Lexus ES se dožívá již osmé generace

Předchozí generaci tohoto sedanu prémiové třídy jsme již několikrát prezentovali. Nyní se chystá na trh další, již osmá generace. Vývoj tohoto vozu vycházel z koncepce „Experience Elegant & Electrified Sedan“ při uplatnění strategie, spočívající ve sledování měnících se potřeb zákazníků a přizpůsobování jejich individuálním potřebám.

Model ES jako takový tvoří nedílnou součást modelové nabídky značky od jejího nástupu na trh v roce 1989. Zatímco v Severní Americe a Asii je Lexus ES klíčovým modelem značky již více než tři desetiletí, na evropské trhy byl uveden o dost později. Na východoevropských trzích se představila šestá generace modelu ES v roce 2010, v západní Evropě pak již aktuální model v roce 2018.

Zcela nový ES je ve všech ohledech větší než předchůdce a posouvá se k prostornosti a vlastnostem typickým pro větší modely automobilového segmentu F.

Vývojový program probíhal v technickém centru Lexus v japonské čtvrti Šimojama, kde týmy zajišťující plánování, design, konstrukční činnosti a evaluaci spolupracovaly pod jednou střechou na systematickém testování a zdokonalování vozu.

Exteriér: elegance s jednoduchou a čistou estetikou

V rámci další evoluce vřetenovitého tvaru, který je typickým designovým prvkem značky Lexus, se vůz pyšní novou vřetenovitou karoserií. Příď vozu zaujme ostře ohraničeným vřetenovitým tvarem masky, který se táhne přes kapotu až k okrajům nárazníku. Hybridní provedení modelu ES jsou navíc vybavena mřížkou s horními průduchy pro optimální chlazení.

Přední světlomety vytvářejí zdvojený světelný podpis ve tvaru písmene „L“, který se stane novým charakteristickým znakem vozů Lexus v éře elektrifikace. Tento znak kombinuje dovnitř orientovaná světla denního svícení ve tvaru písmene „L“ se stejně tvarovanými ukazateli směru orientovanými ven, čímž vytváří výraznou identitu značky Lexus a zároveň přispívá k viditelnosti a funkčnosti.

Při pohledu z boku zaujme aerodynamický vzhled a pocit stability, daný nízkým těžištěm. Splývavá silueta působí, jako by vůz vůbec neměl zavazadelník, přičemž kabina se směrem dozadu výrazně zužuje. To zdůrazňuje nízké těžiště vozu a přispívá k jeho sportovnímu a atletickému charakteru.

Novinkou jsou zadní světla s podpisem ve tvaru „L“, díky nimž je vůz okamžitě rozpoznatelným zástupcem značky Lexus. Samostatná světelná lišta hladce navazuje na podsvícené logo LEXUS a zahrnuje i koncová a brzdová světla; ostatní světla se posunula k vnějším okrajům.

Nový design akcentuje široce rozkročený postoj vozu, vylepšuje vymodelovaný profil zádě a zároveň přispívá k aerodynamickým vlastnostem.

Interiér

Lexus odstranil nadbytečné detaily ve snaze vytvořit jednoduchý a čistý prostor. Otevřená a prostorná horní část kabiny vylepšuje výhled ven, zatímco spodní část je vytvarována kolem sedadel.

K luxusnímu pohodlí dále může přispět nabízený paket funkcí k ještě příjemnějšímu cestování. Zadní část kabiny může být vybavena sedadly s možností úpravy sklonu; v případě místa za předním spolujezdcem včetně výsuvné opěrky lýtek (funkce „otoman“) pro exkluzivní cestovní pohodlí při cestování s vlastním řidičem. Sedadlo předního spolujezdce je sklopné dopředu, aby zadní pasažér měl co nejvíce místa pro nohy a zároveň dobrý výhled vpřed.

V novém ES budou mít premiéru dva nové designové prvky značky Lexus. Vrstvená bambusová struktura („Bamboo Layering“) využívá pokročilé tiskové techniky a techniku propustnosti světla k vytvoření vizuálního efektu osvětlení povrchu, který je sladěn s ambientním osvětlením kabiny. Druhou novinkou je reliéfní zpracování syntetické kůže. Smyslovou kvalitu dále zvyšuje optimální umístění reproduktorů systému prostorového ozvučení Mark Levinson Surround Sound, kdy výsledná trojrozměrná zvuková scéna zahrnuje harmonické spojení zvuku a osvětlení v kabině.

V kokpitu se pozornost řidiče zaměřuje na silnici vpředu, k čemuž napomáhá vhodné uspořádání ovládacích prvků a informačních zdrojů tak, aby je bylo možné ovládat a rozpoznat drobným pohybem ruky či oka. Přístrojový štít má podobu asymetrické 12,3″ digitální obrazovky, umožňující použít nižší kapličku přístrojů.

