Hyundai Kona N – jak vzniká design sportovního SUV?

Všechny vysokovýkonné vozy Hyundai řady N – i30 N, i30 Fastback N a i20 N – mají dynamický vnější design. To samozřejmě platí i pro exteriér modelu KONA N, vyvinutý v evropském designovém centru společnosti Hyundai v německém Rüsselsheimu.

Konstrukci a poslední fáze vývoje mělo na starosti globální výzkumné a vývojové centrum značky Hyundai v korejském Namyangu.

Technické centrum společnosti Hyundai Motor Europe

Hyundai Motor Europe Technical Center (HMETC) v Rüsselsheimu (Německo) odpovídá za vývoj vozidel a technologií pro celý evropský trh. Jedním z mnoha oddělení technického centra je designové centrum značky Hyundai, které připravuje projekty sériově vyráběných i koncepčních vozidel.

Zaměřuje se na design vozidel pro evropský trh a podílí se také na vývoji globálních projektů. V designovém centru pracují exteriéroví a interiéroví designéři společně s týmem specialistů na barvy a materiály, digitálními designéry, týmem designových inženýrů a modeláři, kteří ve svých ateliérech vytvářejí modely ve zmenšeném měřítku i v reálné velikosti.

Vše začíná skicákem

Stejně jako u každého nového modelu začal i v případě modelu KONA N designový proces na papíře. První skicy a návrhy slouží v dalších fázích procesu jako základ pro vypracování detailnějšího designu. Designéři vkládají v těchto krocích do prvotního nápadu další emoce a kreativitu. Nechávají se přitom inspirovat efektivitou a výkony ze světů přírody i techniky.

Zatímco jsou běžné SUV charakterizovány robustností, většími rozměry a vyšší světlou výškou, sportovní automobily vyzařující rychlost a energii jsou kvůli aerodynamickému odporu navrhovány jako co nejnižší. Záměr vytvořit sportovní model i z vozu KONA N, prvního SUV v produktové řadě Hyundai N, znamenal pro designéry značky Hyundai náročný úkol spojit protichůdné požadavky do jednoho celku.

„První pohled na finální podobu každého modelu, který jsme navrhovali, je nezapomenutelný,“ říká Eduardo Ramírez, vedoucí týmu vnějšího designu v technickém centru společnosti Hyundai Motor Europe. „Na vývoji modelu KONA N jsme pracovali po dlouhou dobu, takže první dojem z finálního produktu je pro všechny zúčastněné magickým okamžikem.“

Digitální model sdíleli designéři z opačných konců Zeměkoule

V dalším kroku byly skicy převedeny do trojrozměrných vizualizací. Designéři značky Hyundai využívají k výrobě modelů nových vozů nejrůznější nástroje. V minulosti byla hlavním materiálem modelářská hlína. V současnosti však procházejí všechny modely, vyvíjené společností Hyundai, digitálním designovým procesem, v němž nalézá uplatnění technologie s označením „Virtual Seat Buck“. Tento nástroj využívající virtuální realitu umožňuje designérům společnosti snadno skicovat návrhy, vytvářet modely a žádat o posouzení kohokoli z globální vývojové a výzkumné sítě společnosti Hyundai.

V případě zcela nového modelu KONA N vytvořili designéři značky Hyundai v Rüsselsheimu „digitální místnost“, v níž mohli inženýři z Namyangu každý týden vůz důkladně prozkoumat a „osobně“ diskutovat nad jednotlivými detaily. Globální tým si mohl společně prohlížet model KONA N ze všech stran díky technologii inovativního systému s virtuální realitou. Nejenže mohli v reálném čase efektivně probírat různé aspekty nejnovějšího modelu N, ale také se mohli na SUV dívat v různých světelných podmínkách.

Virtual Seat Buck umožňuje rychlou vizualizaci designových dat včetně barev a variant výbavy, a to již v raných fázích designového procesu. Tato data jsou již ve velmi rané fázi sdílena s inženýry. Obě oddělení tak mohou vzájemně vést nepřetržitý dialog. Každý krok se ukládá do cloudu, aby mohl být kdykoli změněn nebo využíván pro další činnosti různými odděleními v globální organizaci společnosti Hyundai.

