Používáte celoroční pneu a nepřezouváte? Pozor, podmínky se změnily. Znáte je?

Od října 2024 platí pro používání celoročních pneumatik v zimě nové zásadní pravidlo. „Musejí být označeny symbolem sněhové vločky v horském štítu, oficiálně se nazývá 3PMSF neboli Three Peak Mountain Snowflake – stejně jako to mají zimní pneumatiky. Nebude už tedy stačit označení M+S čili Mud and Snow, které mívaly starší ‚celoročky‘. Většina novějších pneu toto označení má, raději se o tom ale přesvědčte, jinak vám při policejní kontrole hrozí citelná pokuta. Zákon samozřejmě neplatí jen pro elektromobily, ale i pro všechny osobní vozy.

Celoroční pneumatiky přitom mají v oblibě majitelé bateriových elektrických vozů (BEV) kvůli mnohým výhodám. Kromě toho, že vystačí s jednou sadou pneumatik po celý rok, bývají „celoročky“ často optimalizované pro nízký valivý odpor – a tedy umožňují delší dojezd. Do města a na dálnice jsou v pohodě, ale při trvalém ježdění v horách, nebo při sněhové kalamitě, s nimi musíte opatrně. Pokud víte, že budete jezdit i za sněhem, pořiďte si opravdové zimní pneumatiky. A to přesto, že zkracují dojezd, za což může jejich měkčí směs, která auto lépe drží na promrzlé a
kluzké vozovce.

Vyhřátá garáž je sázkou na jistotu

V zimě ale elektromobily nemají problém jen s pneumatikami. Také jejich baterie se vlivem nízkých teplot rychleji vybíjejí. Velkým problémem elektroaut při nízkých teplotách je také dojezd, který se podle Americké automobilové asociace snižuje v mrazu o průměrně 12 procent, a to i při vypnutém topení; se zapnutým topením je to dokonce o 30 až 50 procent. Výhodu mají BEV s tepelným čerpadlem – jejich vytápění spotřebovává přibližně 800 W na každou hodinu topení, u vozidel s odporovým vytápěním je to zhruba 2 000 W.

V případě nouze se dá ušetřit vypnutím vytápění nebo výrazným snížením teploty, a používat jen vyhřívání volantu a sedadel, což zajistí dostatečný komfort. Na webových stránkách AAA AUTO je k dispozici speciální kalkulačka, která vám pomůže zjistit, jak na tom váš elektromobil v zimě bude. Když v ní posuvníkem zadáváte údaj o venkovní teplotě, můžete simulovat dojezd konkrétního vybraného auta s konkrétní degradací baterie. To je jedinečná služba, kterou nikdo na českém trhu nenabízí.

Protože topení v zimě je energeticky náročné, vyplatí se předehřát si vůz pomocí dálkového vytápění v době, kdy je připojený k nabíječce – ideálně v temperované garáži, která snižuje prochlazení celého vozidla. Baterie tak neztratí žádnou energii a bude na vás čekat příjemně vyhřátý interiér. V případě, že garáž nemáte, je velkou výhodou mnoha elektroaut také možnost odmrazení oken na dálku.

A ještě zajímavost – moderní BEV zvládne ve stojící koloně topit déle než stejně moderní spalovací vozidlo. Zní to zvláštně, ale dokazují to přesné výpočty o spotřebované energii, dodává Vaněček. Na delších trasách může i předehřátá baterie vychladnout, čímž se sníží dojezd.

Naplánujte proto trasu defenzivněji, počítejte s nižším dojezdem, nebo alespoň mějte při cestě „nouzovou nabíječku“. S plánováním vám pomohou aplikace jako A Better Routeplanner (ABRP), které zohlední stav vašeho vozu, jeho nastavení, ale také počasí, obsazenost dobíjecích stanic či protivítr.

Další radou je nenechávat auto stát v zimě s baterií vybitou pod 20 procenty kapacity. Nízké teploty mohou zvýšit odpor v baterii, což ovlivní její výkon. Je třeba ji udržovat nabitou. Pokud chcete zajistit co nejdelší životnost trakčního akumulátoru, chovejte se k němu citlivě, což se týká akcelerace i rekuperace. Nejenže tím baterii šetříte, ale zabráníte také tomu, aby se do její řídicí jednotky zapsalo špatné zacházení. Moderní diagnostiky, jako například Aviloo, používané v síti AAA AUTO a Mototechna, totiž poznají, jak se s trakčním akumulátorem v zimě zacházelo. A v případě prodeje pak autobazar může takové auto třeba odmítnout vykoupit.

„Ohledně nabíjení ještě jedna užitečná informace – když necháte elektromobil na pomalé venkovní veřejné AC nabíječce například přes noc v mrazu a vlhku, můžete se stát, že vám kabel k autu přimrzne,“ připomíná Vaněček. Na těchto nabíječkách se rovněž určitě v zimě setkáte se špinavými kabely. Pořiďte si na ně tašku či obal, a přidejte do výbavy čističku kabelů (improvizovaně stačí houba v obalu) a také rukavice. Na závěr ještě k baterii, tentokrát však k té dvanáctivoltové, která stejně jako u spalovacího auta pohání veškerou elektroniku, stěrače, světla nebo rádio. „Při dlouhém stání v zimě se může vybít, proto je nutné ji buď průběžně dobíjet, nebo auto čas od času pořádně projet, aby se nabila a váš elektromobil byl i během zimy schopný kdykoli vyjet.

 

Zdroj: AAA AUTO, AURES Holdings3

Zdroj foto: Freepik.com, Ford

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code