Toyota PROACE Verso NOMAD – parťák na cestách za dobrodružstvím
Mít na dovolenou pevný plán, objednaný pobyt na jednom místě, nebo být závislý na rezervacích pokojů v hotelech či penzionech, je pro stále více lidí nuda, nuda a šeď. Atraktivní možností je pro ně cestování bez nutnosti vázat se na předem dané místo. Takovou variantu je možné realizovat několika způsoby. Stan, obytný přívěs, nebo přímo obytný vůz jsou ty nejčastější. Každý má své limity a omezení, jsou ale určité možnosti, jak je obejít. A jednu takovou možnost, demontovatelnou vestavbu Hiker HI 310 od společnosti Egoé nest do automobilu Toyota ProAce Verso jsme otestovali.
Exteriér
Pokud jde o exteriér, pozornému pozorovateli neujde shoda s modely koncernu PSA – Peugeote Traveller, Citroen Spacetourer a od letošního roku i Opel Zafira Life. Toyota PROACE Verso je vlastně ve skutečnosti stejný model, lišící se jen předními partiemi a samozřejmě logy automobilky.
Pro účel přestavby je použita nejdelší, 5,3 metrová varianta kategorie L2. Ta umožňuje instalaci lůžek dostatečně dlouhých i pro vyšší postavy.
Na první pohled se jedná o zcela běžný vůz. Na druhý pohled u testovaného modelu zaujme grafický polep bočních stěn, který pomocí pásku s měnící se šířkou vytváří název úpravy, která je ve voze instalována – NOMAD.
Interiér
Dnešní dodávky se komfortem v kabině už téměř blíží cestovním vozům. Přesto i v autě, určeném původně pro spíše přepravu materiálu než osob, najdete dostatek pohodlí nejen pro řidiče. Všechny ovládací prvky jsou na obvyklých místech, řadicí páku nahrazuje kruhový volič převodovky, prostřední obrazovka je elegantně zabudovaná do přístrojové desky. A co je důležité, použité materiály svou odolností i povrchem, který dokáže maskovat i nějakou tu šmouhu, vzniklou při práci, nebo delším pobytu v přírodě, optimálně vyhovují nárokům a potřebám užití vozu.
Výhled z vozu je velmi dobrý, i když při délce vozu je velká výhoda, že vzadu je parkovací kamera, která zobrazuje velice přesně a jak se říká, dokáže vám v nepřehledném terénu doslova zachránit zadek.
Způsob upevnění předních sedaček s vyhříváním, i absence jakýchkoli úložných prostor mezi předními sedadly, by u běžného vozu bylo možné považovat za nevyužití velkého prostoru, kam by se dalo umístit spoustu úložných schránek. U vozu s kempinkovou úpravou se naopak jedná o výhodu. Volný prostor mezi sedačkami umožňuje průchod ze sedadla řidiče nebo spolujezdce do prostoru pro spánek nebo jinou aktivitu bez nutnosti vystupovat z vozu.
Uvnitř se při úpravě na provedení pro cestovatele a nomády odehrály změny, o kterých lze říci, že jsou na jednu stranu kosmetické, na druhou mají ale velký dopad na využitelnost vozu. A jsou vlastně jen dvě. První je vyndání jedné ze dvou řad zadních sedadel. Tím se sice sníží kapacita auta z osmi na pět cestujících, ale pro tolik cestovatelů by stejně nebylo v noci uvnitř dost místa. Po vyjmutí jedné ze zadních řad sedadel vznikne uvnitř vozu tolik prostoru, že by se tam dalo doslova tancovat. Nebo uložit tolik zavazadel a příslušenství, že to uspokojí i ty prostorově nejnáročnější.
Druhou úpravou je instalace kempinkového boxu do zavazadlového prostoru. Montáž i demontáž je velmi jednoduchá, i když fyzicky náročnější. Zároveň ovšem umožňuje používat vůz, tedy mimo období toulání se na cestách za dobrodružstvím, ke zcela normálnímu provozu.
Kempingový box je, jak je patrné z fotografií, jednoduše řečeno krabice, ve které jsou plynový vařič, skládací umyvadlo se zásobníky na vodu, chladnička a odkládací prostory pro nádobí. Upevněna v kufru je jednoduše pomocí popruhů, uchycených do kotevních ok v podlaze. Dalším příslušenstvím je lamelový rošt lehátka a matrace, uložená při jízdě na boxu.
