Toyota RAV4 se v šesté generaci ještě více vyhranila

Nová RAV4 vychází ze zkušeností, získaných z provozu předchozích pěti generací. Ty si, díky své všestrannosti a spolehlivosti, získaly oblibu u několika generací zákazníků po celé Evropě, kde se od uvedení tohoto modelu v roce 1994 prodalo přes 2,5 milionu vozidel a celosvětově se prodalo více než 15 milionů těchto vozidel.

Nová Toyota RAV4 se vyznačuje robustním stylem karoserie, využívajícím prvky známé z dalších modelů značky. Ztvárnění hranaté přední partie a siluety upřednostňuje při zachování podobných rozměrů jako u předchůdce prezentaci terénních schopností před aerodynamikou.

Nová softwarová platforma Arene

Uvedení nové softwarové vývojové platformy Toyota Arene je prvním krokem k plně softwarově řízeným vozidlům. Umožňuje vytváření a nasazování pokročilých bezpečnostních a zábavních funkcí v digitálním prostředí. Arene je základem pro nové bezpečnostní technologie od Toyoty, které zde mají premiéru. Zvyšují bezpečnost a zároveň přinášejí nové asistenční systémy pro řízení a parkování. Světovou premiéru si zde odbývá i nejnovější multimediální systém, který díky Arene přináší vylepšenou konektivitu, navigaci a bezpečnostní nástroje – a s rychlejšími reakcemi než dříve.

Nové digitální prostředí

Poprvé se představuje nejmodernější multimediální systém jako součást zcela nového digitálního ekosystému na platformě Arene.

Řidiči se zobrazují body zájmu Google, rychlostní kamery a detaily navigace v reálném čase. Mapy navigace v kombinaci s trojrozměrným asistentem pro jízdu v pruzích v 12,3“ se zobrazují v přístrojovém štítu, což usnadňuje sledování pokynů.

Nová koncepce 12,9“ domovské obrazovky poskytuje řidičům všechny důležité informace v jednom zobrazení. Nabízí  nastavitelné zkratky a rychlá nastavení. K dispozici je i hlasový asistent pro funkce navigace, médií, nastavování teploty v kabině nebo ovládání vozidla. Software asistenta bude pravidelně aktualizován na dálku (over-the-air), aby používal vždy nejnovější funkce.

Aplikace MyToyota umožňuje přizpůsobit si služby prostřednictvím různých variant předplatného, které zahrnují např. rychlejší služby poskytované na dálku, nový Smart digitální klíč+, vylepšený hlasový asistent, záznamník jízdy a streamování hudby.

Bezpečnostní asistenty

Díky platformě Arene bylo možno nasadit nejnovější bezpečnostní systém Toyota T-Mate včetně nové generace paketu Toyota Safety Sense, který má v tomto modelu premiéru. Ten standardně zahrnuje komplexnější sadu bezpečnostních a asistenčních nástrojů na podporu řízení s rekordně krátkou dobou odezvy.

Novou funkcí je upozornění na dopravu před vozem (Front Cross Traffic Alert). Tato funkce detekuje vozidla přijíždějící z boku a aktivuje vizuální upozornění; v případě vysokého rizika srážky pak ještě aktivuje zvukovou výstrahu.

Doplňuje tak nový systém sledování slepého úhlu (Blind Spot Monitor – BSM), který upozorňuje řidiče na vozidla, která mohl přehlédnout ve zpětných zrcátkách.

Systém sledování slepého úhlu (BSM) nyní rovněž zahrnuje novou funkci upozorňování na vozidla přijíždějící zezadu (Rear Vehicle Approach Indicator), jejímž cílem je snížit stres při řízení, zejména pak na dálnicích. Po aktivaci vydává zvuková upozornění vždy, když se zezadu rychle blíží jiné vozidlo, a dává tak řidiči čas bezpečně na tuto situaci zareagovat.

Nový asistent změny jízdního pruhu (Lane Change Assist) pomáhá řidičům bezpečně a pohodlně přejíždět z pruhu do pruhu na dálnici. Když řidič aktivuje směrový ukazatel, systém zvyšuje bezpečnost manévru sledováním, zda se ve slepém úhlu nenachází jiné vozidlo, a poté automaticky dokončí zamýšlenou změnu jízdního pruhu zásahem do řízení. Asistent změny jízdního pruhu funguje za podmínky, že je aktivován adaptivní tempomat a asistent pro udržení uprostřed jízdního pruhu.

Předkolizní bezpečnostní systém (Pre-Collision System) po vylepšení rozpoznává riziko čelní srážky a rovněž lépe detekuje další překážky včetně jízdních kol a motocyklů. Funguje tak, že řidiče varuje akustickou i optickou výstrahou a sám pomáhá brzdit. V případě, že řidič nedokáže včas zpomalit sám, se automaticky aktivují brzdy s cílem hrozícímu střetu zcela zabránit, nebo alespoň zmírnit jeho následky.

V případě nárazu s vystřelením airbagů se aktivuje nová multikolizní brzda (Secondary Collision Brake), která automaticky postupně zastaví vozidlo, pokud to řidič nedokáže provést sám.

