Hyundai IONIQ 9 bude na pultech dealerů už za měsíc a na silnici v létě

Hyundai IONIQ 9, o kterém jsme psali jako o novince chystající se na náš trh v listopadu, je už téměř tady. V České republice se po uvedení na trhy v Koreji a Americe počítá se spuštěním objednávek na začátku dubna. K prvním zákazníkům by se tak mohl dostat na začátku léta.

IONIQ 9 je SUV  se třemi řadami sedadel, působící jako objemnější vůz kategorie kombi. Vychází z modelů IONIQ 5 a IONIQ 6, oceněných třemi vítězstvími v anketě Světový vůz roku (WCOTY).

Podrobný popis modelu je k dispozici v jeho listopadovém představení, proto zde zmíníme jen pár vybraných prvků. Poprvé nabízený systém dynamické péče o tělo DBC (Dynamic Body Care) zajistí svěžest i po velmi dlouhé jízdě. Dynamická dotyková masáž DTM (Dynamic Touch Massage) stimuluje prokrvení tkání a krevní oběh pomocí sofistikované tlakové a vibrační technologie, která minimalizuje únavu. Relaxační sedadla v první a druhé řadě navíc nabízejí i opěrky nohou.

Na vybraných trzích, včetně toho českého, si mohou zákazníci užít také otočná sedadla ve druhé řadě. Středová konzola Universal Island 2.0 je posuvná v rozsahu až 190 mm. Umožňuje tím průchod mezi předními sedadly a je přístupná i cestujícím z druhé řady. V horní schránce je k dispozici odkládací prostor o objemu 5,6 litru, ve spodní výsuvné schránce pak 12,6 litru.

Se zcela sklopenými sedadly ve třetí řadě má zavazadlový prostor objem až 1323 litrů, nebo 620 litrů se všemi sedadly ve vzpřímené poloze. V přídi je navíc umístěn menší zavazadlový prostor s objemem 88 litrů u verzí s pohonem zadních kol, resp. 52 litrů u variant s pohonem všech kol.

Pohodlí a dlouhý dojezd bez ohledu na počasí

IONIQ 9 byl zkonstruován pro maximální hospodárnost při nastavení klimatizace na 22 °C. Systém s tepelným čerpadlem se přizpůsobuje změnám venkovní a vnitřní teploty a zajišťuje minimální spotřebu energie. IONIQ 9 díky tomu ujede přes 400 km dokonce i při venkovní teplotě pouhých -7 °C, což bylo úředně ověřeno korejským ministerstvem životního prostředí.

Samostatná klimatizační, topná a ventilační jednotka pro druhou a třetí řadu sedadel pracuje nezávisle a může být vypnuta při potřebě dalšího snížení spotřeby. V kombinaci se štíhlou konstrukcí přístrojové desky a kompaktními komponenty toto řešení zároveň zabírá minimum místa v interiéru. Nejmodernější plánovač tras pro elektromobily zohledňuje i venkovní podmínky či teplotu sady akumulátorů. Pomocí aplikace Bluelink je vůz možné vyhřát na dálku.

Tři varianty pohonu

K dispozici by měly být verze se standardním dojezdem a verze s dlouhým dojezdem a pohonem buď zadní, nebo obou náprav. Verze s dlouhým dojezdem a pohonem zadních kol má zadní elektromotor o výkonu 160 kW (0-100 km/h za 9,4 s, 80-120 km/h za 6,8 s). Verze s dlouhým dojezdem a pohonem všech kol je navíc vybavena předním elektromotorem o výkonu 70 kW (0-100 km/h za 6,7 s, 80-120 km/h za 4,8 s). Nejvyšší provedení Performance se může pochlubit elektromotory o výkonu 160 kW jak na přední, tak na zadní nápravě (0-100 km/h za 5,2 s, 80-120 km/h za 3,4 s).  Vysokonapěťová sada lithium-iontových akumulátorů (NCM) nabízí kapacitu 110,3 kWh a využívá nabíjecí systém pro různé úrovně napětí 400 V/800 V.

Verze s dlouhým dojezdem, pohonem zadních kol a 19“ koly dosáhne podle předběžných údajů podle metodiky WLTP dojezdu na jedno nabití 620 km a spotřeby elektrické energie 19,4 kWh/100 km. K tomu přispívá i nízký součinitel aerodynamického odporu vzduchu cx = 0,259 (s digitálními vnějšími zpětnými zrcátky). Poprvé byl použit nový systém aktivních vzduchových klapek AAF (Active Air Flap) bez jakýchkoliv mezer, který umožňuje vzduchu procházet přídí pouze v případně potřeby intenzivního chlazení.

