Autonomní vozy budou mít i autonomní pneumatiky

Česká vláda schválila Plán autonomní mobility do roku 2025 s cílem připravit dopravní a inovační oblast na změny v inteligentní mobilitě. Záměrem je do konce roku nachystat legislativu pro auta bez řidičů.

Automobilový průmysl prochází změnami, které ovlivňují i náš každodenní život. Představte si, že byste mohli cestovat bez starostí o řízení, údržbu nebo bezpečnost.

Autonomní technologie přestávají být pouze futuristickou vizí. Na začátku roku obdržel samořídící robotický vůz – robotaxi Hyundai Ioniqu 5 – zelenou. Složil jízdní zkoušky ve Spojených státech amerických.
Pilotní projekty v USA, Japonsku, Číně, Singapuru a Německu ukazují, že tato technologie je připravena pro veřejnou dopravu. Eliminace lidského řidiče, jehož provozní náklady dosahují až 45 %, by vedla k výraznému snížení cen jízdy autonomními taxíky.

Autonomní taxíky se přitom již dnes projíždějí například po Kalifornii. A v Texasu plánují spustit plně autonomní náklaďáky na trase Houston–Dallas.

Aby bylo možné provozovat autonomní vozidla, která se obejdou bez řidiče, je třeba dosáhnout plné kontroly nejen nad samotným vozidlem, ale i mít pod kontrolou i jeho jednotlivé části. Inovace v automobilovém sektoru se tak neomezují jen na samotná vozidla. Zahrnují mimo jiné i pneumatiky. Ty jsou vybaveny chytrými senzory, automatickým monitorováním tlaku a systémem prediktivní údržby.

Tyto chytré pneumatiky nejsou žádná novinka. Již v roce 2021 Pirelli představilo svůj inovativní systém Cyber Tyre, díky kterému pneumatiky nejen sledují stav vozovky, ale také komunikují přímo s vozidlem.

Nyní Pirelli standardně vybavuje své pneumatiky senzory, umožňující interakci s vozidlem. Tyto pneumatiky jsou navrženy tak, aby se dokázaly samy starat o svou údržbu. Senzory zabudované do běhounu přenášejí informace o teplotě a tlaku, což poskytuje okamžitou reakci na případné problémy. Díky ráfkům s integrovanými vzduchovými čerpadly se tlak v pneumatikách automaticky upravuje i během jízdy.

Díky tomu je možné provozovat autonomní vozidla bez rizika, že by například prostý defekt ohrozil cestující, nebo způsobil vyřazení vozu z užívání na dobu delší, než je nezbytně nutné.

Zdroj: Pirelli, redakčně upraveno

Zdroj foto: Pirelli, Freepik.com

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code