Citroën C3 Aircross modernizuje a cílí na Asii a Jižní Ameriku
V souvislosti s připravovaným zákazem prodeje vozů se spalovacím motorem v EU se evropské automobilky stále více snaží vytvořit nabídku, která by jim zajistila další existenci. Logickou cestou je pak soustředit se hlavně na mimoevropské trhy, které žádné zákazy nechystají a kde bude dále možné prodávat auta dostupná široké veřejnosti.
Nyní tak Citroën uvádí na trh nový C3 Aircross, aby splňoval specifické potřeby zákazníků na klíčových trzích v Indii, jihovýchodní Asii a Jižní Americe. Jde o snahu naplnit cíl značky od roku 2025 prodávat 30 % aut mimo Evropu.
Robustní a prostorný
Nový C3 Aircross je 432 cm dlouhé rodinné B-SUV s robustním nápadným designem, který vzbuzuje důvěru. Nabízí výraznou přední část s vysokou kapotou, široký rozchod kol, světelný podpis Citroën ve tvaru písmene Y a dvojitou masku chladiče, kterou podtrhuje přední nájezdový chránič, díky němuž se vůz dokáže vyrovnat s nejrůznějšími podmínkami na silnici. Ve své třídě má nejlepší světlou výšku 200 mm, výrazné podběhy kol s velkými koly a pneumatikami a odolné ochranné kryty.
Široký C-sloupek dodává karoserii vertikalitu a pevnost, zatímco úhledná postranní okénka u zadních sloupků umocňují v kabině pocit světla a prostoru. Okna a dlouhé zadní dveře zesilují pocit výšky, světla a výhledu a umožňují snadný přístup k zadním řadám sedadel.
Zákazníci si v každém regionu mohou vůz také personalizovat díky široké nabídce balíčků výbavy a příslušenství přizpůsobených jednotlivým trhům. K dispozici jsou i pro Citroën typické kontrastní odstíny střechy, které vytvářejí poutavý dvoubarevný efekt.
Opružení je nastavené tak, aby maximalizovalo komfort a minimalizovalo náklony karoserie v obtížných dopravních podmínkách a na někdy nerovném povrchu vozovky. Řízení a poloměr otáčení byly optimalizovány tak, aby zlepšily mrštnost a usnadnily manévrování v hustém městském provozu. Dokonce i konstrukce podvozku a nájezdové úhly byly navrženy tak, aby si nový C3 Aircross snadno poradil s nerovným a poškozeným povrchem vozovky a stoupal do prudkých svahů nebo z nich sjížděl, aniž by se jich dotýkal.
Vysoká světlá výška usnadňuje překonávání obrubníků a vysokých chodníků, zatímco torzní tuhost karoserie byla pečlivě navržena tak, aby se snížily vibrace a zvýšil se komfort cestujících.
Nový C3 Aircross je mimořádně prostorný. Pětimístný model nabízí jeden z nejlepších prostorů pro kolena cestujících na zadních sedadlech a až 482 litrů zavazadlového prostoru, zatímco sedmimístný model přidává inteligentní modularitu pro různé využití díky třetí řadě tvořené dvěma samostatnými sedadly. Ty lze sklopit nebo jednotlivě vyjmout, když rodina potřebuje upravit prostor pro cestující. Vůz nabízí objem až 511 litrů pro zavazadla nebo jiný náklad.
Interiér je světlý a dobře vybavený. Sedadla v kombinaci s výkonnou klimatizací a vytápěním se postarají o pohodu všech cestujících, zejména ve druhé a třetí řadě sedmimístné verze, a to díky ventilačnímu modulu zabudovanému do střešního panelu. Úložná řešení zahrnují držáky na nápoje, které slouží také jako držáky na chytré telefony, a až pět USB zásuvek, takže cestující mohou nabíjet svá zařízení a zůstat při cestách ve spojení nebo se bavit.
Vpředu zaujme přístrojová deska, která má velmi horizontální strukturu. Střední část přístrojové desky má jedinečný měkký povrch. V závislosti na verzi je model C3 Aircross vybaven sedmipalcovým TFT displejem a uprostřed umístěným desetipalcovým dotykovým displejem (jedním z největších ve své třídě), který poskytuje přístup ke klíčovým systémům infotainmentu a online službám, včetně funce zrcadlení pro přístup k aplikacím prostřednictvím Apple Car-Play nebo Android Auto.
Lokální verze pro lokální trhy
Nový C3 Aircross je k dispozici v pěti a sedmimístné verzi. Je druhým z řady tří nových modelů určených speciálně pro mezinárodní trhy, které přijdou na trhy postupně v letech 2022–2024. Stejně jako model C3 je i toto B-SUV vyvíjeno a vyráběno lokálně, v indické továrně ve městě Thiruvallur a v brazilském Porto Realu.
