Něco pro labužníky. Limitovaná edice Toyota GR Supra A90 Final Edition

Toyota Supra již od první generace představené v roce 1978 jako Celica Supra dělá radost motoristickým nadšencům svým klasickým uspořádáním s motorem vpředu a pohonem zadních kol v kombinaci s řadovým šestiválcem. Nyní se Toyota rozhodla potěšit fanoušky současné generace modelu Supra a připomenout jeho účast v motoristických soutěžích celého světa vytvořením limitované edice, která má být vyvrcholením současné generace GR Supra „A90 Final Edition“. Následně výroba současné generace Toyoty GR Supra skončí.

GR Supra je čistokrevným sportovním vozem s motorem vpředu a pohonem zadních kol a v kompaktním dvoumístném provedení s rozměry, díky nimž vůz dosahuje optimálního ovládání. Tato speciální edice přináší řadu vylepšených vlastností spojených s jízdními parametry, ať již navýšení výkonu o 95 koní (70 kW) a točivého momentu o 70 Nm, markantní vylepšení aerodynamiky, systém zavěšení KW (inspirovaný závodními vozy) nebo větší pneumatiky.

Současná Supra od uvedení v roce 2019 prochází postupným vývojem. Po roce od novodobé premiéry se představil nový přeplňovaný motor 2,0 litru, nabízený vedle zavedeného řadového šestiválce 3,0 litru s přeplňováním. GR Supra si ovšem zachovala veškeré kvality sportovního vozu v té nejryzejší podobě, ruku v ruce s menší a lehčí jednotkou, výhodnější z hlediska jízdní dynamiky.

V roce 2022 uvedla Toyota šestistupňovou inteligentní manuální převodovku (iMT), navrženou pro pravověrné milovníky řízení, schopné ocenit přesné načasování při ručním řazení. Nová převodovka v duchu čistokrevných konstrukčních kvalit modelu GR Supra byla i s novou spojkou vyvinuta speciálně tak, aby odpovídala parametrům výkonu a točivého momentu jednotky 3,0 litru. Současně byl odladěn systém řízení brzd a systém zavěšení kol Toyoty GR Supra na podporu ještě lepších jízdních schopností.

GR Supra A90 Final Edition

Vrcholná verze současné generace byla inspirována účastí vozů GR Supra v nejrůznějších soutěžích (například drifty, vytrvalostní závody a soutěže NASCAR) a zákaznických programech motorsportu, kde jezdci s vozy GR Supra GT4 vybojovali řadu mistrovských titulů.

Provedení GR Supra A90 Final Edition nabídne třílitrový motor a manuální převodovku. Úpravami pohonné jednotky se podařilo posílit výkon ze 340 k (250 kW) na 435 k (320 kW) – resp. točivý moment z 500 Nm na 570 Nm – ve prospěch akcelerace a agilnější odezvy; zároveň se zvýšila maximální rychlost o 20 km/h na 270 km/h. Z provedených úprav jmenujme přepracování systému sání včetně katalyzátoru pro systém s nízkým protitlakem (ke snížení tlakových ztrát) a optimalizace systému řízení motoru.

Systém zavěšení KW – stejné značky jako v závodních vozech GR Supra GT4 – s nastavitelnou sílou tlumení nabízí 16 úrovní nastavení odskoku a 12 úrovní nastavení komprese pro agilní jízdní stabilitu za nejrůznějších podmínek. Z dalších vylepšení vlastností souvisejících s jízdou v zatáčkách jmenujme úpravy úhlů odklonu u předních i zadních kol, kterými se zároveň zlepšila přilnavost, resp. optimalizaci řízení aktivních diferenciálů k potlačení nedotáčivosti.

K přímějšímu řízení přispělo optimalizované nastavení elektrického posilovače řízení spolu s úpravami pro těsnější spojení řidiče s vozovkou na podporu precizní jízdní dynamiky. Na té se příznivě podepisují výztuhy karoserie včetně silnějšího příčníku v zadním zavazadlovém prostoru, robustního hliníkového upevnění zadní nápravnice, stejného jako ve vozech GR Supra GT4, a robustnějších stabilizátorů přední i zadní nápravy.

Lepší přilnavost a vyšší stabilitu v zatáčkách zajišťují lepivé pneumatiky Michelin Pilot Sport Cup 2 širší o 10 mm, lehká 19″ kola vpředu, resp. 20″ kola vzadu – s gravírovanými emblémy TGR.

O účinné zpomalování se starají 19″ přední brzdy Brembo včetně brzdového obložením s vyšším koeficientem tření; vrtané kotouče s plovoucími třmeny na obou nápravách zaručují skvělé brzdné schopnosti i při sportovní jízdě. Pancéřové nerezové brzdové hadice dále snižují tlakové ztráty vlivem rozpínavosti hadic při brzdění, čímž ještě zvyšují účinnost posílené brzdové soustavy.

S ohledem na vyšší výkon motoru byla olejová vana doplněna o speciální clonu zamezující nežádoucímu přetékání oleje vlivem velkých sil příčného zrychlení; k účinnějšímu chlazení přispívá ventilátor chladiče, přídavný chladič a chladicí lamely na krytu diferenciálu.

Aaerodynamika vozu je výsledkem pečlivého testování v aerodynamickém tunelu v režii společnosti TOYOTA GAZOO Racing Europe (TGR-E) s využitím zkušeností získaných v motoristickém sportu a při vývoji modelu GR Supra GT4. Přední spoiler z uhlíkových vláken, podobný spoilerům na závodních speciálech, žebra na přídi a klapka uprostřed přídě společně se zadním křídlem z uhlíkových vláken s horním uchycením ve stylu vozů GR Supra GT4 pomáhají optimálně vyvažovat aerodynamiku přídě a zádě, přítlak a odpor vzduchu na podporu kontaktu s vozovkou a jízdní dynamiky.

Součástí nového kanálu z uhlíkových vláken na kapotě je vnitřní vložka, jejímž vyjmutím lze ještě zvýšit účinnost chlazení. Inspiraci modelem GR Supra GT4 prozrazuje A90 Final Edition i titanovým tlumičem výfuku Akrapovič, produkujícím ještě hutnější zvuk motoru.

V řidičsky zaměřeném kokpitu najdeme sportovní skořepinová sedadla RECARO Podium CF v závodním červeném provedení s čalouněním materiálem Alcantara pro optimální polohu za volantem a pohodlí i za působení vyšších sil příčného zrychlení. Výlučnost limitované edice potvrzují červené bezpečnostní pásy, exkluzivní prahové lišty z uhlíkových vláken a čalounění materiálem Alcantara v různých místech kabiny včetně sportovního volantu.

Celosvětově bude k prodeji pouze 300 vozů. GR Supra A90 Final Edition je na českém trhu k dispozici za 3 300 000 korun, a to ve velmi limitovaném počtu. Objednávat je možné pouze do konce roku.

Zdroj: TOYOTA CENTRAL EUROPE-CZECH

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code