Běžné poruchy zraku mohou mít vliv na řízení. Řidiči si neuvědomují rizika
Podzim je tady a tudíž je jasné, že s ním přichází i náročnější období na řízení. Mlhy, častý déšť, šero a brzká tma…Pokud se k tomu přidá neřešený problém se zrakem, může to být velký problém. Dá se to však řešit.
Hodně řidičů nemá ani potuchy o tom, že má vadu zraku
Podle dat BESIP nemá v České republice správnou korekci zraku skoro polovina řidičů a pětina o své oční vadě ani neví. Řidiči se špatným zrakem jsou stejně nebezpeční jako ti opilí. Celý říjen poběží kvůli tomuto problému společná kampaň BESIP a GrandOptical zaměřená hlavně na řidiče. Její součástí je bezplatné měření zraku ve všech prodejnách GrandOptical. Při posledním měření, které BESIP provádělo, se ukázalo, že 44 procent řidičů má nesprávné brýle nebo čočky, nebo dokonce nenosí vůbec žádné, jelikož o své oční vadě ani neví. Další z věcí je tzv. zraková ostrost, která by měla být u řízení na úrovni minimálně 80 procent. Ovšem i tady to není vůbec dobré – zhruba každý dvanáctý řidič má zrakovou ostrost pod 50 procent, což je stav, když ohrožuje nejen sebe, ale i ostatní účastníky silničního provozu.
Bez vynikajícího zraku to nejde
Stačí zrak zhoršený o pouhou půlku dioptrie a oko řidiče zaregistruje chodce místo na 200 metrů až ve vzdálenosti 100 metrů. To v praxi znamená, že se snižuje možnost adekvátní reakce. Zdroj problémů pramení i v tom, že drtivá většina řidičů byla na měření zraku před třemi a více lety, navíc se zrak mění už po 35. roku, kdy zrak přirozeně stárne. Kdo už korekci zraku má, měl by jít na měření po roce nebo po dvou. Lidé středního věku by si měli nechat změřit zrak i v tom případě, že dosud jeho korekci nepotřebovali. Anonymní změřené výsledky kvality zraku měřených, budou následně vyhodnoceny a poté se podá zpráva o stavu zraku řidičů v České republice.
napsala Jana Plecháčová, ree
zdroj: Ministerstvo dopravy ČR
náhledové foto: Freepik