Ford dnes představil Mustang Mach-E a chce přesvědčovat řidiče o smysluplnosti elektromobility
Ford dnes poprvé představil nový Mustang Mach-E s čistě elektrickým pohonem evropskému publiku. Zároveň oznámil nový program „Go Electric“, v rámci kterého chce působit na evropské zákazníky a připravit je na skutečnost, že na konci roku 2021 si evropští zákazníci značky budou moci vybírat z osmnácti elektrifikovaných modelů.
.
Do vývoje elektrického SUV Ford Mustang Mach-E byly od počátku zapojeny také technické týmy evropského Fordu. Podvozek, řízení, elektronický stabilizační systém i pohon všech kol disponují pro Evropu specifickým naladěním, zohledňujícím profily zdejších silnic i řidičské zvyklosti.
Mustang Mach-E ve variantě s prodlouženým dojezdem a pohonem zadních kol nabídne podle předběžných údajů dojezd až 600 km podle homologačního cyklu WLTP3. Vůz je koncipovaný tak, aby umožnil cestování na dlouhé vzdálenosti bez hledání nebo zdržování u nabíjecí stanice. Pro variantu s prodlouženým dojezdem se rozhodlo 85 procent zákazníků, kteří si Mustang Mach-E předobjednali.
Zajímavou, ale pro spoustu řidičů velmi problematickým příslušenstvím asi bude zabudovaný modem FordPass Connect, který zajišťuje permanentní online připojení vozu a průběžné aktualizace na dálku. Nová generace tohoto komunikačního a zábavního systému si díky strojovému učení rychle osvojí preference řidiče. Ovládat ji lze hlasem i prostřednictvím dotykové obrazovky o úhlopříčce 15,5“. Systém podporuje Apple CarPlay, Android Auto a AppLink, navíc i v bezdrátovém režimu.
.
.
Ford očekává, že již ke konci roku 2022 budou elektrifikované varianty tvořit nadpoloviční většinu celkového prodejního objemu značky v Evropě. Tou dobou by už měl po evropských silnicích jezdit milion elektrifikovaných vozů s modrým oválem ve znaku.
Ale nebudou to samozřejmě jen Mustangy Mach-E, využívající čistě elektrický pohon. Například 48V mild-hybridní technologie nového Fordu Puma snižuje emise CO2 a spotřebu paliva, ale současně zlepšuje odezvu na pokyny řidiče. Mondeo Hybrid využívá full-hybridní řešení, které zejména v městském provozu s častým zastavováním umožňuje jízdu pouze na elektrický pohon. Stejnou schopností, ale v širším rozsahu provozních situací, disponuje Transit Custom Plug-in Hybrid, u nějž spalovací motor slouží k prodloužení dojezdu po vyčerpání energie z baterie, již lze nabíjet i z vnějšího zdroje.
Ford zároveň intenzivně rozvíjí integrovanou nabíjecí infrastrukturu. Ve svých závodech buduje 1 000 nabíjecích míst a je zakládajícím členem konsorcia IONITY, jehož cílem je mít ke konci letošního roku v Evropě 400 rychlonabíjecích stanic. Při nabíjení výkonem až 150 kW na stanici IONITY získá Mustang Mach-E za pouhých 10 minut energii postačující k ujetí vzdálenosti 93 km. Zákazníci Fordu budou moci na stanicích IONITY nabíjet za zvýhodněnou sazbu. To se v aktuální situaci, kdy IONITY zvedla základní cenu za 1 kWh na neuvěřitelnou sumu 0,79 Eur, neboli 21 Kč, což činí elektrický pohon cenově nekonkurenceschopný, bude určitě majitelům Fordů hodit. Nezbývá než doufat, že to není zahájení trendu vývoje cen elektřiny pro elektromobily, protože v takovém případě by investice automobilek do elektromobility mohly být zmarněny dříve, než se jim vrátí zpět.
.
.
Ve spolupráci se společností NewMotion získají zákazníci prostřednictvím aplikace FordPass přístup k největší a nejrychleji rostoucí síti nabíjecích stanic v Evropě. Aktuálně pokrývá 21 zemí a tvoří ji více než 125 000 nabíjecích míst. Zákazníci, kteří si rezervují Mustang Mach-E v průběhu roku 2020, obdrží bezplatně roční předplatné služeb FordPass. Ford nabídne zákazníkům rovněž výkonné nástěnné nabíječky, které umožňují nabíjet elektromobil či plug-in hybrid doma až pětkrát rychleji než z běžné zásuvky.
Elektrické a plug-in hybridní vozy Ford budou také využívat ekosystém Ford Charging Solutions, který majitelům aut umožní integrovaný přístup k nabíjení doma i po celé Evropě. Dnes Ford oznámil, že v příštích třech letech vybuduje ve svých areálech po Evropě 1 000 nabíjecích stanic, aby usnadnil nabíjení zaměstnancům. Prezident Ford of Europe Stuart Rowley zároveň vyzval úřady, firmy a instituce ke společné podpoře elektrifikace a k rychlejšímu rozvoji veřejné nabíjecí infrastruktury. Bez takové infrastruktury je prodej vozů, vyžadujících připojení k síti, velmi problematický a okruh potenciálních zákazníků velmi omezený.
Roadshow „Go Electric“
Program Go Electric s první zastávkou u slavného mramorového oblouku v Londýně by měl během šestiměsíčního turné po Spojeném království oslovit na čtyři miliony zákazníků. Poté přicházejí na řadu Norsko, Švýcarsko, Německo, Francie a Nizozemsko. Cílem této roadshow je přesvědčit přednostech elektromobility zákazníky, kteří se v jednotlivých typech elektrifikovaných pohonů ještě dokonale neorientují. Lze ovšem i dodat, že druhou skupinou k oslovení mohou být naopak ti, kteří se orientují a vytvořili si na základě současného stavu i výhledů na budoucí výstavbu infrastruktury a možností automobilů s elektrickým pohonem negativní postoj ke smyslu elektromobility.
Podle nedávného průzkumu, vypracovaného na objednávku Fordu aspirují na vlastnictví elektrifikovaného vozu někdy v budoucnu tři lidé ze čtyř. Čtyřicet procent respondentů však uvádí, že o elektrických automobilech vědí jen málo nebo vůbec nic. Téměř polovina (49 procent) dotazovaných považuje za největší problém nedostatek nabíjecích stanic, což je problém, jehož řešení je ovšem v nedohlednu.
Zdroj: Ford