Citroen aktualizuje celou flotilu svých užitkových modelů

Citroen je dlouhodobým hráčem na poli výrobců lehkých užitkových automobilů. Nabízí vozidla všech velikostí, od Ami Cargo o objemu 0,5 m3 až po vůz Jumper o objemu 17 m3, a se všemi typy motorů: spalovacími, elektrickými a v budoucnu i vodíkovými. V roce 2022 činil jeho podíl na tomto trhu v Evropské unii 8,3 %. Celkem 30 % z prodejů značky tvoří modely Ami Cargo, Berlingo Van, Jumpy a Jumper. Nyní připravuje souběžnou obnovou hned tří svých modelů – Berlingo Van, Jumpy a Jumper.

NOVÝ CITROËN BERLINGO VAN
Copyright William Crozes @ Continental Productions

Již od dob dodávky 2CV fourgonnette byl Citroën vždy významným hráčem na tomto velmi důležitém a silně zastoupeném trhu. Tři po sobě jdoucí generace modelu Berlingo Van se neustále vyvíjely, aby vyhovovaly potřebám profesionálů.

Exteriér a interiér

Berlingo Van přejímá nejnovější design značky s vertikálnější přední částí, která byla kompletně přepracována, od masky chladiče až po nárazník a světlomety. Při pohledu boku se změny vzhledu týkají především kol, která dostala nový styl. V nabídce je nový odstín karoserie: Modrá Kiama.

Kabina získala nový vzhled, nová palubní deska je nyní ergonomičtější. Zlepšila se také kvalita povrchové úpravy. V horní části nové palubní desky je zabudován nový desetipalcový dotykový displej s vysokým rozlišením (viz níže). Nový je také volant, na němž jsou umístěny ovladače tempomatu a audiosystému. V případě elektrické verze se za volantem objevují nové páčky pro řízení rekuperace energie v závislosti na úrovni nabití.

Nová sedadla Advanced Comfort

Komfort je pro Citroën prioritou, ať už jde o osobní nebo užitkové vozy. Nové Berlingo Van může být vybaveno novými sedadly Advanced Comfort®, která ocení všichni profesionálové, kteří ve svém voze tráví denně hodiny. Exkluzivní sedadla Citroën Advanced Comfort® v novém Berlingu Van mají propracovanou architekturu, nabízejí specifické boční opěrky a vysoce kvalitní pěnu a látku.

Infotainment

Pokud jde o infotainment, vše se mění:

  • V základní výbavě My Citroën Play se smartphone station, integrovanou dokovací stanicí pro chytré telefony. Toto přístupné důmyslné řešení jde s dobou a umožňuje řidiči připojit si telefon k vozu a poslouchat hudbu nebo telefonovat prostřednictvím jeho audiosystému a také snadno používat navigační aplikaci instalovanou v telefonu. Pro zvýšení bezpečnosti řidiče lze systém ovládat z volantu nebo pomocí hlasového rozpoznání chytrého telefonu. Pro zákazníka jde o plnohodnotné rozšíření chytrého telefonu.
  • Do středu nové palubní desky nového Berlingo Van lze zabudovat dvě úrovně 10″ dotykového displeje pro ovládání nových multimediálních systémů Citroën:
    • Nový systém infotainmentu My Citroën Play kombinovaný se standardním 10″ displejem, který umožňuje poslech rádia a nabízí funkci bezdrátové replikace chytrého telefonu, kompatibilní s Apple CarPlay a Android Auto. Je ergonomicky navržen a zobrazuje také záběry ze zadní kamery.
    • Nový systém My Citroën Drive Plus, kombinovaný s 10″ displejem s vysokým rozlišením… Systém, který je k dispozici s online 3D navigací, je uživatelsky mimořádně přívětivý. Jeho systém, inspirovaný widgety chytrých telefonů, umožňuje spravovat různé multimediální funkce. Displej s vysokým rozlišením lze využít i k zobrazení záběru ze zadní kamery.
  • Na středové konzole je umístěna velmi praktická bezdrátová nabíječka chytrých telefonů, která je k dispozici jako součást paketu Techno, jenž zahrnuje také hands free přístup a startování a automatickou klimatizaci. K dispozici jsou také dvě zásuvky USB.
Copyright Marc and David

Asistenční systémy

Zvýšení komfortu znamená také snížení pracovní zátěže řidiče. Za tímto účelem bylo nové Berlingo vybaveno řadou nových asistenčních systémů řízení.

