C5 Aircross. Další koncept ze stáje Citroenu
Každá automobilka připravuje kromě nových generací sériových vozů také koncepty.Na nich zkouší technologické a jiné novinky, designové prvky a další vize, které svým charakterem předstihují běžný rozsah mezigeneračních změn vozů.
Stejně postupuje i Citroën, který v červnu letošního roku představil model C3 Aircross, a nyní uvedl koncepční vůz C5 Aircross Concept. Ten představuje vizi toho, jak by mohlo vypadat příští SUV značky v segmentu C. Snahou je nabídnout cenově dostupné SUV, s výrazným charakterem, prostorem na palubě, komfortem a mnoha praktickými funkcemi, které rodiny ocení.
C5 Aircross Concept je postaven na platformě STLA Medium skupiny Stellantis s délkou 465 cm, a může tedy sloužit různým typům pohonů. Při návrhu konceptu se designéři mimo jiné soustředili i na snížení odporu vzduchu, což je u vysokých a většinou hranatých karoserií SUV problém.
Kompaktní SUV
Na vysoce konkurenčním a stále více uniformním trhu SUV se Citroën snaží se svým koncepčním vozem C5 Aircross vybočit z řady. C5 Aircross Concept se odpoutává od světa měkkých a zaoblených tvarů. Z hlediska tvaru kombinuje výšku pouhých 166 cm a délku 465 cm (+15 cm oproti současnému modelu C5 Aircross).
Silueta vychází z širokého rozchodu s výraznými partiemi zadních blatníků, která vozu dodávají pevnou základnu. Kabina rodinného vozu nabídne dostatek prostoru na palubě. Boční profil zaujme při pohledu od přední části vozu k zadní výraznou linií hrany, která se směrem dozadu ohýbá. Celkovou vyváženost pak pomáhá zachovat mírné odsazení na předních dveřích a svislé barevné klipy na předních dveřích a na přídi. Výrazně vertikální zadní profil ukazuje na velký objem zavazadlového prostoru.
Nový světelný podpis
Nový tříbodový světelný podpis, který je charakteristický pro nejnovější modely značky, využívá vepředu štíhlé segmenty, které zdůrazňují šířku vozu. Tento prvek v sobě spojuje modernost, technologii a charakter a dodává vozu reprezentativnost.
V zadní části vozu byla černá lišta na zadních dveřích posunuta směrem nahoru. Vůz tak působí širším dojmem. Designéři zachovali pojetí tříbodového světelného podpisu, ale nově jej přepracovali. Dva světelné body jsou odděleny od boční lišty karoserie a působí, jako by se vznášely jako dvě ploutve na boku vozu. Tyto prvky nesou označení Citroën Light Wings. Kromě své originální polohy pomáhají zlepšovat aerodynamiku této části vozu tím, že usměrňují proudění vzduchu.
Aerodynamika na prvním místě
Pokud jde o aerodynamiku, je prioritou řešení odporu vzduchu. Jde o vířivý efekt proudění vzduchu za vozidlem, který má tendenci jej zpomalovat, a stává se tak nepřítelem dojezdu. U koncepčního vozu C5 Aircross Concept je tvar vozu zaoblený směrem k zadnímu nárazníku navržen tak, aby v závislosti na rychlosti proudění vzduchu, které vytváří víry, částečně obrátil odpor vzduchu a vytvořil vztlak.
Z hlediska designu byly odstraněny všechny zbytečnosti. Přitom využili různé triky pro minimalizaci odporu vzduchu. Jako příklad je možné uvést to, že výška vozu není velká a zadní převis je prodloužený.
Při pohledu zepředu působí vůz plynule a čistě, příď kapoty je mírně skloněná a zanořená, aby usnadnila obtékání vzduchu, zatímco vzadu střecha ustupuje a zadní dveře jsou velmi vertikální. Střecha je vyhloubená a kabina klenutá opět s ohledem na zlepšení aerodynamické účinnosti.
Zadní část vozu byla speciálně zpracována tak, aby zlepšila aerodynamické vlastnosti. Střecha se svažuje a kabina je v horní části zaoblená. Okénka u zadních sloupků jsou opatřena aerodynamickými prvky a na různých místech vozu byly zabudovány klapky a vstupy vzduchu. Ty rovněž zlepšují aerodynamické vlastnosti a usnadňují přístup k chlazení a ventilaci. Usměrňovat proudění vzduchu pomáhají i dvoubarevné žebrované prvky na zadním sloupku.
Příkladem práce na aerodynamice je i zpracování zapuštěných zadních světel Citroën Light Wings. Jsou seříznutá a zapuštěná do roviny s karoserií pro usměrňování proudění vzduchu. Přesunutím těchto „křidélek“ světelného podpisu mohli designéři zapracovat na aerodynamice této části vozu, aby zachovali jak objem kabiny, tak aerodynamické vlastnosti. Světla tak vytvářejí další aerodynamický přítlak, který přispívá k vyšší účinnosti.
Výsledkem je odhadovaný o 30 km delší dojezd na dálnici na elektrický pohon než u současného modelu C5 Aircross.
Zdroj: Citroen, C Automobil Import