Dacia Spring. Nejmenší, nejlehčí a nejlevnější elektromobil na trhu

Dacia Spring je vůz, který jsme vám již v minulosti představili. Dá se říci, že jde o první reálný pokus jak dostat elektromobily na dosah možností běžného motoristy a stále je to nejlevnější elektromobil na našem trhu. Zřejmě proto je kompletně vyráběn v Číně. Oproti prvním kusům se provedení i použité materiály poněkud vylepšily a testovaný kus disponoval dokonce i rychlejším stejnosměrným DC nabíjením

Exteriér

Autíčko rozměry velmi kompaktní, a to jak na délku, tak na šířku. Díky svým rozměrům – délce 3,734 m a šířce 1,579 m – je velmi užitečné ve městě, kde s ním zaparkujete i na místech, která by s jiným vozem byla nedostupná a problém nebudete mít ani při průjezdu úzkými uličkami.

Na jeho exteriéru je vidět, že model, na jehož základě byl vůz postaven, nepatří mezi horké novinky a že původně nebyl určen pro evropský trh. To ale není až tak na škodu. Designerům se podařil facelift, integrující prvky, které model zdařile zařazují do modelové řady Dacie.

Vzhledem připomíná vozy kategorie crossover, vnější design je velmi kulatý, ale jednotlivé sekce vozu, například partie přední masky s halogenovými světlomety, vypadá velmi dospěle.

Auto má velkou světlou výškou, což usnadňuje dobrou průchodnost. Terénní nádech modelu evokují plastové lemy velkých podběhů, ve kterých se skrývají poměrně malá 14´´ kola.

Interiér

Interiér na první pohled ukazuje, že se jedná o model, kde prioritou při jeho navrhování byla konečná cena pro zákazníka. V podstatě téměř vše je ořezáno na kost, v autě nenajdete ani výškově stavitelný volant. Pokud vám jeho poloha nevyhovuje, musíte se pokusit dosáhnout lepší polohy úpravou nastavení sedačky. Ta je ale omezena pouze na podélný posun, takže vyšší postava řeší kompromis mezi pokrčením nohou a natažením rukou.

Luxusem jsou elektricky ovládaná okna, i když jejich ovládání se kvůli snaze získat co nejvíce místa na šířku a redukci loketních opěrek ve dveřích muselo přestěhovat na prostřední panel.

Klimatizace je mechanická a dotykový displej připomíná modely několik let staré. Najdete na něm ale DAB rádio, Bluetooth pro připojení mobilu umožňující zobrazení Android Auto nebo Apple CarPlay pro ty, kterým by nevyhovovala poměrně slušná navigace.

Zajímavým, žertovným prvkem, je startování elektromobilu klíčkem tak, jak se běžně dříve startovaly vozy se spalovacím motorem. Určitě to má nějaký důvod, nejspíš ekonomický. Podobně jako na ruční brzdě, která je také v tomto případě mechanická.

V autě najdete i tempomat, ale přiznám se, že příležitost, abych ho vyzkoušel, jsem na českých dílnicích v tomto autě nenašel.

Pokud jde o konektivitu, tak cestující vepředu mají na dotykovém displeji jednu USB zásuvku se zástrčkou na sluchátka. 12 V zásuvka je pod přístrojovou deskou.

Jak už jsem říkal, v autě je kvůli menší šířce méně místa. Do auta se určitě nevejdou více než 4 dospělí, přičemž ti vzadu, pokud sedí za někým vyšším, tak budou mít celou cestu kolena zanořena do opěradel sedaček před sebou. Nutno podotknout, že výrobce s tím zjevně počítal, takže zadní stěna předních sedadel je měkčí a takové zanoření nohám dovoluje. Prostor je ale limitován i vepředu, mezi sedadla se nevešly ani opěrky pro ruce, ale dokonce ani schránka mezi sedadla a mrně se budete rozhlížet po držáku nápojů.

Sedačky nemají ani moc široké sedáky, bočnice sedačky, které by měly tělo držet před příčnými pohyby, tak slouží – alespoň v mém případě – jako plocha, na které sedím a kde spočívá váha nohou.

Sedačky jsou potaženy kůží se štěpováním a opěrky na předních sedadlech jsou integrované od opěráků, takže jejich výšku si podle své postavy nenastavíte.

Kufr o základním objemu 290 litrů není z největších. Pro běžné potřeby uživatele na krátkých trasách je ale dostačující. Největším překvapením je to, že kromě nabíjecího kabelu je pod podlážkou i plnohodnotná rezerva. Opět to ukazuje, že výrobce nezapomněl ani v tomto na řidiče, kteří jezdí tam, kde čekání na servis v případě většího defektu může být problém.

Pohon

K pohonu slouží elektromotor o výkonu 33 kW (45 koní). Jeho ovládání pedály, z nichž brzdový je více vysunut doprava, což může pomoci ovládat ho těm, kteří automat ovládají pouze pravou nohou. Ti jako já, kteří využívají obě nohy, aby ta levá nezakrněla a hlavně aby mohli rychle reagovat na dění na vozovce bez nutnosti ztrácet čas přesouváním pravé nohy z jednoho pedálu na druhý, mají tak levou nohu poněkud vyosenou.