Nová úroveň pohodlí

Cílem návrhářů Lexus bylo vytvořit kabinu s příkladným odhlučněním. Prioritou konstruktérů bylo snížení hluku použitím lepšího těsnění dveří a akustických skel v oknech předních dveří.

Přední sedadla byla přepracována tak, aby pomáhala udržovat správné a pohodlné držení těla, kdy řidič může intuitivně reagovat na chování vozidla. Podpora zad v místě lopatek pomáhá snižovat svalové napětí při řízení, zatímco opěradlo jemně obepíná tělo pasažéra.

První model Lexus se spínači „Hidden Tech“

Po vypnutí vozu nejsou spínače pod čalouněním přístrojové desky vůbec vidět; když se vůz zapne, spínače se zviditelní svým podsvícením. Přestože jsou spínače provedeny jako dotykový panel, při použití poskytují příjemnou hmatovou zpětnou vazbu.

Pohonné jednotky

Hybridní varianta ES 300h

Provedení ES 300h je vybaveno přepracovaným hybridním systémem, jehož srdcem je řadový čtyřválec 2,5 litru s maximálním výkonem 201 k (148 kW) (předběžné údaje). Zákazníci budou moci volit mezi pohonem samotných předních nebo všech kol. U nového ES se rovněž zvýšil výkon hybridní baterie.

Systém používá upravenou logiku řízení, která přináší robustní akceleraci i nízkou spotřebu paliva. Další výhodou je, že vyšší tuhost pohonné jednotky pomáhá potlačovat vibrace, a tak přispívá k tiššímu a kultivovanějšímu prostředí v kabině.

Uvedené pohonné ústrojí bude k dispozici na západoevropských trzích.

Bateriové elektrické verze ES 350e a ES500e

V nabídce budou dvě čistě elektrická provedení ES: ES 350e s pohonem předních kol a maximálním výkonem 224 k (165 kW), resp. ES 500e s pohonem všech kol s maximálním výkonem 343 k (252 kW) (předběžné údaje). Nová konstrukce je lehká a kompaktní, čímž přispívá k co nejvyšší prostornosti kabiny i zavazadelníku. Vysokokapacitní baterie je umístěna pod podlahou, což snižuje těžiště vozu.

Provedení ES 500e je vybaveno inteligentním elektrickým systémem pohonu všech kol Lexus DIRECT4. Ten umožňuje plynulé rozdělování hnacího momentu na všechna čtyři kola podle pokynů řidiče a stavu vozovky. Hnací moment se může rozdělovat mezi nápravy v poměru od 100:0 až po 0:100 na základě údajů od senzorů zrychlení, rychlosti kol a úhlu natočení volantu. Výsledkem je stabilní ovládání.

Lexus ES – přehled technických údajů

Všechny údaje se vztahují k prototypovému provedení modelu ES. Až do oficiální homologace jde o předběžné údaje.

Pohon Hybrid Bateriový elektromobil
Model ES 300h

(záp.)

ES 350e ES 500e
Hnací ústrojí FWD a AWD FWD AWD
Motor Řadový čtyřválec 2,5 litru
Převodovka e-CVT eAxle eAxle
Výkon systému
(k / kW)
201/148 224/165 343/252
Celková délka (mm, oproti souč. ES) 5140 (+165)
Celková šířka (mm, oproti souč. ES) 1920 (+55)
Celková výška (mm, oproti souč. ES) 1555 (+110) 1560 (+115)
Rozvor (mm, oproti souč. modelu) 2950 (+80)
Podvozek a jízdní vlastnosti

Snahou návrhářů Lexus je dosáhnout pohodlí, sebejistoty a ovladatelnosti za všech okolností. A to napříč celou modelovou nabídkou. Návrháři využitím poznatků z firemního programu kultivování jízdních vlastností dosáhli zvýšení tuhosti přední partie vozu, podlahy a zadní části. Široké použití výztuh pomáhá minimalizovat vibrace a přispívá k ostrému řízení, plynulé akceleraci a reakcím brzd v souladu s potřebami řidiče.

Oproti předchůdci narostla celková délka o 165 mm a rozvor se prodloužil o 80 mm. Kromě toho narostl rozchod předních i zadních kol (o 64 mm, resp. 82 mm). Ve výsledku se vzdálenost mezi předními a zadními sedadly zvětšila o 77 mm (na 1 102 mm). Vyšší poloha sedadel usnadňuje nastupování a vystupování z vozu.

U zavěšení předních kol jsou použity vzpěry McPherson, zatímco vzadu je v ES poprvé víceprvkový systém zavěšení s cílem zlepšit přenos výkonu na vozovku a omezit náklony vozidla.