  • Vylepšená verze: funkce Dynamic Surround Vision se záběry promítanými přímo na digitální vnitřní zpětné zrcátko: slouží jako oči v zátylku s výhledem i do stran. Při řízení dodávky se skříňovou karoserií je často obtížné získat přesný přehled o okolí, proto je nové Berlingo Van vybaveno dvěma kamerami: jednou nad zadními dveřmi a novou pod vnějším zpětným zrcátkem na straně spolujezdce. Obraz promítaný přímo na velké digitální vnitřní zpětné zrcátko poskytuje neustálý přehled o provozu za vozem, stejně jako v běžném automobilu, přestože vám ve výhledu brání plech. Při parkování projekce obrazu zabraňuje vzniku mrtvého úhlu.
  • Vylepšené parkovací asistenty. Nové Berlingo Van je nyní vybaveno 12 senzory překážek rozmístěnými mezi přední a zadní částí vozidla.
  • Technologie zjednodušující život. Novinkou u Berlinga Van je Highway Driver Assist, který kombinuje adaptivní tempomat s funkcí stop and go a asistencí pro centrování jízdního pruhu. Doplňuje řadu technologií pro větší pohodlí a bezpečnost, včetně varování před únavou řidiče, čtení dopravních značek, asistenta pro jízdu v jízdním pruhu, automatického nouzového brzdění s detekcí chodců a cyklistů, omezovače rychlosti…

Pohon

Aby Citroën vyhověl potřebám všech profesionálů, nabízí u nového Berlinga Van širokou škálu motorů. Pro zájemce o spalovací motory je v nabídce benzinový motor PureTech o výkonu 110 k a dieselové motory BlueHDi o výkonu 100 k a 130 k.

ë-Berlingo nabízí elektrický motor s výkonem 100 kW (136 k) a maximálním točivým momentem 270 Nm v kombinaci s novou baterií o kapacitě 50 kWh. Díky vylepšené efektivitě nyní dojezd nového vozu ë-Berlingo Van dosahuje až 330 km (cyklus WLTP ve fázi homologace), což je o 20 % více než u předchozího modelu.  Tento dojezd lze optimalizovat díky novému systému rekuperačního brzdění, který je možné pomocí páček na volantu aktivovat ve třech různých úrovních rekuperace.

V závislosti na způsobu používání vozu jsou stále k dispozici tři již dobře známé jízdní režimy: Eco pro maximální dojezd, Power pro maximální výkon a Normal.

ë-Berlingo Van může být za příplatek vybaven tepelným čerpadlem, které v zimě zajišťuje optimální vytápění bez použití energie z akumulátoru, čímž se zachovává dojezd vozu. Dále je vybaven třífázovou nabíječkou o výkonu 11 kW pro snadné dobíjení. Pomocí Wall Boxu o výkonu 11 kW lze baterii plně nabít za 5 hodin. Nabití baterie z 0 na 80 % prostřednictvím veřejné nabíjecí stanice o výkonu 100 kW trvá 30 minut.

Karoserie

Nový Berlingo Van si zachovává modularitu a objem nákladového prostoru, díky nimž byl jeho předchůdce tak úspěšný. Bez ohledu na motor je k dispozici se 2 nebo 3 sedadly a ve dvou délkách: L1 440 cm a L2 475 cm. Užitný objem dosahuje až 4,4 m3 a užitečné zatížení přesáhne 900 Kg (až 780 kg u verze s elektrickým motorem). Berlingo Van si samozřejmě zachovává vícemístnou verzi Polokombi s prodlouženou kabinou. Opěradlo prostředního sedadla lze sklopit a přeměnit jej na psací stolek a boční sedadlo lze odklopit, aby bylo možné převážet dlouhé náklady.

