Historický závod Dacia v Mioveni slaví osm milionů vyrobených vozů
Automobilka Dacia vznikla v roce 1966. Její hlavní závod byl zprovozněn o dva roky později v průmyslovém areálu, který vyráběl již za II.světové války ve městě Colibași (dnes Mioveni). Slavnostně byl otevřen 20. srpna 1968 uvedením modelu Dacia 1100, což byl licenčně vyráběný model Renault R8. Vyráběl se však jen krátce a již po roce byl nahrazen dalším licenčním modelem, Renault 12. Ten byl pod názvem Dacia 1300/1310 (a odvozenými modely 1310 Sport, 1320, 1325, Pick-Up) vyráběn v letech 1969 až 2006 v počtu téměř 2,3 milionu kusů, z toho 319 000 tvořila užitková vozidla.
V roce 1995 byla pod názvem Dacia Nova uvedena na trh nová generace modelů, která byla zcela navržena v Rumunsku. Na jejím základě byly později vyrobeny modely SupeRNova (na podzim 2000) a Solenza (na jaře 2003).
Současnou éru zahájilo převzetí závodu v Mioveni skupinou Renault v roce 1999. Jejím prvním krokem bylo uvedení modelu Logan v roce 2004 na trh v Evropě a v oblasti Středozemního moře. Nyní působí ve 44 zemích a prodala od roku 2004 více než 9 milionů vozů. 70 % celkového prodeje připadá na západní Evropu.
Za 57 let, které uplynuly od výroby prvního vozu Dacia, se na montážní lince závodu v Mioveni vystřídalo šest generací modelů. Značka vždy nabízela vozy s nejlepším poměrem kvality, výbavy a ceny a aktualizovala definici toho, co je pro majitele podstatné. Dacia navrhuje vozy, které jsou jednoduché, všestranné, spolehlivé a odpovídají životnímu stylu zákazníků.
Modely Dacia na trhu mají své místo: Sandero je od roku 2017 každoročně nejprodávanější vůz pro soukromé zákazníky v Evropě a v roce 2024 nejprodávanější vůz v Evropě ve všech segmentech.
Duster je od roku 2018 nejprodávanější SUV pro soukromé zákazníky v Evropě a v roce 2024 také 2. nejprodávanější vůz pro soukromé zákazníky v Evropě ve všech segmentech.
Vozem, který ve čtvrtek 24. dubna 2025 dovršil hranici 8 000 000 vozů Dacia vyrobených v automobilce Dacia v rumunském Mioveni, byl vůz Dacia Bigster v barvě Blue Indigo, první SUV značky v segmentu C. Jde o zástupce posledního modelu, který se v závodě v Mioveni začal vyrábět.
Trocha statistiky
Závod v Mioveni
Otevření: 1968
Velikost: 355,000 m2
Výroba: 1 357 vozů/den (1 vůz každých 55 vteřin)
Počet zaměstnanců: 6 850
Export: 90%
Modely: Dacia 1100, Dacia 1300/1310, Dacia Estafette, Dacia Nova/SupeRNova, Dacia Solenza, Dacia Logan, Dacia Sandero/Sandero Stepway, Dacia Duster, Dacia Jogger, Dacia Bigster
Milníky výroby:
1985 – 1,000,000
1998 – 2,000,000
2014 – 5,000,000
2025 – 8,000,000
5 modelů s nejvíce vyrobenými kusy
Dacia Duster (2010 – 2025) – 2,620,000
Dacia 1300/1310 (včetně provedení Estate, 1310 Sport, 1320, 1325) (1969 – 2006) – 2,280,000
Dacia Logan (včetně provedení Logan MCV, Logan VAN, Logan Pick-Up) (2004 – 2025) – 1,700,000
Dacia Sandero/Sandero Stepway (2008 – 2025) – 880,000
Dacia Jogger (2021 – 2025) – 250,000
Zdroj: Dacia, Renault Česká republika