dlouhých cestách.

Nový Bigster nabízí největší objem zavazadlového prostoru ve svém segmentu. Ten dosahuje až 667 litrů, což je důležitá vlastnost pro rodinné výlety.

OPTIMALIZOVANÁ MODULARITA A PRAKTIČNOST

 Noví zákazníci modelu Bigster snadno využijí mimořádný vnitřní prostor díky řadě praktických funkcí a vychytávek.

Modularita zadních sedadel dělených v poměru 40/20/40 umožňuje pohodlnou přepravu objemných předmětů. Pokud na zadní lavici sedí pouze dva cestující, lze jejich pohodlí ještě zvýšit sklopením střední části opěradla, které pak tvoří loketní opěrku se dvěma držáky na nápoje a držákem na chytrý telefon. Po sklopení opěradel nabízí Bigster rovnou podlahu zavazadlového prostoru a výjimečnou maximální ložnou délku nákladu 2,7 metru.

Funkce Easy Fold umožňuje snadné sklápění opěradel zadních sedadel ze zavazadlového prostoru pomocí dvou páček umístěných vpravo a vlevo v zavazadlovém prostoru.

Robustní, snadno omyvatelný gumový koberec poskytuje ochranu podlahy nákladového prostoru. Pokud se kobereček nepoužívá, lze jej snadno srolovat a uskladnit. Je součástí standardní výbavy výbavového stupně Extreme a je k dispozici jako příslušenství pro všechny vozy Bigster.

Nový Bigster je vybaven systémem YouClip, chytrým systémem příslušenství, který známe i z jiných modelů Dacia. Jednoduchý a důmyslný systém YouClip umožňuje praktické a bezpečné připevnění široké škály příslušenství na klíčová místa v prostoru pro cestující. Bigster je standardně vybaven 5 úchytnými body YouClip (na palubní desce, na boku konzoly spolujezdce, na zadní straně středové konzoly, v zavazadlovém prostoru a na vnitřní straně dveří zavazadlového prostoru). Další 2 body lze přidat pomocí držáku na opěrky hlavy, který je k dispozici jako příslušenství.

Na upevňovací body YouClip lze připevnit držák na dotykový tablet, úložné pouzdro, držák na chytrý telefon s indukční nabíječkou nebo bez ní, věšák na kabáty. Nebo chytré zařízení „3 v 1“, které kombinuje držák na nápoje, háček na tašku a přenosné světlo. U Bigster Extreme je tento systém 3 v 1 standardní výbavou. Všechno toto příslušenství kompatibilní se systémem YouClip je k dispozici v síti Dacia.

Pohon

Pohon Bigsteru zajišťují nové pohonné jednotky Dacia, které jsou všechny elektrifikované.

HYBRID 155

Tato pohonná jednotka je u Dacia Bigster využita jako u prvního modelu skupiny Renault. Skládá se ze zážehového čtyřválce o výkonu 107 k, dvou elektromotorů (motor o výkonu 50 k a vysokonapěťový startér/generátor), baterie o kapacitě 1,4 kWh (230 V) a elektrifikované automatické převodovky. Ta má 4 převodové stupně určené pro spalovací motor a další dva přidělené elektromotoru. Tato kombinovaná technologie je umožněna absencí spojky.

Doplňuje řadu motorů HYBRID 140 montovaných do vozů Duster a Jogger. Nabízí vyšší výkon (+15 k), vyšší točivý moment (170 Nm pro samotný spalovací motor, tj. +20 Nm) a vyšší tažnou sílu (+250 kg, tj. přibližně 1 tuna). Zvýšila se také účinnost, spotřeba paliva klesla o 6 %, zejména díky optimalizovanému řízení otáček motoru.

Rekuperační brzdění v kombinaci s vysokou kapacitou akumulátoru a účinností automatické převodovky znamená, že až 80 % času jízdy po městě je možné uskutečnit na elektrický pohon. Vůz se navíc vždy rozjíždí ve 100% elektrickém režimu.

