Citroen C3 Aircross – SUV do města, se kterým se vejdete všude

Citroen C3 Aircross je na každý pád zvláštní vůz. Výrobce jej řadí do kategorie SUV, ale svými rozměry i jízdními vlastnostmi zůstalo tak nějak na půli cesty. Pokud jej potkáme na silnicích, rozhodně nás na první dobrou nenapadne, že jde o SUV. Spíše jej budeme považovat za crossover, zajímavé městské auto, které má ale příjemně úsporné rozměry, a hlavně jeho délka nám zaručuje, že zaparkujeme prakticky kdekoli.

Exteriér

Exteriér vozu rozhodně zaujme. Působí svěže, moderně i elegantně a nenajdeme na něm ani příliš kontroverzních designových prvků, které by konzervativní řidiče mohly pobouřit nebo odradit. Už od pohledu se jedná o příjemný, kompaktní vůz, který má vše na svém místě. Může vyvolat dojem silnějšího parťáka, ale na druhou stranu žádného vyumělkovaného monstra, které chce ohromit.

.

Moderně působí i přední úzké světlomety, které jsou elegantně zakomponovány do přední masky, na níž vyniká logo značky. Doplněny jsou navíc oblými světly pro denní svícení a níže ještě předními mlhovkami, které rovněž do stylu vozu a jeho pojetí vkusně zapadají. Dominantní a stylová jsou i 17palcová litá kola, která evokují dojem větší mohutnosti vozu. Prakticky i po stránce designu působí plastové okraje nárazníků v temně šedé barvě, ve které jsou i horní lišty vedoucí podél skel až ke střeše vozu, nebo boční střední pás v prostoru dveří.

Interiér

Samotný interiér už zřejmě nezaujme tolik jako exteriér, ale na druhou stranu se nedá říci, že by mu něco příliš chybělo. Jeho ovládací prvky jsou jasné, pochopitelné a zřetelné i v případě, že do C3 přesednete z vozu jiné značky a jsou zcela v duchu ostatních modelů značky. Nechybí zde klasické ukazatele, palubní počítač, na prostředním panelu nalezneme i velký multimediální dotykový displej. Ten je sice jasně členěný a pochopitelný, ale přece jen pro ovládání za jízdy trochu více komplikovanější a náročnější zejména z hlediska pozornosti, protože vyžaduje více úkonů, nabízí více možností výběru a více potvrzování. Samozřejmostí je pak i klimatizace, naopak s jasným a rychlým ovládáním a multifunkční volant, v němž se neskrývají žádné záludnosti.

V interiéru vozu může trochu zklamat barevné pojetí, a to zejména čalounění, které mělo v testovaném modelu šedý kostkovaný vzor, což rozhodně k tato svěžímu exteriéru vozu dvakrát nesedí. Ale proti gustu…

Poměrně zvláštní a docela nepraktická, zejména pro ženy je řadicí páka. Její ovládání je sice relativně přesné, když pomineme občas vypadávající zpátečku, ale její rozměry, především pro menší ruce nejsou ideální a řidič v ní nemá úplnou jistotu. Má totiž až nepříjemný velký hranatý tvar, který se špatně uchopuje i drží, a řidič si na něj musí delší dobu zvykat. Podobně rozměrná je pak mechanická páka ruční brzdy, jejíž povolení vyžaduje trochu více síly a někdy i zdržuje.

Zavazadlový prostor by u tohoto typu vozu mohl být větší, ale pro dvoučlennou posádku bude zřejmě dostačující. Činí 410 litrů a po sklopení zadních sedadel dokonce velmi slušných 1289 litrů.

Příjemné jsou i technologické vychytávky napomáhající k větší jistotě za volantem a pocitu bezpečí jako jsou hlídání mrtvého úhlu, udržení vozu v jízdním pruhu, automatické přepínání dálkových světel, parkovací asistent, systém rozpoznávání dopravních značek a povolených rychlostí, udržování bezpečné vzdálenosti a zastavení před překážkou. Při parkování pak řidiči ocení i zadní parkovací kameru a přední a zadní parkovací senzory, bez kterých by to při parkování ve velkoměstě už dnes moc nešlo.

Motor a převodovka

Testovaný model disponoval 6stupňovou manuální převodovkou a dieselovým motorem 1.5 Blue HDi 120. Motor běžel naprosto klidně a plynule a příjemně šel do otáček. Po rozjetí už i samotné zrychlování bylo maximálně komfortní, ale jako trochu problematické jsme vnímali samotný rozjezd, který patřil spíše k těm pomalejším. Vůz na plyn reagoval poměrně pomalu a nechal se docela přemlouvat, než se pořádně rozjel. Zejména pak v situacích, kdy ve městě potřebujete rychle vyrazit a najet do křižovatky nebo připojovacího pruhu, se nejednalo o zrovna příjemnou situaci.

Jízdní vlastnosti

Až na pomalejší rozjezdy je třeba vůz celkově pochválit. Během jedné jízdy se s ním jen trochu zkušenější řidič rychle sžije. Vůz přes svou vyšší stavbu dobře drží i v zatáčkách při ostřejším průjezdu, na silnici skvěle sedí a poměrně příjemná a bez zbytečných otřesů je i cesta horším terénem nebo silnicemi 3. třídy.

Samotná převodovka a řazení také funguje bez problému. Za nás jen výtka ke tvaru řadicí páky a občasnému vypadávání zpátečky při zařazení.

Pochválit je ale rozhodně třeba extrémně citlivé brzdy, kdy se brzdového pedálu stačilo jen lehce dotknout a vůz už začal zpomalovat. Zde se skutečně o žádné přemlouvání nejednalo, jak je tomu často u jiných vozů.

Spotřeba, která se při kombinované jízdě ustálila na hodnotě okolo 7 l/100 km, nijak neohromila. Je dost vzdálená od tabulkových hodnot říkajících, že by se měla pohybovat na úrovni 4 litry, což by na danou velikost vozu byla odpovídající hodnota. Je ale zvykem, že tabulkové hodnoty jsou údaje teoretické, od kterých se praxe někdy méně, někdy více, jako v tomto případě, liší.

Závěr

Svěží a zajímavě koncipovaný Citroen C3 Aircross je do městské džungle přímo stvořený. Poměrně příjemná a trochu i stylová novinka na pomezí městského vozu a menšího SUV. I přes svoje drobné „mouchy“ se s ním dá sžít, dá se na jeho styl a rytmus zvyknout a po chvíli může být dokonalým parťákem. Ideální se zdá převážně pro ženy a středně zkušené řidiče, kteří chtějí vůz, který bude zajímavý a zároveň mají rádi pohled na silnici z vyšší výšky a pocit většího bezpečí.

Vůz v základní výbavě stojí 399 900 Kč, testovaný model ve výbavě Shine pořídíte aktuálně za cenu 584 990 Kč.

Galerie:

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code