V jednoduchosti montáže je ale zároveň ukryto jedno nebezpečí, nebo minimálně velká nepříjemnost. Box je upevněn ve voze pomocí textilních popruhů do kotevních ok v podlaze. A pokud nejsou popruhy dotaženy co nejvíce, může v případě razantnější jízdy dojít k uvolnění boxu a v krajním případě i jeho poškození.
Pro kempování a používání boxu je potřeba myslet při parkování na důležitou věc, a sice na rovný terén. Auto nemá samozřejmě pneumatický podvozek, který by umožňoval vyrovnání do vodorovné polohy, nutné pro bezpečné používání kuchyňky a především vařiče. Není nic otravnějšího, než honit steak v pánvičce, plné rozpáleného oleje, do kopce. Celý prostor pro vaření, mytí a další kempovací zábavy je přístupný po vyklopení zadních dveří. Ty tak tvoří strop kuchyňce, vzniklé vysunutím části modulu z kufru ven a zprovozněním vařiče i umyvadla.
Jednoduchý dvouvařič a zásoba 4 plynových bomb sice neumožňuje žádné složité vaření, ale na přípravu jednoduchého jídla je naprosto dostačující. Skládací umyvadlo mírný náklon snese a dokonce, pokud jsou pro to vhodné podmínky, umožňuje nasadit na baterii sprchovou hadici, takže je možné dát i krátkou sprchu.
A po sprše zamířit do postele. Ta vznikne tak, že se sklopí opěradla zadních sedadel, poměrně jednoduchým způsobem, který ale doporučuji natrénovat doma před začátkem cesty, rozložit rošt a na něho matraci.
Na vzniklém lůžku se nejlépe vyspí dvě osoby, menší dítě nebo nenáročná třetí osoba se také vejde, ale nic hromadnějšího bych, pokud se týká spánku, asi nezkoušel.
Motor, převodovka
Dvoulitrový motor má výkon 177 koní a dokáže s vozem pěkně cvičit, takže jak na dálnicích tak i na okreskách dokáže jet pěkně svižně. Motor přenáší svůj výkon na kola prostřednictvím osmistupňového automatu. Ten sice nabízí i několik jízdních režimů a pro divochy i možnost řazení pádly pod volantem, v praxi při normální jízdě se ale bez nich obejdete i při jízdě na dálnici v levém pruhu.
Spotřeba je u tak velkého a těžkého vozu očekávatelná. Tabulková hodnota kombinované spotřeby je 6,4 litrů na 100 kilometrů. To je možná dosažitelná hodnota, ve skutečném životě jsme se kvůli několika přesunům po dálnici i hrabání se do kopců při hledání vhodného místa na bivak dostali na hodnotu přesně o tři litry vyšší.
Ale ani hodnotu 9,4 litru nebereme jako prohru, při tom co muselo auto překonat, to je akceptovatelná hodnota. Ostatně očekávanému provozu je uzpůsobená i nádrž na 69 litrů, umožňující i při takové spotřebě dojezd kolem 800 kilometrů a s lehčí nohou, nebo v méně náročném terénu ujedete na jednu nádrž v pohodě přes 1000 kilometrů.
Jízdní vlastnosti
Podvozek je příjemně měkký a umožňuje vozu dostát všemu, co název Nomád představuje, tzn. vyjet i mimo zpevněné vozovky a vydat se po polních nebo lesních cestách vstříc dobrodružství v přírodě. Měli jsme možnost otestovat stejný model, jen od jiné značky i v krátkém, z hlediska jízdních vlastností až tragickém provedení, a rozdíl byl neskutečně velký ve prospěch delšího auta.
