Nový Opel Grandland přichází na trh
Opel Grandland je model, kterému jsme se již několikrát na našich stránkách věnovali. Ať už to byla upoutávka na jeho představení v rámci veletrhu elektromobility loni na podzim, nebo informace o ocenění, které hned vzápětí získal. Nyní se dočkali ti, které zaujal a uvažují o jeho pořízení. Toto německé SUV zahájilo prodej a bude postupně k dispozici v několika verzích pohonu. Při vstupu na trh to je 48 V hybrid se spalovacím motorem 1.2 Turbo a postupně se přidají čistě elektrické a Plug-In hybridní verze.
Design
Grandland nové generace má délku 4,65 m, šířku 1,93 m a výšku 1,66 m, je tedy o 173 mm delší, o 36 mm vyšší a o 49 mm širší než jeho předchůdce. Z tohoto zvětšení profituje prostor pro cestující i jejich zavazadla. Rozvor délky 2795 mm a prudce se svažující záď vozu jsou základem prostorného interiéru. Cestující ve druhé řadě sedadel mají o 20 mm více místa pro nohy. Zadní sedadla lze sklopit v poměru 40:20:40 a vytvořit tak prostor pro náklad o objemu až 1645 l.
Při pohledu na vůz zvenku zaujme čelní maska 3D Vizor s osvětleným „bleskem“ – logem Opelu umístěným uprostřed. Na zádi identifikuje vůz trvale osvětlený nápis „OPEL“.
Výbava
Uvnitř najde řidič lehce nakloněný 10“ nebo 16“ centrální displej. Další informace mu poskytuje plně digitální sdružený panel před volantem. Také díky head-up displeji Intelli-HUD nemusí spouštět oči z vozovky. Zejména noční jízdy zpříjemní možnost aktivovat tzv. Pure Mode režim, ve kterém se výrazně redukuje obsah informačního sdruženého panelu řidiče, head-up displeje i centrálního displeje, takže se může plně koncentrovat na řízení. Příjemné je, že často používaná nastavení (např. ovládání klimatizace) lze ovládat pomocí několika mechanických tlačítek.
O pohodlí řidiče a cestujících se starají ergonomická sedadla s AGR certifikátem s individuálně nastavitelnými bočními polštáři. Patentovaná technologie předních sedadel Intelli-Seat, která snižuje tlak na kostrč, je standardem ve všech verzích.
Zajímavým prvkem interiéru je osvětlená schránka Pixel Box s průsvitným sklem, ve které je umístěna bezdrátová nabíječka telefonu – ve schránce jsou tedy telefony nejenom bezpečně uloženy, ale také se nabíjejí. A díky průhlednému sklu řidič nezapomene svůj telefon ve voze. Dalším chytrým úložným prostorem jsou odkládací přihrádky, kapsy na telefony v opěradlech předních sedadel nebo velký úložný prostor pod středovou konzolí, ve které je také 12 V zásuvka.
Asistenční systémy
V nabídce asistenčních systémů najdeme všechny obvyklé, včetně automatického tempomatu s funkcí Stop & Go, rozšířeného „čtení“ dopravních značek, inteligentního systému přizpůsobování rychlosti a samočinného brzdění při nárazu. Parkování a manévrování usnadňují čidla v předním i zadním nárazníku, zadní kamera s funkcí automatického čištění a 360-stupňová kamera Intelli-Vision. Ve tmě využije řidič neoslňující světlomety Intelli-Lux HD, které mají 2 x 25 600 LED elementů.
Pohon
Grandland se 48 V hybridní technologií kombinuje přeplňovaný benzinový tříválec 1.2 Turbo 100 kW/136 k řady Puretech s elektromotorem o výkonu 21kW/28 k. Synchronní 6-fázový elektromotor, který je napájen vodou chlazenou Li-Ion baterii o kapacitě 0,9 kWh, je vestavěný do zcela nové elektrifikované šestistupňové dvouspojkové převodovky eDCT6. Díky podpoře elektromotoru má hybridní Grandland nižší spotřebu i emise, podle metodiky WLTP je teoretická spotřeba 5,5 l/100 km. Na plnou nádrž benzinu o objemu 55 l by tedy měl Grandland s tímto motorem ujet cca 1000 km. Výkon přenáší na vozovku šestistupňová dvouspojková automatická převodovka.
