Trh ojetých aut se loni zhroutil a prochází transformací

Loňský rok byl pro prodejce ojetých vozů drtivý. Zatímco registrace nových aut se propadly o 19 %, mnohem více pocítil dopady pandemie trh ojetých automobilů, který se propadl o téměř 50 %. Výsledkem je prodej pouhých 255 tisíc ojetin a meziroční pokles obratu o 46 %, tedy o 53,6 miliard korun. Nejžádanější byly vozy nižší střední třídy a průměrné stáří bylo 10,5 roku.

Důsledkem pandemie koronaviru je také nárůst průměrné ceny ojetin o 3 % a vzestup online prodeje, který během podzimního lockdownu pomohl zmírnit propad obratu o více než 1 miliardu korun. Vyplývá to z datových analýz online autotržiště Carvago, spadajícího do skupiny European Automotive Group (EAG).

Ke konci roku došlo na trhu ojetých aut k pozvolnému oživení, nicméně ve srovnání s loňskem stále ztrácel 78%. Vlivem malého objemu prodejů, chybějící nabídky vozů z dovozu a nepříznivého vývoje na primárním trhu nových aut se v roce 2020 meziročně zvýšila také průměrná cena ojetých aut, která vzrostla o 3,19% na 264 251 Kč.

V loňském roce automobilový trh doplatil na absenci plně zavedeného online prodejního kanálu, který vzhledem k uzavření kamenných poboček nabízel pro koncového zákazníka jedinou možnost, jak si koupit vůz. Prakticky žádný prodejce nebyl schopen zákazníkům prostřednictvím internetu krom nákupu vozu umožnit nad rámec odeslání objednávky také uzavření kupní smlouvy, potvrzení VOP, vyřízení pojištění a financování, a především pro online zcela neoddiskutovatelnou možnost vůz do 14 dnů od zakoupení vrátit.

I když se většina tradičních prodejců v době krize zaměřila na posílení digitálního marketingu a svoje skladové vozy zalistovala do online nabídky, rozhodně se nejednalo o standardní online prodej, jak je známý z náročného a vysoce konkurenčního segmentu e-commerce.

„Digitalizace v automobilovém segmentu je nevyhnutelná i bez pandemie koronaviru, vždyť trh za posledních 30 let prakticky neprošel žádnou zásadní inovací. Online prodej ale ve většině případů znamenal pouze webovou prezentaci vozu a k reálnému prodeji docházelo stále fyzicky. Zákazník tak zůstal u většiny prodejců ochuzen o možnost vrácení vozu v rámci 14denní lhůty, která je pro online prodej zákonem daná,” uvedl Jakub Šulta, CEO online autotržiště Carvago.

Během podzimního lockdownu trh do určité míry začal posouvat digitálním směrem a ve srovnání s jarním uzavřením kamenných poboček se prodalo o téměř 4 tisíce ojetých vozů více, což je nárůst o 179%. Výsledkem je skutečnost, že si obrat celého trhu díky onlinu polepšil o více než 1 miliardu korun.

Ojetá vs. nová auta 2020

Konec roku přál zejména registracím nových vozů, které za celý prosinec dosáhly nejlepších výsledků od roku 2016. Závěrem roku se díky posílení digitálního marketingu a online kanálů začal postupně zvedat také trh s ojetými vozy. Jeho meziroční propad obratu v prosinci již nedosahoval tak fatálních ztrát a dostal se na 78 % původního výkonu (obratu oproti prosinci v roce 2019).

Stejně jako u nových aut drží nejvyšší tržní podíl značka Škoda s 33,9 % a Volkswagen s 11,7 %. Naopak třetí pozici u ojetých aut zaujal Ford s 6,8 % a Hyundai skončil na čtvrtém místě s 4,0 %. Pátou příčku zaujal Peugeot s 3,7 %.

Tržní podíl automobilových značek 2020
Trh nových aut Podíl na trhu Trh ojetých aut Podíl na trhu
Škoda 36,9 % Škoda 33,9 %
Volkswagen 8,3 % Volkswagen 11,7 %
Hyundai 7,9 % Ford 6,8 %
Toyota 4,9 % Hyundai 4,0 %
Dacia 4,8 % Peugeot 3,7 %
Peugeot 4,2 % Audi 3,3 %
Kia 4,1 % BMW 3,3 %
Renault 3,7 % Mercedes Benz 3,2 %
Mercedes Benz 3,5 % Opel 2,9 %
Ford 3,4 % Toyota 2,8 %

První dvě příčky si u nových i ojetých vozů dlouhodobě drží značka Škoda s modely Octavia (12,8%) a Fabia (8,9%). Následuje Superb (4,4%), Škoda Rapid (3,4%) a Volkswagen Passat s podílem 3,1%.

Data rovněž ukazují odlišnost v porovnání obchodních tříd, kde na rozdíl od nových aut dominuje na prvním mírně nižší střední třída s 79% podílem. Na druhém místě je kategorie SUV s 12% a třetí pozici obsazují malé vozy s 5%.

Tržní podíl osobních vozidel 2020
Trh nových aut Podíl na trhu Trh ojetých aut Podíl na trhu
Škoda Octavia 9,4 % Škoda Octavia 12,8 %
Škoda Fabia 7,9 % Škoda Fabia 8,9 %
Škoda Scala 4,3 % Škoda Superb 4,4 %
Škoda Karoq 4,0 % Škoda Rapid 3,4 %
Škoda Kamiq 3,7 % Volkswagen Passat 3,1 %
Hyundai i30 3,7 % Volkswagen Golf 2,7 %
Škoda Kodiaq 3,2 % Ford Focus 1,6 %
Škoda Superb 3,1 % Hyundai i30 1,5 %
Hyundai Tucson 2,2 % Volkswagen Touran 1,3 %
Volkswagen Golf 1,9 % Škoda Kodiaq 1,1 %

Zdroj: Carvago

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code