TCe 140

Motor, který je v nabídce značky Dacia v této výkonové hladině poprvé, je odvozen od motoru TCe 130, dostupného v modelu nový Duster. Tato první úroveň elektrifikace kombinuje tříválcový benzinový motor nové generace o objemu 1,2 litru s turbodmychadlem, založený na Millerově cyklu (optimalizovaná účinnost a menší čerpací ztráty), s 48V mild-hybridním systémem a šestistupňovou manuální převodovkou.

Hybridní systém podporuje spalovací motor ve fázi rozjezdu a akcelerace, čímž optimalizuje požitek z jízdy a snižuje průměrnou spotřebu paliva (5,6 l/100 km) a emise CO2 (129 g/km) přibližně o 10 % ve srovnání se spalovacím motorem o stejném výkonu. Rekuperační brzdění dobíjí baterii o kapacitě 0,8 kWh způsobem, který je pro řidiče zcela nepostřehnutelný.

ECO-G 140

Dacia je jediným výrobcem, který u všech svých modelů se spalovacím motorem nabízí duální pohon na benzin a LPG pod označením ECO-G. V modelu Bigster Dacia poprvé nabízí motor kombinující dvoupalivový a 48V mild-hybridní pohon. Ta pomáhá tříválcovému přeplňovanému motoru o objemu 1,2 litru, ať už pracuje na benzin, nebo LPG, ve fázi rozjezdu a akcelerace. Rekuperační brzdění dobíjí 0,8 kWh baterii způsobem, který je pro řidiče zcela nepostřehnutelný.

Díky dvěma nádržím s celkovým objemem 99 litrů paliva (50 litrů benzínu a 49 litrů LPG) nabízí dojezd až 1 450 km. Nádrž na LPG je umístěna pod podlahou zavazadlového prostoru, čímž je zachován objem zavazadlového prostoru. Přepínání z jednoho paliva na druhé je rychlé a nepostřehnutelné díky přepínači dokonale integrovanému do přístrojové desky.

TCe 130 4×4

Pohon všech kol je kombinovaný se šestistupňovou manuální převodovkou. 48V mild-hybridní systém pomáhá tříválcovému přeplňovanému motoru o objemu 1,2 litru při rozjezdu a akceleraci. Regenerativní brzdění dobíjí 0,8 kWh baterii způsobem, který je pro řidiče zcela nepostřehnutelný.

Nový Bigster TCe 130 4×4 je k dispozici s pohonem Terrain Control 4×4, který lze ovládat pomocí 5 jízdních režimů:

AUTO : převodovka automaticky rozděluje točivý moment mezi přední a zadní nápravu podle přilnavosti a rychlosti.

SNOW : optimalizuje přilnavost na kluzké vozovce díky specifickému nastavení ESC a kontroly trakce.

MUD/SAND : pro jízdu na sypkém povrchu, jako jsou např. blátivé nebo písčité cesty.

OFF-ROAD : nabízí nejlepší terénní schopnosti na obtížných cestách. Automaticky a optimálně rozděluje točivý moment mezi přední a zadní kola podle adhezních podmínek a rychlosti vozidla.

₋  ECO  :  optimalizuje  spotřebu  paliva

Asistenční systémy

zahrnují automatické nouzové brzdění (městské/příměstské s detekcí vozidel, chodců, cyklistů a motocyklů), rozpoznávání dopravních značek s varováním před překročením rychlosti.

Dále jsou na voze ve všech úrovních výbavy zadní parkovací asistent, nouzové zastavení, varování při vybočení z jízdního pruhu, asistent pro udržování vozidla v jízdním pruhu, systém sledování pozornosti řidiče a nouzové volání (eCall).

Systém asistence pro sjezd prudkých svahů

U modelu Bigster Extreme je součástí standardní výbavy. Tento systém je užitečný zejména při jízdě v terénu nebo z kopce při nízké rychlosti. Působí zejména na brzdy, aby se zabránilo neovladatelnému rozjetí vozidla, čímž je zajištěna přiměřená rychlost jízdy (v závislosti na pokynech řidiče) od 0 do 30 km/h. Systém funguje při všech převodových stupních včetně zpátečky. Řidič se již nemusí starat o plynový a brzdový pedál, ale pouze o volant.

