Elektromobily loni tankovaly 75 000krát
V České republice je aktuálně registrováno téměř 2500 elektromobilů. V roce 2017 přibylo 400 vozů na elektrický pohon, loni rekordních 725 elektrických aut. Odhady dalšího vývoje hovoří v horizontu několika let o ročních prodejích v řádu tisíců elektromobilů a plug-in hybridů.
Síť veřejných dobíjecích stanic Skupiny ČEZ v České republice dodala loni do baterií elektromobilů celkem 959 115 kWh elektřiny, což je ekvivalent 26 642 plných dobití vozu VW eGolf s kapacitou baterie 36 kWh. Zároveň jde o téměř 50procentní nárůst oproti roku 2017, kdy v celé síti „dobíječek“ elektrická auta načerpala 640 426 kWh. V roce 2018 proběhlo na stanicích sítě celkem 75 584 dobíjecích cyklů, což je více než dvojnásobný růst oproti 35
902 dobíjení o rok dříve. Trendem se stávají častější odběry o menších objemech. Průměrný odběr elektřiny na jednu dobíjecí seanci meziročně klesl ze 17,8 na 12,7 kWh.
Objem elektřiny odebrané v síti veřejných dobíjecích stanic Skupiny ČEZ loni meziročně vzrostl o téměř 50 procent, na 959 115 kWh. Nejčastěji řidiči elektromobilů doplňovali baterie vozů v Praze-Karlíně, Olomouci, Praze-Holešovicích a ve Vestci. Skupina ČEZ aktuálně v ČR provozuje 140 veřejných dobíjecích stanic, z toho je osmdesátka rychlodobíjecích. Infrastruktura vzniká i díky evropskému grantu z programu Connecting
Europe Facility (CEF).
Nejvytíženějšími lokalitami jsou místa vybavená rychlodobíjecími stanicemi, které díky svému výkonu 50kW umožňují většině elektromobilů dobít 80 % kapacity baterií za cca 20-30 minut.
Hitparádě lokalit podle absolutních objemů odebrané elektřiny vévodí pražské lokality Corso Court Karlín (61 873 kWh) a Skanska Visionary (41 609 kWh), mezi které se na pomyslné druhé místo dokázaly vklínit dobíjecí stanice v Olomouci-Nemilanech na dálničním obchvatu města (58 656 kWh). Kvarteto nejvyhledávanějších míst k dobíjení doplňuje Vestec u pražského dálničního okruhu (40 703 kWh).
Elektromobilita Skupiny ČEZ provozuje v rámci nejrozsáhlejší tuzemské sítě veřejných dobíjecích stanic 140 zařízení určených k doplňování baterií elektromobilů, z toho je osmdesátka rychlodobíjecích. Výstavba je z části financovaná z dvojice grantů evropského programu CEF, pro oblast Doprava, v jehož výzvách ČEZ loni a předloni uspěl. Evropská komise touto cestou podporuje propojování Evropy budováním dobíjecích stanic podél hlavní silniční sítě TEN-T.
ČEZ jednotně osazuje nové lokality rychlodobíjecími stanicemi ABB, k jejichž standardní výbavě patří zejména DC konektory s nabíjecími standardy CHAdeMO a CCS umožňující nabíjet s výkonem až 50 kW. Stanice jsou připojeny k platformě fungující na principu cloudu, která umožňuje monitorovat zařízení v reálném čase a provádět vzdálenou diagnostiku.
Při využívání celé sítě dobíjecích stanic se uživatel před dobíjením identifikuje zákaznickou RFID kartou, případně může pomocí příslušné aplikace platit přímo za odebrané množství.
Postupná redukce největších bariér (omezená nabídka, vysoká cena, malá hustota dobíjecí infrastruktury a malá zákaznická zkušenost) v kombinaci s podpůrnými opatřeními (bezplatný vjezd do center měst, parkovacích zón, jízda v pruzích pro MHD, atd.) by měl znamenat rychlé dosažení 20% podílu na celkovém prodeji osobních vozidel a lehkých užitkových vozů v ČR.