Jak je u hybridů obvyklé, malá trakční baterie o kapacitě 898 Wh se dobíjí výhradně za jízdy. Na baterii poskytuje Opel záruku 8 let/160 000 km. Trakční elektromotor zabudovaný do dvouspojkové převodovky se stará také o první „studený“ start spalovacího motoru, za jízdy pak restarty spalovacího motoru provádí samostatný řemenový spouštěč.
Hlavním kouzlem hybridní 48 V technologie je co nejvyšší využívání setrvačné jízdy, kdy se spalovací motor co nejčastěji odpojuje a vypíná. Elektromotor pomáhá při rozjezdech a zrychlování až do rychlosti 135 km/hž do rychlosti 135 km/h, což jsou pro spalovací motor nejnepříznivější režimy. Při pomalé jízdě v husté městské zástavbě dokáže elektromobil sám pohánět vůz (spalovací motor stojí)- Podle testů automobilky Opel v takových podmínkách až 50 % jízdního času spalovací motor nepracuje – a jízda je tedy výrazně ekonomická.
Při jízdách po městě i na venkovských silnicích pracují v závislosti na okamžité situaci obě jednotky – zážehový motor a elektromotor – společně nebo samostatně. Elektromotor podporuje zážehový motor při rozjezdech a akceleraci. V nízkých rychlostech dokáže v čistě elektrickém režimu Grandland Hybrid ujet až cca 1 km v kuse.
Když Grandland Hybrid zpomaluje, zážehový motor se vypne a elektromotor funguje jako generátor, který dobíjí 48 V baterii hybridního systému. Řidič si může v závislosti na svých preferencích zvolit jeden ze třech jízdních režimů: Eco (efektivní provoz), Normal a Sport (preferující dynamiku jízdy).
Podvozek
Dlouhý rozvor je nejen základem pro velký prostor pro nohy cestujících zejména na zadních sedadlech, ale zároveň zvyšuje jízdní stabilitu. Tuhost pružin, stabilizátorů a naladění řízení a systému ESP plně odpovídá zvyklostem vozů Opel. Musí garantovat maximální jízdní stabilitu a bezpečnost za všech podmínek, včetně jízd vysokými rychlostmi po otevřených německých dálnicích.
Kdy a za kolik
Jak již bylo řečeno, nyní začal prodej modelu s hybridním 48 V pohonem. V jeho případě začíná cena ve verzi Edition na 769 990 Kč (včetně DPH). Lépe vybavená verze GS začíná na 819 990 Kč (vč. DPH). Ceník a výbavy zde.
Grandland Electric se v ČR objeví na jaře 2025. Bude nejprve k dispozici s elektromotorem o výkonu 157 kW/213 k s točivým momentem 345 Nm a baterií o kapacitě 73 kWh, která umožní dojezd až 523 km (WLTP), nebo 82 kWh s dojezdem až 582 km (WLTP). Koncem léta vyjede verze s motorem 170 kW/230 k a baterií 97 kWh se kterou velké SUV ujede až téměř 700 km (WLTP). Na veřejné DC nabíječce je možné Grandlanda Electric s baterií 74 kWh nabíjet výkonem až 160 kW, verzi s baterií 82 kWh lze nabíjet výkonem až 150 kW. V obou případech trvá nabití na 80 procent kapacity baterie na veřejné DC rychlonabíjecí stanici méně než 30 minut. Později se objeví i verze s elektromotorem u obou náprav – a tedy s pohonem 4×4. Systémový výkon tohoto modelu činí 320 k. Kompletní ceník zde.
Grandland Plug-In Hybrid vyjede na podzim 2025 s pohonnou jednotkou systémového výkonu 143 kW/195 k a točivým moment 350 NM, která kombinuje přeplňovaný čtyřválec 1.6 Turbo 110 kW/150 k s elektromotorem 92 kW/125 k. Kompletní ceník zde.
Zdroj: Opel, O Automobil Import