Návrh barvy auta je věda i alchymie
Je všeobecně vžitým názorem, že volba barvy auta je právem ženy. Výběr odstínu je pro spotřebitele ryze intuivní a impulzivní věc, vývoj nové barvy ale od automobilky vyžaduje tři roky výzkumu, doprovázeného pečlivým sledováním trendů na trhu. Podívejme se trochu podrobněji, co se musí stát, než můžete říci – tahle barva se mi líbí.
Vytváření barvy je intenzivní práce. Tento proces začíná průzkumem trhu a končí lakem nanášeným na karoserie automobilů. Stále významnější roli přitom hraje individualizace, která je zřetelným trendem budoucnosti, vycházejícím z rostoucí náročnosti spotřebitelů a jejich potřeby odlišit se.
Proces vytváření nové palety barev trvá více než 1000 dnů a spotřebuje se při něm okolo 1000 litrů laku. Specializovaný tým analyzuje tržní trendy a navrhuje paletu barev pro nové modely, které budou uvedeny na trh. Kromě sledování trendů vyžaduje návrh nového odstínu také velkou míru intuice a jeho úspěšnost je i otázkou štěstí.
Míchání barev probíhá v laboratoři. V této fázi je vytvoření nové barvy výhradně záležitostí chemie. V případě barevné palety pro nový model se smícháním 50 různých pigmentů a kovových částic vytváří téměř 100 variant odstínů jedné barvy pro posouzení jejich vhodnosti.
Jakmile je odstín barvy vybrán, následuje test nanesením laku na kovovou desku. Tím se ověří její praktická využitelnost a posoudí vizuální efekt, kterého dosahuje. Kontroluje se hloubka a jemnost odstínu na deskách vystavených slunečnímu svitu i ve stínu.
Na výrobní lince automobilky jsou pak ve stříkacích kabinách automobily lakovány při teplotě mezi 21 a 25 stupni Celsia. Na každý vůz je naneseno 2,5 kilogramu laku. Lakování každého vozu trvá šest hodin. Stříkací boxy jsou vybaveny ventilačním systémem podobného typu, který se používá v operačních sálech, aby se zabránilo vnikání prachu i dalších nečistot zvenku a jejich ulpívání na čerstvě nalakovaných vozech. Celkem je naneseno sedm vrstev laku, z nichž každá je stejně tenká jako vlas, ale zároveň tvrdá jako skála. Lak se suší v sušicí kabině při 140 stupních Celsia.
U nalakované karoserie trvá ověření nezávadnosti naneseného laku pouhých 43 sekund. Vozidla procházejí „skenerem“, který kontroluje hladkost povrchu a nepřítomnost nečistot.
Zdroj: SEAT.cz