Ford Fiesta ST-Line
Fiesta se od roku 1976, kdy se začala vyrábět první generace, do dnešní již osmé, podstatně změnila a o dost vyrostla. Osmá generace Fordu Fiesta, která není ve znamení zásadních změn, ale spíše stylistických úprav a nových technologií pod kabátem, se u nás začala prodávat v polovině roku 2017. Testovali jsme třídveřovou variantu ST-line, která má ambici působit, alespoň svým vzhledem, jako sportovní nářadí. Tomu odpovídá i specifický tvar nárazníku, mlhovek a výplně masky chladiče, který ST-line odlišuje od ostatních verzí.
Exteriér
Fiesta má po faceliftu dynamické, vyvážené rysy, které jej i díky rozměrům téměř posouvají z kategorie malých vozů do nižší střední třídy. Napomáhají tomu i větší 17 palcová kola s nízkoprofilovými gumami. B sloupek, který nemusí u třídveřové verze nést zadní dveře, je kvůli umožnění nastupování na zadní sedadla dozadu posunutý. Tento prvek také přispívá k dynamickému charakteru, který podtrhují proudnicové linie na bocích, a na zádi jej zdařile zakončuje výrazný spojler nad oknem. Grafika denního svícení nemá sice výraznou a identifikující linku, se stylem vozu ale ladí a nenarušuje jej. Dynamickému charakteru, jinak velmi působivému ale padl za oběť výhled dozadu, který je kvůli výše posazenému a nižšímu oknu horší. Lepší je naopak, díky dozadu posunutým B sloupkům, výhled do boků, což oceníme obzvlášť při výjezdu z vedlejší ulice na hlavní.
Interiér
Interiér Fiesty působí na rozdíl od interiérů některých jiných malých vozů kvalitním a dospělým dojmem. Pomáhá tomu i účelné využití prostoru, kvalitní materiály, dobré slícování dílů a designové drobnosti, jako např. černý interiér, barevné linky v přístrojové desce a dveřích, červené štepování sedadel, volantu a dokonce i koberečků. Působivé je i podsvícení schránek na nápoje v prostředním panelu. Pocit sportovního vozu dále podporuje i čalounění velmi dobře podpírajících sedadel a hliníkové nášlapy na pedálech.
Přístrojová deska řidiče je, jak jsme ostatně u Fordu zvyklí, velmi přehledná a čitelná. Ovládání páčkami pod volantem je intuitivní, i když mezi tlačítky na volantu panuje trochu chaos. Oproti obvyklému stavu, kdy ovládání rádia je na jedné straně, je hlasitost vlevo a ladění vpravo. Alespoň, že zvuk soustavy je kvalitní a lze ji, opět na rozdíl od vozů jiných značek i vyšší kategorie, velmi dobře nastavit a vybalancovat. Volant dobře padne do ruky, na omak je příjemný a ani výrazné štepování netlačí. Středový displej s úhlopříčkou 6,5 palců je dobře čitelný i za slunečného počasí a ovládání zvládne každý, kdo není zcela mentálně pohodlný, i bez studia příručky. Dobře ovladatelná je i skupina ovladačů na panelu nastavování teploty a větrání kabiny a vytápění sedadel pod středovým panelem. Ocenili jsme i možnost nastavení teploty na klimatizaci po půl stupni, což není obvyklé ani u vozů vyšší třídy. Na předních sedadlech naleznou dost místa i cestující, kteří mají ramena přes celá záda, i když obětí tomu je tenčí výplň dveří. Tak ale zbylo místo pouze pro mělčí schránky, kam petku s pitím nedostanete. Na zadní sedadla se trojice průměrných pasažérů vměstná, pokud před nimi nebude sedět nějaký čahoun, který by si posunul sedačku moc dozadu. Uprostřed se při plném obsazení pěti cestujícími nebude cítit stísněně asi pouze dítě. Pocit stísněnosti ale nastane u dítěte v případě, že bude za jízdy místo sledování okolí řešit něco podstatného na displeji mobilu nebo tabletu a s hrůzou zjistí, že dochází baterka. V prostoru zadních sedadel totiž schází jakákoli zásuvka na připojení a rodiče dítka tak musí pamatovat na dostatečně dlouhý kabel, kterým by stresovaného potomka konektli ze zásuvek vepředu, kde jich je naštěstí více. Ford nabízí spoustu asistenčních systémů, pokud ale u testovaného vozu nebyly k dispozici, nebudu o nich mluvit, abych nepodával neověřené informace z třetí ruky, i když v manuálu vypadaly působivě.