NOVÝ CITROËN JUMPY
Copyright William Crozes @ Continental Productions

Nový Citroën Jumpy je dodávka, která má kompaktní rozměry, nové bezpečnostní prvky a nabídku motorů – dieselový BlueHDi i elektromotor.  Nákladový prostor je až 6,6 m a díky svým rozměrům se snadno pohybuje ve městě – poloměr otáčení je 12,4 m a výška 190 cm.

Exteriér a interiér

Nový Jumpy má novou přední část s nárazníkem, který byl optimalizován z hlediska designu a aerodynamiky, získal nové LED světlomety a zcela novou masku chladiče s novým podpisem Citroënu. Na bocích vozu doplňují tuto změnu vzhledu nové odstíny kol, stejně jako nový odstín karoserie Šedá Titane.

Nová palubní deska má nový design a dekor. Je nejen elegantnější, ale také praktičtější, neboť se zvětšily stávající odkládací prostory a přibyly další, zejména v horní části, kde jsou držáky na nápoje navrženy tak, aby mohly sloužit i jako držáky pro chytré telefony a nový horní úložný prostor schopný pojmout tablety. Jumpy slouží jako skutečné rozšíření kanceláře. Volant je nový, s různými zabudovanými ovládacími prvky (asistenční systémy řízení, telefon, rádio atd.) a může být vyhřívaný.

Infotainment

  • Nový Jumpy je vybaven 100% digitálním desetipalcovým přístrojovým panelem. Je k dispozici v barevném (za příplatek) nebo monochromatickem (standardně) provedení a řidič si může přizpůsobit způsob zobrazení klíčových informací.
  • Velký desetipalcový středový displej s rozlišením HD a nejmodernější systém infotainmentu. Nový Jumpy se standardně dodává se zcela novým pětipalcovým středovým dotykovým displejem, který ovládá funkce audiosystému a telefonu. V závislosti na výbavě je opatřen také novým systémem infotainmentu My Citroën Play, jehož základem je nový desetipalcový dotykový displej s HD rozlišením umístěný uprostřed palubní desky. Tento dotykový displej, inspirovaný ergonomií chytrých telefonů, se velmi snadno a plynule ovládá. Lze pomocí něho ovládat multimediální prostředí, jako je hudba nebo telefon, a také funkce pro konfiguraci vozu. Ve své nejpokročilejší verzi My Citroën Drive Plus, která je k dispozici jako příplatková výbava, obsahuje i online 3D navigaci, která profesionální řidiče navádí na všech jejich cestách a v reálném čase zohledňuje dopravní situaci.
  • S desetipalcovým centrálním displejem je spojeno bezdrátové připojení k Apple CarPlay a Android Auto.
  • Na středové konzole je umístěna mimořádně praktická bezdrátová nabíječka telefonů, která je k dispozici v rámci paketu Comfort, jenž zahrnuje také hands-free přístup a startování a automatickou klimatizaci.
Copyright William Crozes @ Continental Productions

Asistenční systémy

  •  Dynamic Surround Vision: vidíte i to, co není vidět. Při řízení dodávky se skříňovou karoserií je často obtížné získat přesný přehled o okolí, proto je nový Jumpy vybaven dvěma kamerami: jednou nad zadními dveřmi a novou pod vnějším zpětným zrcátkem na straně spolujezdce. Obě jsou připojeny k novému digitálnímu vnitřnímu zpětnému zrcátku,, takže řidič má přesný přehled o provozu za vozem i o boku na straně spolujezdce, a to jak při jízdě, tak při parkování. Pro ještě větší pohodlí promítá centrální obrazovka na palubní desce couvací kameru Top Rear Vision, kterou lze sledovat v úhlu 180°.
  • Highway Driver Assist kombinuje adaptivní tempomat s funkcí stop and go a asistencí pro centrování jízdního pruhu. Doplňuje řadu technologií pro větší pohodlí a bezpečnost, včetně varování před únavou řidiče, čtení dopravních značek, asistenta pro jízdu v jízdním pruhu, automatického nouzového brzdění s detekcí chodců a cyklistů, omezovače rychlosti…
  • Posilovač řízení je nyní elektrický (namísto elektrohydraulického), aby se snížila potřebná síla a zlepšila ovladatelnost.