Dálkově ovládaný systém pokročilého automatického parkování (Advanced Park) zvyšuje pohodlí tím, že řidiči umožňuje zaparkovat pomocí chytrého telefonu bez nutnosti sedět za volantem. K vyšší bezpečnosti přispívá i to, že když řidič zvedne prst z displeje mobilního zařízení, vozidlo se okamžitě zastaví.

Snazší je i klasické manuální parkování díky vylepšenému systému panoramatického zobrazení okolí vozu (Panoramic View Monitor), nově s trojrozměrným obrazem, aby měl řidič k dispozici ucelený pohled na bezprostřední okolí vozidla.

Díky dálkovému poskytování softwarových aktualizací (Over The Air) je systém Toyota Safety Sense vždy aktuální včetně nejnovějších funkcí a vylepšení.

Pohon

Toyota RAV4 bude v Evropě k dispozici výhradně jako plug-in hybrid nebo klasický hybrid. Plug-in hybridní pohon nabízí elektrický dojezd až 100 km (v komb. cyklu podle WLTP). Lithium-iontová baterie s kapacitou 22,7 kWh umožňuje lepší výkon, akceleraci i provozní hospodárnost, a navíc podporujíce rychlejší způsoby nabíjení.

Při nabíjení na veřejných DC rychlonabíjecích stanicích je maximální nabíjecí výkon 50 kW, a díky tomu je možné baterii dobít z 10 na 80 % za 30 minut (v závislosti na podmínkách). Rychlejší je i nabíjení doma nebo s využitím standardních veřejných nabíječek – zde přichází ke slovu nová AC palubní nabíječka o výkonu 11kW, která je dvakrát rychlejší než předchozí provedení, a dobije tak baterii za tři hodiny.

Nový bateriový modul je spojen s vylepšeným elektromotorem na přední nápravě – nyní o výkonu 150 kW (nárůst o 16 kW). Pohon všech kol (AWD-i) nabízí celkový výkon 304 koní, a umožňuje tak akcelerovat z 0 na 100 km/h za 5,8 sekundy.

Nový bateriový modul kromě lepší jízdní dynamiky zajišťuje i spolehlivý a stálý výkon za náročných podmínek díky vylepšenému systému chlazení. Systém regulace teploty automaticky přepíná mezi chladicími okruhy v závislosti na provozních podmínkách, a udržuje tak teplotu baterie s ohledem na optimální účinnost. Zároveň zajišťuje správné fungování i při nabíjení v chladném počasí.

Zabudováním baterie do prostoru pod podlahou bylo dosaženo nižší polohy těžiště a zvýšené tuhosti karoserie. Pomohla i zástavba DC měniče do jednotky řízení energie (PCU), která je nyní menší a stala se součástí převodovky.

Plug-in hybridní RAV4 využívá zónové monitorování (geo-fencing), kdy vůz sám optimalizuje jízdu v režimu EV podle konkrétních podmínek trasy. Díky propojení dopravních informací dodávaných v reálném čase prostřednictvím cloudové navigace s informacemi o obvyklých trasách vozidla a jízdním stylu řidiče je systém schopen automaticky přepínat mezi hybridním a elektrickým režimem, aby zajistil optimální dojezd.

U Toyoty RAV4 v plug-in hybridním provedení bude pod označením RAV4 Plug-in Hybrid 270 k dispozici levnější verze s pohonem pouze předních kol (FWD). V tomto případě činí maximální výkon 268 koní.

U modelu Toyota RAV4 v klasickém hybridním provedení výrobce vylepšil převodovku, jednotku řízení energie, baterii a zvýšil výkon motoru. Verze s pohonem všech kol AWD-i (pod označením RAV4 Hybrid 220) nyní poskytuje celkový výkon 191 koní a verze s pohonem samotných předních kol (pod označením RAV4 Hybrid 220) poskytuje celkový výkon 183 koní.

GR SPORT

V provedení GR SPORT přináší RAV4 zážitek z dynamičtější jízdy a inspiraci motoristickým sportem. Liší se o 20 mm širším rozchodem kol, výkonnými tlumiči, zesílenou výztuhou zadní nápravy a jinak odladěným systémem odpružení a posilovače řízení ve prospěch stabilnější jízdy.

S odkazem na celou řadu titulů týmu TOYOTA GAZOO Racing ve světových šampionátech pak v kabině RAV4 GR SPORT najdeme kolenní opěrku na středovém panelu, hliníkové pedály a sedadla vyvedená ve sportovním stylu. Lehká 20palcová černá hliníková kola – v exkluzivním designu GR SPORT s pěti dvojitými paprsky – zároveň přispívají k optimalizovanému proudění vzduchu.

K sportovnímu vzhledu dále přispívá nepřehlédnutelný vzor rastru mřížky chladiče (exkluzivně pro verzi GR) s motivem „G“ k dosažení výraznějšího 3D efektu.  V černém interiéru najdeme decentní loga GR a červené akcenty, např. na volantu a kolenních opěrkách, jakož i čalounění sedadel ze syntetické kůže a semiše, určené výhradně pro verzi GR SPORT.

* Všechny technické údaje jsou předběžné a platí do doby oficiální homologace.

 

Zdroj: TOYOTA CENTRAL EUROPE-CZECH

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code