Téměř 90 % výroby bude zajišťováno lokálně, což zaručuje spokojenost zákazníků díky nabídce dokonale přizpůsobené jejich potřebám, rychlejší dostupnosti dílů a nižším celkovým nákladům.
Jeho uvedení na indický a jihoamerický trh je naplánováno na konec roku 2023. Od roku 2024 bude uveden také na trh v Indonésii, což je pro značku Citroën nový trh, jak bylo oznámeno v říjnu 2022, a Citroën zde bude působit ve spolupráci se společností Indomobil Group jako výhradním distributorem.
Indie, jihovýchodní Asie a Jižní Amerika jsou trhy s vysokým potenciálem. V roce 2022 vzrostly registrace značky v Indii a asijsko-pacifickém regionu oproti roku 2021 o 56,9 % a v Jižní Americe o 21,2 %. V Indii dosáhl Citroën v roce 2022 celkem 6 588 registrací (+872,6 %), v Brazílii se prodeje zvýšily o 37,6 % (32 128) a v Argentině o 11,3 % (13 846).
V INDII
se segment B-SUV dělí na dvě části v závislosti na daních uplatňovaných podle délky vozu. Prodej modelů delších než 4 metry vzrostl v roce 2022 oproti roku 2021 o 32 % na 366 432 vozů. To představuje téměř 9,9 % trhu osobních vozidel, který tvoří přibližně 4 miliony prodaných kusů ročně.
„V Indii o koupi auta rozhoduje celá rodina, která se navíc často radí i s přáteli. Ačkoli hlavním hlediskem je rozpočet a výše celkových nákladů na vlastnictví, víme, že indické rodiny kladou velký důraz na originalitu designu, reprezentativní vzhled a vysokou úroveň celkového komfortu, kterou ovlivňuje prostornost, modularita, konektivita a funkčnost, protože si uvědomují, že tyto atributy vozidla vypovídají o jejich životním stylu a postavení. Proto jsme věnovali veliké úsilí tomu, aby byl nový C3 Aircross pro tyto rodiny skutečně žádoucí a dostupný,“ vysvětlil SaurabhVatsa, ředitel společnosti Citroën India.
V současné době nemají zákazníci nijak obrovský výběr, když hledají cenově dostupný rodinný vůz, který je dostatečně prostorný a univerzální pro přepravu až sedmi osob a nabízí atraktivní design SUV, dobrý výkon a nejnovější technologie. Až do uvedení nového modelu C3 Aircross je jedinou reálnou možností pro sedmimístnou rodinu méně stylové MPV.
„Nové C3 Aircross odpovídá potřebám indického trhu, na kterém vozy SUV tvoří téměř 40 %. Vzhledem k pokračujícímu rychlému růstu poptávky se vozy B-SUV staly jednou z nejdůležitějších skupin v tomto segmentu. Týmy z celého světa spolupracovaly s místními týmy na vývoji nového vozu, který je pro Indii velmi vhodný a který se zařadí mezi nové modely C3 a C5 Aircross. V Indii se bude také vyrábět, a to díky poznatkům a úsilí našich výzkumných a vývojových center a inženýrských pracovišť v zemi amontážního závodu v Thiruvalluru a závodu na výrobu pohonných jednotek v Hosuru v Tamilnádu,“ dodal Roland Bouchara, generální ředitel společnosti Stellantis India.
V INDONÉSII
trh rychle dozrává a nabízí velký potenciál růstu. Očekává se, že v letech 2021–2030 se prodej automobilů zdvojnásobí, takže jde o nejrychleji rostoucí trh v jihovýchodní Asii a druhý nejrychleji rostoucí trh v Asii. Téměř 70 % vozů prodaných v zemi tvoří sedmimístná vozidla (MPV a SUV) a od roku 2016 dosáhl tento segment díky rostoucí poptávce po vozech B-SUV 20 % trhu.
Citroën vstupuje do Indonésie jako značka, která se „nebojí investovat“, ve správný čas a nové sedmimístné B-SUV C3 Aircross osloví firemní i soukromé zákazníky, kteří hledají vůz pro každodenní dojíždění do práce, víkendové výlety, aby si mohli snadno a bez starostí užít volný čas.
V JIŽNÍ AMERICE
Citroën již zažívá dynamiku v Brazílii a Argentině a má ambiciózní plán zvýšit zde svůj podíl na trhu v letech 2021–2024 na čtyřnásobek. Za posledních pět let rostl nejrychleji segment B-SUV, který nyní tvoří 20,5 % trhu, zatímco segment B-Hatch jen necelých 7 %. Je také nejkonkurenceschopnější – v Brazílii se již prodává 16 modelů a v Argentině 17, nový C3 Aircross bude při svém uvedení na trh později v roce 2023 jediným vozem B-SUV nabízeným v sedmimístné variantě.
Zdroj: Citroen, C Automobil Import, redakčně upraveno