Pohon

Do nabídky patří jak dieselové, tak i elektrické motory. Dieselové motory BlueHDi jsou k dispozici s výkony 120 k a 145 k v kombinaci se šestistupňovou manuální převodovkou a 180 k s osmistupňovou automatickou převodovkou.

ë-Jumpy, vybavený motorem o výkonu 100 kW (136 k), je nadále k dispozici se dvěma typy baterií. S baterií o kapacitě 50 kWh nabízí dojezd 230 km, což se dokonale hodí například pro každodenní rozvoz zboží v centrech měst. ë-Jumpy s baterií 75 kWh nyní nabízí dojezd až 350 km, což je o 20 km více než u předchozího modelu. ë-Jumpy je vybaven třífázovou nabíječkou o výkonu 11 kW pro snadné dobíjení.

Wall Boxu o výkonu 11 kW stačí pro plné nabití 4 hodiny a 50 minut v případě 50 hWh baterie a 7,5 hodiny v případě 75 kWh baterie. Pomocí rychlonabíječky o výkonu 100kW trvá nabití baterie z 0 na 80 % pouhých 38, resp. 45 minut.

Karoserie

Nový Citroën Jumpy se vyrábí ve dvou délkách, L2: 498 cm a L3: 533 cm, a v několika typech karoserie: jako dodávka, Polokombi s 5 nebo 6 sedadly a devítimístné Kombi. V závislosti na verzi má objem až 6,6 m3 a nosnost 1275 kg.

NOVÝ CITROEN JUMPER
Copyright William Crozes @ Continental Productions

Nový Jumper je nejrobustnějším užitkovým vozem značky Citroën s užitečným zatížením až 2 tuny. Výbavou se ale blíží osobním vozům. Řada dieselových a elektrických motorů prošla radikální změnou a firemním zákazníkům poskytuje ještě vyšší efektivitu a zároveň nižší provozní náklady.

Exteriér a interiér

Přední část nového Jumperu prošla proměnou, která zlepšuje jeho aerodynamické vlastnosti. Byl přepracován nárazník, maska chladiče – nyní v barvě karoserie – a zpětná zrcátka. Černá spodní část byla zesílena, aby se ještě více zvýšila ochrana vozidla před nárazem. Nové elegantnější LED světlomety jsou o 30 % účinnější než jejich halogenoví předchůdci. Konečně i zadní světla získala nový design.

V kabině nového Jumperu byla přepracována palubní deska, která nabízí lepší ergonomii a elegantnější styl, je vybavena novým digitálním přístrojovým panelem a velkým centrálním displejem (viz níže). Modernizován byl také volant, ovládací prvky převodovky a obložení dveří.

Infotainment

Proměnou prošel také systém infotainmentu vozu Jumper. U základních verzí nabízí pětipalcový displej, který zobrazuje informace o používaných médiích (rádio, telefon atd.). Systém také umožňuje streamování zvuku prostřednictvím BlueTooth a snadnou a bezpečnou interakci s chytrým telefonem pomocí hlasových pokynů. V nejvyšších verzích je Jumper vybaven novým desetipalcovým dotykovým displejem, který zahrnuje rádio, navigaci atd. Jeho ergonomie inspirovaná smartphony umožňuje snadné a plynulé ovládání, zejména díky widgetům, které slouží jako zkratky. Nabízí hands-free sadu BlueTooth, bezdrátovou funkci Mirror Screen pro replikaci obrazovky telefonu a 3D navigaci.