Aby řidič mohl vypnout systémy, které ho obtěžují, zkombinovala Dacia tyto systémy s chytrým tlačítkem „My Safety“. To umožňuje řidiči při každém nastartování vozu během okamžiku vypnout některé systémy ADAS najednou.

Vybavení a příslušenství

Přístup do vozu nový Bigster je snadný díky hands-free kartě a elektricky ovládaným dveřím zavazadlového prostoru. Ty jsou standardně dodávané pro Bigster Journey a volitelné pro Extreme.

Bigster Essential a Expression jsou vybaveny multimediálním systémem Media Display se 4 reproduktory a bezdrátovým připojením Apple CarPlay®/Android AutoTM.

Bigster Extreme a Journey dostávají multimediální systém Media Nav Live, který nabízí také propojenou navigaci s informacemi o dopravních podmínkách v reálném čase a aktuálními mapovými podklady po dobu 8 let. Systém Media Nav Live je kombinován se zvukovým systémem Arkamys 3D Sound System se 6 reproduktory.

Uživatelé nového Bigsteru ocení také dvouzónovou klimatizaci s ventilačními otvory pro cestující vzadu, panoramatické střešní okno, bezdrátovou nabíječku chytrých telefonů atd. Výbava je k dispozici na přání nebo ve standardu v závislosti na úrovni výbavy, takže zákazníci mají vždy na výběr.

Ve výbavovém stupni Journey je nový Bigster standardně vybaven elektricky nastavitelnou výškou sedadla a sklonem opěradla a manuálně nastavitelnými bederními opěrkami. Bigster Journey a Extreme jsou u verzí Hybrid standardně vybaveny také adaptivním tempomatem (ACC), který vyhovuje potřebám zákazníků i fleetových klientů na dlouhých cestách.

Modulární střešní nosič, který jsme chválili u modelu Jogger, jsou u modelu nový Bigster Extreme součástí standardní výbavy. Podélně uspořádané ve standardní poloze je lze během okamžiku přeměnit na příčníky, takže zákazníci nemusí kupovat tradiční střešní nosiče a pak je podle potřeby montovat a demontovat. Všechny ostatní modely Bigster se standardně dodávají s pevnými podélnými střešními lištami.

Vůbec poprvé je k dispozici panoramatické střešní okno. Měří na délku 120 cm, lze ho otevřít o 35 cm a lze ho také vyklopit. Je součástí standardní výbavy modelu Extreme a k dispozici jako volitelná výbava modelu Journey.

Další prvky volitelné výbavy jsou:

  • Pack Sleep : Jednoduchý, odnímatelný a cenově dostupná vestavba se vejde do zavazadlového prostoru vozu nový Bigster a obsahuje tři základní funkce: dvojité lůžko (1,90 m dlouhé a až 1,30 m široké), které může jedna osoba rozložit za méně než dvě minuty, poličku a úložný Spací sada je navržena speciálně pro vnitřní rozměry vozu Bigster.
  • Střešní nosič : Je ideálním partnerem pro outdoorové aktivity, jednoduše se připevňuje k modulárním střešním nosičům v příčné poloze nebo k příčným střešním nosičům, které jsou k dispozici v poprodejní síti (maximální zatížení při jízdě na střeše vozidla: 80 kg).
  • Stan : je navržen tak, aby dokonale navazoval na zadní část Bigsteru, a nabízí tak mimořádně prostorné ubytování pro dobrodruhy.
  • Loketní opěrka Nomad uprostřed druhé řady se promění v batoh a po opuštění vozu nový Bigster doprovází cestující na zbytku jejich další cesty.
  • Organizér promění zadní stranu předního sedadla v ergonomický úložný prostor pro cestující na zadních

  • Nákladní box se připevňuje k tažnému zařízení nového Bigsteru a poskytuje dodatečný objem nákladu bez omezení prostoru pro posádku a zvýšení světlé výšky.

Zdroj: Dacia, Renault Česká republika

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code