IONIQ 9 lze nabít z 10 na 80 % kapacity za 24 minut pomocí nabíječky s výkonem 350 kW. K dispozici je i funkce dvousměrného nabíjení V2L (Vehicle-to-Load), umožňující napájet elektřinou z vozu i běžné spotřebiče

Zážitek z jízdy

Přední kola vozu mají víceprvkové zavěšení doplněné o vzpěry MacPherson, vzadu je víceprvková náprava. Výbava zahrnuje tlumiče s automatickým udržováním světlé výšky, nabízející luxusní komfort odpružení. Jízdní stabilita s minimálními pohyby karoserie a snadná ovladatelnost dodají řidiči důvěru ve městě, v zatáčkách i na dálnici. Řízení je lehké, ale precizní. Akcelerace se zpočátku vyznačuje mimořádnou intenzitou, na kterou ve vyšších rychlostech naváže nenucenost.

K vyspělým funkcím patří dynamické rozdělování točivého momentu mezi jednotlivá kola, které mimo jiné umožňuje zajišťuje stabilitu ve vyšších rychlostech či při bočním větru. Nechybí terénní protiprokluzový systém a režim Auto Terrain, který pomocí umělé inteligence rozpoznává povrch vozovky a vybírá optimální jízdní režim. Vylepšená brzdová soustava poskytuje spolehlivý výkon.

Ticho v interiéru zajišťuje trojité těsnění dveří, akustická skla pneumatiky pohlcujícím hluk a technologie ANC-R (Active Noise Control-Road). Výsledkem je kultivovanost, zejména na dálnici. Přínosy technologie ANC-R pro čistý zvuk obzvlášť vyniknou ve spojení s prémiovým audiosystémem BOSE se 14 reproduktory a 5.1kanálovým prostorovým zvukem, který poskytuje zážitky z poslechu jako v koncertním sále.

Značka Hyundai vyvinula také technologii e-ASD (e-Active Sound Design) s virtuálními jízdními zvuky zkomponovanými specificky pro IONIQ 9. Řidič má na výběr řadu motivů – od útulné atmosféry až po zvuky inspirované přírodou.

Bezpečnostní funkce

Panoramatický zakřivený displej je složen z 12,3“ panelu sdružených přístrojů a 12,3“ integrovaného monitoru. Tlačítko Start je integrováno do páčky voliče převodovky na sloupku řízení. Jeho haptická zpětná vazba při zařazení zpětného chodu zvyšuje bezpečnost. Inteligentní režim pro jízdu s přívěsem optimalizuje předpokládaný dojezd na základě hmotnosti přívěsu a u systému pohonu všech kol udržuje točivý moment v pevném poměru 50:50.

K výhledu i viditelnosti přispívají světlomety s parametrickými pixely, které jsou pro modely IONIQ charakteristické. Projekční světlomety jsou doplněny inteligentním systémem předního osvětlení (IFS), který za tmy vylepšuje viditelnost, zvyšuje bezpečnost a zabraňuje oslňování ostatních řidičů. Na zádi jsou umístěny sdružené svítilny kompletně vybavené diodami LED. Příjemným doplňkem je nepřímé osvětlení vnějších klik dveří.

Asistenční systémy ADAS mimo obvyklých a povinných funkcí zahrnují například asistenty pro odvrácení kolize s vozidly ve slepém úhlu BCA (Blind-Spot Collision-Avoidance Assist) a bezpečné vystupování SEA (Safe Exit Assist), upozornění na cestující vzadu ROA (Rear Occupant Alert), kamerové sledování slepého úhlu BVM (Blind-spot View Monitor) nebo asistent pro odvrácení kolize s vozidly přijíždějícími ze stran při couvání RCCA (Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist).

Inovace

Elektromobil IONIQ 9 poskytne svým majitelům inovace, které mají za cíl usnadnit život. AI Assistant značky Hyundai přináší do auta prvky chytrého domova. K jeho aktivaci stačí stisknutí tlačítka nebo aktivační povel, například „Hey Hyundai“. Individualizaci umožňují služby na vyžádání (FoD – Features on Demand) dostupné v online obchodě, například speciální režimy osvětlení, služby Amazon Music a Soundcloud nebo designové motivy pro přístrojový panel.

Parkovací asistent s dálkovým ovládáním RSPA 2 (Remote Smart Parking Assist) využívá širokoúhlé kamery a ultrazvukové senzory k rozpoznání volného parkovacího místa a ovládá řízení, akceleraci, brzdy i řazení. Disponuje také funkcí automatického brzdění, která dokáže zabránit kolizi. Poskytuje funkce parkování, například vyjetí z parkovacího místa s řidičem uvnitř vozu, ale také dálkové parkování a manévrování, kdy řidič stojí mimo vůz. Vylepšené režimy zahrnují zaparkování pozadu na kolmá, podélná i šikmá místa.

Nepřetržité spojení s okolním světem a přísun důležitých informací zajistí zákazníkům služby pro síťově propojené automobily Bluelink, které nabízejí mimo jiné online hlasové ovládání, informace o stavu silnice v reálném čase a diagnostiku vozidla. IONIQ 9 se dokáže udržovat v aktuálním stavu díky funkcím instalovaným prostřednictvím bezdrátových aktualizací softwaru OTA (Over-the-Air).

V interiéru je hned šest vstupů USB-C schopných poskytovat příkon 100 W při použití originálního kabelu Hyundai. Po zapnutí výkonného režimu odebírá tento systém elektrickou energii přímo z vysokonapěťové sady akumulátorů. K dispozici je tak dostatečný příkon pro nabíjení laptopu, aniž by uživatel potřeboval 220V/110V adaptér. V běžném režimu je příkon 27 W.

Přístup poskytuje digitální klíč, bezdrátová nabíječka s chladicím ventilátorem zabraňuje přehřátí zařízení. Inovativní sterilizační přístroj s UV-C zářením je součástí několika odkládacích schránek, v nichž dezinfikuje drobné předměty každodenní potřeby, jakými jsou mobilní telefony nebo peněženky.

Technické údaje Hyundai IONIQ 9
Technické údaje Hyundai IONIQ 9
Vnější rozměry Délka 5060 mm
Šířka 1980 mm
Výška 1790 mm
Rozvor náprav 3130 mm
Kapacita vysokonapěťové sady akumulátorů 110,3 kWh
Nejvyšší výkon a točivý moment elektromotorů Dlouhý dojezd Pohon zadních kol až 160 kW vzadu (350 Nm)
Pohon všech kol až 70 kW vpředu (255 Nm) / 160 kW vzadu (350 Nm)
Performance Pohon všech kol až 160 kW vpředu (350 Nm) / 160 kW vzadu (350 Nm)
Zrychlení z 0 na 100 km/h Performance Pohon všech kol 5,2 s (s 21“ koly)
Zrychlení z 0 na 60 mil/h (97 km/h) 4,9 s (s 21“ koly)
Nejvyšší rychlost Dlouhý dojezd Pohon všech kol 200 km/h / 124 mil/h
Performance Pohon všech kol
Rychlé nabíjení z 10 % na 80 % 24 minut na nabíječce s nabíjecím výkonem 350 kW za optimálních podmínek
Pneumatiky 255/60 R 19 (19“ kola), 275/50 R 20 (20“ kola), 285/45 R 21 (21“ kola)
Maximální dojezd (předběžný údaj podle metodiky WLTP) 620 km (verze s dlouhým dojezdem, pohonem zadních kol a 19“ koly)
Maximální dojezd (předběžný údaj podle metodiky EPA) 335 mil, resp. 539 km (verze s dlouhým dojezdem, pohonem zadních kol a 19“ koly)
Barvy karoserie NOVÉ: Sunset Brown Pearl, Celadon Gray Matte/Metallic, Ionosphere Green Pearl

 

NAVÍC: Abyss Black Pearl, Serenity White Pearl, Nocturne Gray Matte/Metallic, Biophilic Blue Pearl, Gravity Gold Matte, Atlas White Matte (pouze USA), Snow White Pearl (pouze USA), Cyber Gray Metallic (pouze USA), Electronic Gray Matte (pouze USA), Ultimate Red Metallic (pouze USA), Cosmic Blue Pearl (pouze USA), Sage Silver Matte (pouze USA)

Barvy interiéru Obsidian Black, Obsidian Black + Dove Gray (dvoubarevné), Dark Teal + Dove Gray (dvoubarevné), Mud Gray + Creamy Beige (dvoubarevné, pouze USA a Korea), Cognac Brown + Creamy Beige (dvoubarevné, pouze Korea), Dark Wine+Dove Gray (pouze EU a Kanada), Dark Pebble Gray (pouze USA)

 

Technické údaje a prvky výbavy se mohou lišit v závislosti na zemi, resp. regionu a mohou se změnit bez předchozího oznámení. Ceny vozu zatím nemáme k dispozici.

 

Zdroj: Hyundai Motor Czech

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code