Ford chce posilovat výrobu elektromobilů. Zvládne to ale bez Číňanů?

V souvislosti s tlakem přecházet na elektromobilitu oznámil Ford řadu plánů směrujících k zajištění výrobních kapacit pro baterie, které jsou limitujícím faktorem při výrobě elektromobilů. Do konce roku by tak chtěl zajistit kapacitu pro dosažení cílového objemu výroby 600 000 elektromobilů ročně do konce roku 2023 a více než dva miliony do konce roku 2026. Do roku 2026 tak plánuje investovat do elektromobilů více než 50 miliard dolarů (v přepočtu přibližně 1,2 bilionu Kč)

Společnost zároveň předpokládá, že do roku 2030 bude více než polovina její celosvětové produkce tvořena elektromobily.

V EU je Ford zákonodárstvím tlačen k úplnému přechodu na elektromobily do roku 2035. Proto v závodě Ford v Kolíně nad Rýnem-Niehlu aktuálně probíhá rozsáhlá modernizace, která jej má připravit na výrobu elektromobilů od roku 2023. Očekává se, že první osobní elektromobil sjede z výrobní linky v Kolíně nad Rýnem v roce 2023 a druhý model elektromobilu se zde začne vyrábět od poloviny roku 2024. Roční objem výroby v novém závodě by měl dosáhnout 200 000 vozidel.

Plán dosáhnout do konce roku 2023 celosvětového objemu 600 000 prodaných elektromobilů ročně má být dosažen s následujícími modely:

  • 270 000 Mustangů Mach-E v Severní Americe, Evropě a Číně
  • 150 000 F-150 Lightning v Severní Americe
  • 150 000 E-Transitů v Severní Americe a Evropě
  • 30 000 kusů zcela nového SUV v Evropě, jehož výroba se výrazně zvýší v roce 2024.

Použité baterie budou sestaveny kromě stávajících nikl-kobalt-manganových (NCM) článků nově také ze lithium-železo-fosfátových (LFP) článků. Nový typ článků zároveň snižuje závislost na vzácných kritických minerálech, jako je nikl, a při současných cenách přináší Fordu 10% až 15% úsporu nákladů na materiál oproti bateriím NCM.

Objem baterií potřebný pro výrobu 600 000 elektromobilů, což je 60 gigawatthodin (GWh), plánuje společnost zajistit díky spolupráci s předními výrobci baterií z celého světa.

Nárůst na více než 2 miliony elektromobilů ke konci roku 2026

Společnost pracuje na získání dostatečné kapacity bateriových článků, které potřebuje k zajištění ročního celosvětového objemu více než 2 mil. elektromobilů do konce roku 2026.

V plánech je zahrnuta i možnost spolupráce společnosti Ford a největšího světového výrobce baterií, čínský CATL, se kterým podepsal Ford samostatné nezávazné memorandum o porozumění s cílem prozkoumat spolupráci při dodávkách baterií na trhy Fordu v Číně, Evropě a Severní Americe. Aktualitou dnešního dne ovšem je, že v důsledku amerického přístupu k Tchaiwanu společnost CATL oznámila podle Bloombergu přerušení svých aktivit v USA.

Aktuálně provozuje společnost závody na výrobu baterií v Kentucky a Tennessee, které jsou součástí joint venture podniku BlueOval SK společností Ford a SK On, oficiálně založeného minulý týden. Ford podepsal další memorandum o porozumění se společností SK On a také se společností Koç Holdings s cílem vytvořit společný podnik v Turecku, který by tam rozšířil kapacitu baterií.

Společnost minulý týden oznámila, že spolupracuje s významnými těžaři a že získala většinu potřebného množství niklu do roku 2026 a dále. Ford také uzavřel několik klíčových smluv na lithium.

Dosavadní výsledky a reakce trhu na modely F-150 Lightning a Mustang Mach-E Ford prezentuje ve své studii, podle které se Mustang Mach-E za 1. čtvrtletí tohoto roku dělí o první místo ve svém segmentu, pokud jde o příznivé hodnocení zákazníků, zatímco hodnocení modelu F-150 Lightning bylo druhé nejlepší za modelem F-150 poháněným spalovacím motorem.

Zdroj: Ford Motor Company

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code