Motor a převodovka
V testovaném voze byl instalován litrový tříválcový motor EcoBoost s výkonem 92 kW (125 koní). Je to jeden ze dvou motorů, které jsou v nabídce. Druhý disponuje výkonem 74 kW (100 koní). Jen pro srovnání – první generace měla také litrový motor, ten ovšem disponoval pouze 45 koňskými silami. Motoru asistuje poctivá šestistupňová, ručně řazená převodovka s přesným krokem. Pro hodně z nás může být tříválec u auta se sportovními ambicemi být těžko pochopitelná volba, téměř až „pod úroveň“. Můžu ale všechny nevěřící Tomáše ubezpečit, že 125 koní, kterými přeplňovaný motor disponuje, dokáže s lehkým vozem docela slušně cvičit. Hluk od motoru se do interiéru téměř nepřenáší, jen ve vyšších otáčkách, do kterých se dostane poměrně snadno, si labužník užije sytý zvuk turba, pokud se zrovna nesoustředí na docela slušné zrychlení. Tabulková hodnota kombinované spotřeby je 4,2 litru. Více z reálného života je asi námi dosažená hodnota 6,3 litru s tím, že jsme polovinu z ujeté vzdálenosti pádili po dálnici, čtvrtinu protáhli po okreskách a zbytek proploužili po Praze.
Jízdní vlastnosti
Jízdu si díky svižnému, ale přizpůsobivému motoru a dobře odstupňované převodovce užije (bojovníkům proti generovým stereotypům se neomlouvám) jak mamina na cestách po nákupech, tak mladý divoch, který potřebuje provětrat hormony. Připomínám, že oproti první generaci se výkon motoru zvýšil až trojnásobně a na dynamice jízdy je to opravdu znát. Ford má tradičně velmi dobře konstruované podvozky, což si jako autor diplomové práce na téma konstrukce zadní nápravy troufám ocenit. Běžný řidič díky tomu nemá šanci, pokud se pohybuje v rámci zákona a zdravého rozumu, dostat za hranici bezpečné jízdy. Řízení je citlivé, přesné, beze ztráty odezvy i ve vyšších rychlostech, takže řidič neztrácí vazbu s podvozkem, ani kontakt s okolím. Díky pružnému motoru není v případě potřeby problém zrychlit při výjezdu na hlavní silnici, či z napojovacího pruhu na dálnici. V této souvislosti připomínám důležité tlačítko pro vypnutí systému Start/Stop. Ten má údajně snižovat spotřebu, v běžném provozu ale spíše dle mého názoru způsobuje pouze opotřebení startovacího ústrojí a hlavně může přivést řidiče do nebezpečné situace, když místo okamžitého rozjetí do frekventované křižovatky ztratí řidič kvůli potřebnému nastartování drahocenné vteřiny a rozjede se až pod přijíždějící vozidlo. Ani vypnutí motoru v koloně pomalu popojíždějící ze svahu není nic, bez čeho bych se nedokázal obejít a méně zkušenému řidiči může způsobit i problémy.
Perfektní vedení vozu v zatáčkách také podporovala velká kola obutá do nízkoprofilových pneumatik, na druhou stranu tato kombinace samozřejmě snižuje jízdní komfort na našich silnicích nebo kostkách ve městě. Nicméně pokud při jízdě nemíváte zvyk vyplazovat jazyk, při přejíždění retarderu nebo výmolu ve vozovce úhonu neutrpíte.
Závěr
Testovaný model je dobrou volbou pro poměrně širokou cílovou skupinu. Jak pro mladé rodiny, žijící ve městě, potřebující pohodlné a živé auto, které nemá problém zaparkovat na malém prostoru, tak senioři, kteří žijí na venkově a dojíždí za nákupy nebo na výlety a občas někoho vezmou s sebou. Ti jistě ocení spíše pětidveřovou karoserii, protože do třídveřové “ponorky“ se dozadu nastupuje přece jen o poznání hůř. Při vhodné volbě motoru a výbavy jej ocení i fanoušci sportovnější jízdy, pro které v letošním roce chystá Ford ryze sportovní provedení. My jsme v provozu ocenili například funkci omezovače maximální rychlosti. Ta může řidičce či řidiči, soustředícím se na situaci kolem sebe, obzvláště v rušném městském provozu, ochránit obsah peněženky před úředníkem, kterému by se jinak musel vykoupit za hrdelní zločin, spočívající v překročení povolené rychlosti o tři kilometry.
Určitě bych při koupi zvážil pořízení zadní parkovací kamery, nebo alespoň parkovacích senzorů, výhled dozadu opravdu není nic moc. Kufr je přiměřeně velký své kategorii, škoda jen, že nejde sklopit sedák, ale pouze opěradla zadních sedadel, takže při potřebě zvětšit nákladový prostor získáte sice o pár litrů více, ale plocha není rovná.
Základní cena modelu: 299 990 Kč (1.1 63 kW Trend 3dv)
Základní cena testované verze: 417 990 Kč (1.0 EcoBoost 92 kW ST-line 3dv)
Cena výbavy na přání: 88 650 Kč
Celková cena: 506 640 Kč
Fotogalerie: