Už jste auto přezuli na letní? Alternativou jsou celoroční pneumatiky
Povinnost mít na voze zimní pneumatiky platí do konce března. Je tedy sezona přezouvání na letní pneumatiky. To řeší zhruba polovina majitelů. Ostatní pak buď takzvaně dojíždí staré zimní pneumatiky, další pak používají celoroční.
Dojíždění opotřebovaných zimních pneumatik ale může být poměrně nebezpečné. Důvodem je, kromě struktury vzorku, hlavně jiná směs, ze které jsou pneumatiky vyrobeny. Zimní pneu jsou totiž vyrobeny ze směsi vhodné pro nízké teploty, takže v teplém počasí se guma přehřívá. To vede k nestabilitě při brzdění či zatáčení a logicky i k rychlému opotřebení. Zimní gumy proto mají delší brzdnou dráhu na suché vozovce, a to může být v krizové situaci velký problém. Kvůli měkčí směsi také mají vyšší valivý odpor, tedy i vyšší spotřebu paliva a hlučnost. Za používání zimních pneu v létě sice pokuta nehrozí, rozhodně se to ale nevyplatí.
Je tedy právě teď nutné přezout na letní pneu? Ne nutně. Také v Česku nacházejí stále větší uplatnění takzvané celoroční pneumatiky. Donedávna je výrobci pneumatik brali jen jako okrajový produkt v levném segmentu, a také experti, kteří gumy testují, se na ně dívali skrz prsty. Obojí v poslední době přestává platit. Ještě před pár lety nabízelo celoroční pneu jen několik málo výrobců – když však dnes hledáte obutí třeba na Škodu Octavia, nabídnou vám obchody přes 20 pneumatik různých značek včetně těch prémiových jako Continental, Michelin, Pirelli, Nokian, Hankook, ale i desítky dalších.
Většinou je používají vozy typu SUV, jejichž velké pneumatiky jsou dražší a majitelé mohou při použití jediné celoroční sady pneu ušetřit třeba 20 tisíc korun za nákup dalších pneumatik, a také zhruba další tři tisícovky ročně za dvojí přezouvání. U poslední generace ‚all season‘ pneumatik prémioví výrobci jako Continental nebo Pirelli deklarují o 50 procent delší kilometrový nájezd než u dřívějších modelů, což znamená, že zvládnou až dvě sezóny navíc. Kvalitní celoroční pneu tak vydrží řidičům několik let a zvládnou bez problémů zhruba 50 tisíc kilometrů.
Jízdní vlastnosti celoročních pneumatik se v poslední době výrazně vylepšují, o čemž jasně vypovídají i výsledky spotřebitelských zkoušek. Například jeden z posledních německých testů důkladně zkoumal osm prémiových modelů 18″ pneumatik na suchu, sněhu i na mokru (tam specificky při teplotách pod 10o Celsia). Sledoval brzdné dráhy, ovladatelnost a přilnavost v extrémních podmínkách, ale také komfort jízdy, hlučnost a valivý odpor.
Ve srovnání byly jako referenční použity i letní pneu Goodeyear Eagle a zimní stejné značky UltraGrip. Ukázalo se, že vítězná trojice pneu – Continental AllSeason Contact 2, Hankook Kinergy 4S2 H750 a Bridgestone Turanza All Season 6 – uspěla ve všech disciplínách. Všechny gumy excelovaly v ovladatelnosti na mokrém povrchu, kde byly lepší než obě referenční pneu; výborné byly i na sněhu. Na suchém povrchu jen těsně nestačily na letní pneumatiku.
Na trhu s pneumatikami se však schyluje k dalším přelomovým změnám. Už dnes existují pneumatiky společnosti Pirelli, jejichž drážky v zimě zůstávají otevřené pro lepší trakci na sněhu, zatímco v teplém počasí se uzavírají pro lepší stabilitu na suchém povrchu.
A brzy už možná přezouvání vůbec nebude na pořadu dne – výrobci intenzivně pracují na gumách s adaptivním vzorkem. „Zní to jako ze sci-fi románu, ale několik výrobců už pracuje na pneumatikách s proměnlivým dezénem. Takzvané adaptivní pneu budou umět ‚přepínat‘ mezi letním a zimním vzorkem v řádu sekund, přičemž pokyny dostanou od senzorů auta. Komerčně ještě ovšem dostupné nejsou, prototypy ale již existují,“ říká Petr Vaněček z Aures Holdings s tím, že gumy s adaptabilními vzory budou hrát klíčovou roli v autonomních vozidlech, kde budou schopné reagovat na změny podmínek v reálném čase.
Takové pneu pracují s pohyblivými bloky, přičemž samotný patent je stále utajován. První výrobci už ale naznačují, že taková pneumatika by mohla být na trhu už v roce 2027. Podobně blízkou budoucností jsou i pneu, které si samy opraví drobnější defekt, a to díky polymerům, které se už dnes používají pro samoopravné laky.
Zdroj: Aures Holdings
Zdroj foto: Image by senivpetro on Freepik, Freepik