Ford Mustang Mach-E je otestován pro Evropu
Nový Mustang Mach-E se sice objeví na našem trhu až příští rok v červenci, již dnes ale značka umožnila nahlédnout trochu pod pokličku toho, jak se nový model připravuje tak, aby potvrdil očekávání řidičů, spoléhajících na tradiční kvalitu podvozků značky.
Pokud jde o preference evropských zákazníků, nikdo jim nerozumí lépe než tým ze zkušebního areálu Fordu u belgického Lommelu. Na přizpůsobení prvního modelu značky Ford, vyvíjeného od začátku jako elektromobil, evropským silnicím a řidičským preferencím, pracoval v rámci globálního vývojového programu specializovaný tým. Zde vznikala specifická kombinace vlastností odpružení, řízení, hnacího řetězce i asistenčních systémů, zohledňující očekávání evropských zájemců o první Ford vyvíjený od začátku jako elektromobil.
Evropský charakter vozu ladili kromě německých dálnic odborníci Fordu také na více než 100 kilometrech zdejších testovacích drah, které napodobují povrchy komunikací z různých evropských zemí. Evropské silnice bývají užší i klikatější a jezdí se na nich rychleji než v jiných částech světa, což si vyžádalo specifickou kalibraci odpružení, tlumení, stabilizátorů i řízení Mustangu Mach-E. Na místní klopené dráze o délce 4,2 km, na níž se krouží rychlostí 220 km/h, se vedle stability a plynulosti ovládání dále testovalo chování Mustangu Mach-E při velmi vysokých rychlostech a také se při těchto zkouškách posuzovala vnímaná kultivovanost v interiéru. „Díky elektrickému pohonu je interiér Mustangu Mach-E velmi tichý. O to důležitější je zabránit pronikání nežádoucího hluku a vibrací do něj,“ řekl Geert Van Noyen, vedoucí v oddělení ladění jízdních vlastností Ford of Europe.
„Dnešní technika nám umožňuje přizpůsobit vůz ve virtuálním světě, takže už první fyzické prototypy se svým jízdním projevem blíží požadovanému charakteru. Posledních 10 procent, která jsou kriticky důležitá, lze však definovat pouze na silnici,“ řekl Van Noyen. „Vyvážená a pohotová elektrická platforma nám umožnila naladit Mustang Mach-E tak, aby rozdával řidičům radost v zatáčkách norského průsmyku Trollstigen, na německé dálnici i hrbolaté britské okresce.“
U modelu, odkázaném na baterie a dosah zdrojů pro jejich nabíjení, je důležité i otestování každodenního provozování takového vozu v existující nabíjecí infrastruktuře. První turné se tak uskutečnilo v Norsku, jež patří z hlediska rozvoje elektromobility k nejprogresivnějším trhům v Evropě. Cílem bylo ověřit úspornost a dynamiku Mustangu Mach-E a využitelnost vozu při provozu, závislém na neustálé potřebě přístupu k nabíječkám.
Klíčovými faktory sportovního charakteru Mustangu Mach-E jsou rychle reagující elektromotory a nízké těžiště díky baterii uložené pod podlahou. Rovněž pneumatiky byly zvoleny s ohledem na ideální rovnováhu přilnavosti a komfortu v jednotlivých evropských zemích, které jsou značně rozmanité co do podnebí i kvality silnic.
Evropským řidičům bude vyhovovat okamžitý nástup výkonu, který je elektrickému pohonu vlastní. Hnací soustava Mustangu Mach-E rozděluje točivý moment mezi přední a zadní kola a inženýři Fordu ji důkladně testovali, aby ověřili, že ve skandinávském sněhu i španělském létě vůz svým chováním v zatáčkách připomíná Mustang s poháněnou zadní nápravou.
Řidiči u tohoto modelu získali možnost přizpůsobit jízdní projev Mustangu Mach-E různým podmínkám. Mohou vybírat z jízdních režimů Whisper (šepot), Active (aktivní) a Untamed (nezkrocený). Podle zvoleného režimu se mění odezva řízení, akcelerátoru i brzd, ale také nepřímé osvětlení interiéru a dokonce i zvukový doprovod.
Model s větší baterií a pohonem všech kol, který má dle předběžných údajů dojezd 540 km podle metodiky WLTP, překonal v reálném provozu očekávání, když při non-stop jízdě z Osla do Trondheimu urazil 484 km a v baterii stále zbývalo 14 procent energie.
V provedení s větší baterií a pohonem zadních kol činí cílová hodnota dojezdu dle WLTP dokonce 610 km. Aktuální testy ukazují, že nabíjení je oproti původním předpokladům téměř o 30 procent rychlejší. Na rychlonabíječce IONITY se Mustang Mach-E nabíjí průměrným tempem 119 km dojezdu za 10 minut nabíjení.
Prodej Mustangu Mach-E bude v České republice zahájen v červenci 2021.
Zdroj: Ford Czech Republic