  • Plně digitální sedmipalcový přístrojový panel, který je k dispozici za příplatek, je modernější a přehlednější a umožňuje řidiči přizpůsobit zobrazení informací tak, aby byly zdůrazněny údaje, které jsou pro něj nejužitečnější. Tento displej lze použít také k zobrazení informací palubní navigace. Standardně je nový Jumper vybaven novým přístrojovým panelem, který kombinuje analogový ukazatel rychlosti a otáček motoru s digitálními ukazateli stavu paliva a teploty motoru, a také vysoce kvalitním 3,5palcovým displejem TFT.
  • Bezdrátová nabíječka telefonu instalovaná uprostřed nové palubní desky eliminuje nutnost připojovat/odpojovat telefon při každém opuštění vozu.
  • Digitální vnitřní zpětné zrcátko, které je součástí příplatkové výbavy, je propojeno s kamerou v zadní části nového Jumperu a poskytuje dokonalý výhled za všech okolností.
  • Elektrický posilovač řízení, který automaticky přizpůsobuje účinek posilovače rychlosti vozidla, což zajišťuje větší přesnost při vysokých rychlostech a větší plynulost ve městě.
  • Elektrická parkovací brzda, která se používá snadněji než klasická ruční brzda.
  • Systém „hands-free přístupu a startování“, který řidičům nabízí pohodlné zamykání, odemykání a startování vozidla, aniž by museli vytahovat klíč z kapsy. Skutečná výhoda pro řidiče, kteří během dne často zastavují.
  • 360° parkovací radar. Systém, který se skládá ze 14 nebo 16 senzorů (v závislosti na délce vozidla) rozmístěných kolem nového Jumperu, zobrazuje na středovém displeji blízkost okolních překážek.
  • Nové asistenční systémy řízení: sledování únavy řidiče, snímání dopravních značek, systém udržování vozu vjízdním pruhu, nouzové automatické brzdění s detekcí chodců a cyklistů, inteligentní omezovač rychlosti.
  • Paket Drive Assist je první krok k autonomnímu řízení. Tento asistenční systém 2. úrovně kombinuje adaptivní tempomat s funkcí Stop and Go, systém pro udržování vozu v jízdním pruhu a systém pro jízdu v dopravní zácpě. Při rychlostech do 30 km/h, například v dopravních zácpách, dokáže systém samostatně řídit řízení, brzdění a akceleraci.
Copyright William Crozes @ Continental Productions

Pohon

Nový dieselový motor 2.2 je k dispozici ve třech úrovních výkonu, 120 k, 140 k a 180 k, v kombinaci s novou šestistupňovou manuální převodovkou. U motorů BlueHDi 140 a 180 je poprvé za příplatek k dispozici osmistupňová automatická převodovka.

Předchozí motor modelu ë-Jumper o výkonu 90 kW/122 k nahradil elektrický motor o výkonu 200 kW/270 k, přičemž točivý moment prudce vzrostl z 260 na 400 Nm. Kromě toho byly baterie s kapacitou 37 nebo 70 kWh nahrazeny jediným modelem s kapacitou 110 kWh, což umožňuje dojezd podle WLTP až 420 km.

Výkon a dojezd nového ë-Jumperu lze optimalizovat v závislosti na dané situaci díky 3 jízdním režimům: Normal pro všestranné využití (výkon omezený na 160 kW), Eco pro optimální dojezd (výkon omezený na 120 kW) nebo Power pro maximální výkon (celkový výkon 200 kW). Pomocí páček umístěných za volantem lze navíc aktivovat 4 úrovně rekuperačního zpomalení, což zvyšuje jízdní komfort a dojezd.

ë-Jumper je standardně vybaven palubní nabíječkou o výkonu 11 kW. Pomocí Wall Boxu o výkonu 11 kW lze baterii plně nabít za 11 hodin a 45 minut. Pomocí rychlonabíječky o výkonu 150kW trvá nabití baterie z 0 na 80 % pouhých 55 minut.

Karoserie

Nový Citroën Jumper je k dispozici v široké škále konfigurací, aby vyhověl všem potřebám profesionálů. Dodávky se skříňovou karoserií jsou k dispozici se dvěma různými rozvory (345 cm a 404 cm) a ve třech délkách (L2, L3 a L4), celkem 6 různých tvarů nabízí od 10 do 17 m3 užitného objemu. Jako základ pro speciální přestavby je nový Jumper s rozvorem 404 cm k dispozici také v provedení jako podvozek s jednoduchou kabinou L3 nebo L4 a jako podvozek s dvojitou kabinou L3 nebo L4.

 

Zdroj: Citroen, C Automobil Import

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code