Výkon motoru není nijak oslnivý. Je ale v souladu s hmotností vozu jak pohotovostní, tak užitečnou, a je mu přizpůsobena i velikost baterie 27,54 kW. Na druhou stranu tak malou baterii dobijete rychleji. S příplatkovým 30 kW nabíjením podle našich propočtů nabijete baterii z nuly na 80% za nějakých 90 minut, na 100% to pak potrvá dvě hodiny.

Baterie dává autu teoretický dojezd 230 kilometrů. Teoretický proto, že u elektromobilu mnohem více než u jiných typů pohonu záleží na počasí, ročním období, profilu trasy, jízdním stylu. Ve městě tak můžete jezdit pod 10 kWh na 100 km, mimo město do 12 kWh a na dálnici pak počítejte raději s hodnotou kolem 15 kWh. A pokud bude foukat protivítr a bude mráz, počítač dojezdu vám odečte dalších pár kilometrů.

Něco málo vám může vrátit rekuperace, pomocí které při brzdění baterii dobíjíte. Je třeba ale uznat, že rekuperace funguje poměrně slušně a dokáže i bez zvýšeného úsilí vrátit část energie do baterie.

O tom zda baterii sosáte nebo do ní něco vracíte, vás informuje barevná hudba na přístrojové desce. V domečku před sebou vidíte vpravo ukazatel stavu baterie. Vlevo je něco jako otáčkoměr, v tomto případě ekonometr, který ukazuje, v jakém režimu se pohonný systém nachází. Zda dobíjí, je v ekonomickém režimu jízdy nebo v režimu Power. V něm, když autu šlápnete na krk, obsah baterie mizí poměrně rychle.

Ovládání převodovky je pomocí otočného kolečka, kde je možné zvolit směr jízdy vpřed nebo vzad a tím to končí. V autě nenajdete žádné páky pod volantem nebo žádné přepínání jízdních režimů.

Jízdní vlastnosti

Již zmíněnou dobrou průchodnost v terénu podporuje i podvozek. Ten je velmi měkký a dokáže vstřebat věci, které jiná auta nepojmou. Na druhou stranu to znamená, že auto, disponující poměrně slušnou akcelerací, není ve vyšších rychlostech, což je na dálnici nad 110 km/h, už tak sebejisté. Je vidět, že rychlost 130 km/h je pro auto opravdu limitní nejen nastavením pohonné jednotky.

Kvůli malé šířce a hmotnosti je auto více náchylné na boční vítr, na nestabilitě ve vyšších rychlostech přidává i měkký podvozek. Vzhledem k tomu, že auto ale spíše budete vozit po rozbitých městských kostkách a děravých okreskách než po dálnici, je nastavení tuhosti podvozku vhodné.

Pokud jde o akceleraci, nebo využití vozu, do města to může být dobrá volba. Užitečnou vlastností, danou elektrickým pohonem, zabírajícím méně prostoru pod přední kapotou, je malý poloměr otáčení. Díky němu se otočíte, jak se říká, prakticky na pětníku. Akcelerace na křižovatkách je velmi slušná. Autu začíná docházet dech až při rychlostech kolem 100 km/h, kdy auto přestává postupně zrychlovat. To ale asi není to, co bychom od takového auta čekali.

Závěr

Vcelku se dá na závěr říci, že auto s dojezdem kolem 200 kilometrů může sloužit k popojíždění do práce za nákupy, s dětmi na kroužky nebo krátké výlety. Na nic delšího bych se s ním asi nepouštěl, ať už kvůli dojezdu – nikdo asi nechce trávit čas na výletě u zásuvky, nebo limitovanému prostoru uvnitř pro případné vybavení. Výhodou modelu pro ty, kterým dává elektromobil smysl, je pořizovací cena. Jde momentálně, než se na náš trh dostanou nejen v Číně vyrobená, ale i čínskými firmami prodávaná auta, o nejlevnější elektromobil na našem trhu.

Když už jsme se dostali k ceně, ta bohužel vyrostla. Základní verze Comfort, startovala při vstupu modelu na náš trh na částce 464 900 Kč. Počátkem roku byl základní model s 45 kW motorem, přejmenovaný na Essential za 531 900 Kč. Dnes je dostupný pouze se silnějším 65 kW motorem bez příplatkové výbavy od 576 400 Kč. Pokud si ale zvolíte jiný odstín, než bílý, například firemní odstín zelené, připlatíte si 11 700 Kč. Za rychlonabíjení to bude dalších 30 000 Kč. Celkem se tedy můžete dostat na částku 611 100 Kč. V tomto případě nechám na každém, aby si vyhodnotil, zda za tyto peníze dostane to, co očekává.

Text a foto: Jan Švéda   

Galerie:

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code