Systém řízení využívá hřeben s proměnným převodovým poměrem, který podporuje stabilitu za vysokých jízdních rychlostí, rychlou odezvu v zatáčkách a snadnější manévrovatelnost při pomalé jízdě.

NOVÝ DIGITÁLNÍ KOKPIT

ES je vybaveno zcela novým digitálním kokpitem, do nějž je začleněn 12,3″ přístrojový štít, nový multimediální systém LexusConnect se 14″ displejem (poprvé na trhu) a aplikace LexusLink+.

LexusConnect

Díky společnému zobrazování navigačních údajů a pokročilých bezpečnostních funkcí v přístrojovém štítu může řidič sledovat pokyny a zároveň se soustředit na dopravní situaci.

V případě čistě elektrického provedení ES bude navigace systému LexusConnect zobrazovat i nabíjecí stanice podél trasy. Systém bude kromě toho sledovat aktuální stav nabití a automaticky aktualizovat nabíjecí stanice, aby eliminoval případné obavy z vybití baterie.

Systém LexusConnect Multimedia bude využívat pravidelné bezdrátové aktualizace softwaru (OTA), které zajistí průběžné vylepšování stávajících funkcí.

Bezpečnostní prvky

Adaptivní tempomat (ACC)

Adaptivní tempomat nyní využívá mapové podklady na podporu zpomalování v situacích, kdy se vůz blíží ke stopce, kruhovému objezdu nebo mýtné bráně na dálnici. Mapové údaje rovněž pomáhají optimalizovat zpomalování v zatáčkách a upravovat rychlost podle stavu vozovky.

Předkolizní bezpečnostní systém (PCS)

Rozšířená funkce automatického brzdění v rámci systému PCS nyní dokáže rozpoznat a reagovat na širší škálu jízdních situací, včetně pohybu elektrických koloběžek.

Systém monitorování pozornosti řidiče

Model ES je poprvé vybaven systémem monitorování pozornosti řidiče. Tento systém pomocí kamery zabudované nad volantem nepřetržitě sleduje stav řidiče. Zaznamená-li, že řidič polevil v koncentraci v důsledku únavy nebo nevolnosti, systém aktivuje optické a zvukové výstrahy. Technologie díky nejnovějším úpravám dokáže rozpoznat i používání telefonu nebo zívání řidiče.

Systém je propojen s palubními systémy aktivní bezpečnosti, a tak když řidič nereaguje, vozidlo dokáže samo hladce zpomalit až do úplného zastavení a zapnout výstražná světla.

Systém nouzové odezvy řidiče

Systém nouzové odezvy řidiče byl vylepšen tak, aby fungoval na běžných silnicích i dálnicích. Když zaznamená výraznou změnu v držení těla řidiče – naznačující potíže se schopností ovládat vozidlo – aktivuje výstražná světla a postupně vůz zpomalí až do zastavení v daném jízdním pruhu. Poté automaticky odemkne dveře a odešle upozornění záchranným složkám prostřednictvím bezpečnostního systému eCall.

Systém sledování slepého úhlu (BSM)

Schopnosti systému BSM nyní zahrnují rozpoznávání jízdních kol a motocyklů pohybujících se podél vozidla ve snaze předcházet nehodám při odbočování vlevo nebo vpravo.

Upozornění na opuštění jízdního pruhu (LDA)

Systém LDA je nyní schopen detekovat dopravní stavby, jako jsou sloupy elektrického vedení nebo dělící svodidla, a tak pomáhá zabránit neúmyslnému opuštění jízdního pruhu. Součástí paketu Lexus Safety System+ pro nové ES je nyní asistent změny jízdního pruhu a funkce upozornění na dopravu před vozem.

Model nové generace je zároveň prvním ES s funkcemi asistenta změny jízdního pruhu a funkce upozornění na dopravu před vozem v rámci paketu Lexus Safety System+.

Adaptivní dálková světla s vysokým rozlišením

Nový systém adaptivních dálkových světel s vysokým rozlišením poskytuje vylepšenou regulaci světel s možností nastavování v horizontálním i vertikálním směru. Poskytuje přesnější vykrývání než konvenční systémy AHS a zajišťuje jasnější osvětlení důležitých prvků, jako např. dopravních značek.

Po současné světové premiéře na šanghajském autosalonu v Číně bude osmá generace na trh oficiálně uvedena v Evropě ve druhé polovině letošního roku s následným zahájením prodeje na jaře 2026. Podrobnosti o místních specifikacích budou včas oznámeny v závislosti na konkrétním trhu.

Zdroj: Lexus, Toyota Central Europe – Czech

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code