Přestože je poměrně vysoký a případný náklad, nebo i vestavba zvyšují těžiště, v zatáčkách se nenaklání víc, než by bylo zvládnutelné. Větší soustředění si vyžádá jen silnější boční vítr, který se do poměrně velké plochy může opřít silou, hrozící sundat auto ze silnice do škarpy. Přitom podvozek je dost měkký i na zvládnutí polních a lesních cest, kam se s autem určeným pro kempování určitě dostanete. Pokud jsou popruhy upevňující kempinkový box v kufru dostatečně utaženy a nádobí uklizeno tak, aby se při přejíždění kořenů nerozmlátilo, můžete v klidu vyrazit i na polňačky rozježděné traktorem. Jízdnímu komfortu určitě přispívá i vhodná volba 17 palcových kol, obutých do vyšších pneumatik.
Ovládání je přesné a pohodlné, při jízdě nesmí ale řidič zapomínat, že vlastně jede s dodávkou. Díky vyššímu posazu má výborný přehled o dění okolo sebe.
Těžší auto, obzvláště pokud je naložené nejen cestujícími, ale i věcmi na dovolenou, potřebuje víc času na rozjezd. Zastavíte jej také na delší dráze, než malý osobák, přestože brzdy mají měkčí nástup, ale dokážou vůz zkrotit poměrně bezpečně.
Závěr
Samotná myšlenka mít možnost udělat si z dodávky podle potřeby obytný vůz je skvělá. Věřím, že autoři řešení mají jistě na základě zkušeností z provozu už připraveno mnoho vylepšení. Několik tipů na věci, které by se daly v další generaci ještě vylepšit, máme i my.
Pro uživatele, kteří by chtěli používat vůz nejen v létě, ale i po zbytek roku, kdy bývá opravdu chladno, by určitě bylo potřeba doplnit chybějící nezávislé topení. Na letní dovolené to asi vadit moc nebude, ale poněkud to omezuje možnost využívat vůz k delším výletům i v chladnějším období. Mít motor nastartovaný celou noc jen kvůli přitopení není šetrné ani ke kapse ani k přírodě. Nicméně zástavba nezávislého topení je již součástí plánů na inovaci vozu.
Pro intenzivnější využívání by bylo asi vhodnější vybavit vestavbu samostatným zdrojem energie. Ten by umožnil provoz chladničky i čerpadla umyvadla bez rizika jejich předčasného automatického vypnutí kvůli omezení rizika, že byste s vybitou baterií nenastartovali auto.
Další nevýhodou, se kterou je potřeba u tohoto řešení počítat, je skutečnost, že veškerá manipulace kolem kuchyňky se odehrává venku. Sice pod střechou, tvořenou vyklopenými zadními dveřmi auta, ale z boku nejste nijak nechráněni, takže při větru a dešti je práce kolem vařiče složitější. Také servis, který vestavba umožňuje, bude stačit spíše na kratší dovolené v divočině, při delším pobytu bude lepší vyhledat občas nějaké zázemí, kde najdete možnost plnohodnotné hygieny.
Velkou výhodou naopak je možnost vyjmout z kufru po skončení dovolené celý box, vrátit vyndané sedačky a po zbytek roku auto používat úplně normálně jako jakýkoli jiný osmimístný vůz. Navíc vůz s obrovskou variabilitou prostoru, danou možností posouvat libovolně dopředu a dozadu druhou a třetí řadu sedaček díky průběžným kolejnicím v podlaze vozu. Při instalaci je ale potřeba kotvící popruhy utáhnout „na krev“, jinak hrozí kromě nepříjemných vrzavých zvuků v krajním případě i převrácení boxu uvnitř auta.
Dovedu si představit, že jednoduchost nápadu může šikuly mezi námi inspirovat k vlastnímu provedení. Pokud něco takového již máte, napište nám, rádi váš nápad představíme.
Technické údaje
Motor: naftový čtyřválec 1997 ccm
Výkon: 130 kW / 177 koní
Točivý moment: 400 Nm při 2 000 ot./min
Převodovka: osmistupňová automatická
Maximální rychlost: 170 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 10,1 s
Kombinovaná tabulková spotřeba: 6,4 l/100 km
Dosažená spotřeba v testu: 9,4 l/100 km
Celková cena Toyota Proace Verso Nomad včetně vestavby: 917 573 Kč
Cena samotné vestavby Hiker HI 310:89 900 Kč bez DPH
Lednička Dometic CTX14: 5 400 Kč bez DPH
Podrobnosti o provedení najdete v přiloženém letáku
Text a foto: Jan Švéda