Designový proces s využitím virtuální reality usnadňuje automobilovým designérům značky Hyundai práci, a to zkracováním času potřebného k realizaci jejich nápadů prostřednictvím počítačových trojrozměrných modelů. Vzniká tím prostor pro neomezený výběr barev a materiálů, ale také pro dynamické prezentace jednotlivých funkcí, například u pohyblivých dílů. Tyto modely lze využívat rovněž pro posuzování provozních vlastností, například aerodynamiky, v reálných podmínkách.

Fyzický model je nutný pro finální schválení

Pro definitivní rozhodnutí je však fyzický model stále nutný. Fyzické modely poskytují hmatatelné zážitky, které nejsou u digitálních verzí možné.

„Všechno je perfektní, když je to digitální, ale skutečnost to prostě není,“ říká Davide Varenna, vedoucí exteriérový designér v technickém centru společnosti Hyundai Motor Europe. „Stačí malá kapka vody a automobily ožijí. V reálném světě můžete analyzovat kvalitu povrchu.“

Technické požadavky nelze opominout

Designéři značky Hyundai změnili profil modelu KONA N a současně zohlednili všechny technické požadavky přidáním velkého spoileru se dvěma sofistikovanými aerodynamickými plochami, rozměrné koncovky výfukové soustavy a velkého zadního difuzoru. Designéři dodali modelu KONA N odlišný styl nově tvarovanými prvky.

Stejně jako všechny vysokovýkonné vozy se i designové prvky modelu KONA N řídí jasným principem „tvaru podřízeného funkci“. Výsledkem jsou nejen silné emoce, ale také optimalizované jízdní vlastnosti a chlazení. Blatníky v barvě karoserie umocňují šířku vozu a vizuálně jej snižují, ačkoli světlá výška modelu KONA N zůstala stejná. KONA N tak zaujme ještě sportovnějším vzhledem, přestože současně nabízí komfort a světlou výšku vozů SUV.

KONA N nezapře ani inspiraci letectvím. Vysokovýkonné SUV má nízko uložené otvory pro přívod vzduchu, které vylepšují aerodynamické vlastnosti. Tyto prvky připomínající křídla současně vůz vizuálně odlehčují. KONA N je vybavena také designovými prvky, které usměrňují proudící vzduch a vylepšují chlazení. Nově navržená sportovní kola s optimalizovanou konstrukcí se vyznačují minimální hmotností a maximální odolností.

Emoce

KONA N ztělesňuje ve své finální podobě tři pilíře modelů N: lovec zatáček, sportovní vůz pro každodenní provoz a připravenost pro jízdu na závodním okruhu. „Lovec zatáček“ znamená, že KONA N nabízí stejné potěšení z jízdy a vysokých výkonů jako ostatní modely Hyundai N, přestože svým cestujícím dopřává komfort SUV. „Sportovní vůz pro každodenní provoz“ znamená, že toto „ostré SUV“ posouvá hranice všestranné praktičnosti kombinací vrozených výhod SUV pro každodenní cestování i jízdu po nezpevněných cestách s připraveností pro jízdu na závodních okruzích. KONA N poskytuje řidiči na závodním okruhu reálné zážitky z řízení obohacené o prvky známé z počítačových her, které umocňují nadšení z jízdy. Mezi ně patří například funkce N Grin Shift, N Power Shift a N Track Sense.

Hyundai oznámil uvedení zcela nového modelu KONA N na začátku letošního roku. Vysokovýkonné SUV bude vyrábět montážní závod Hyundai v korejském Ulsanu a první vozy se objeví v evropských showroomech na konci léta.

Kombinovaná spotřeba paliva modelů řady N
  • Hyundai KONA N 2.0 T-GDI (280 k) s převodovkou DCT* v l/100 km: 8,5
  • Hyundai i30 N 2.0 T-GDI (250 k) s převodovkou 6MT* v l/100 km: 7,7
  • Hyundai i30 N 2.0 T-GDI (280 k) s převodovkou 6MT* v l/100 km: 8,0
  • Hyundai i30 N 2.0 T-GDI (280 k)s převodovkou N DCT* v l/100 km: 8,4
  • Hyundai i30 Fastback N 2.0 T-GDI (250 k) s převodovkou 6MT* v l/100 km: 7,7
  • Hyundai i30 Fastback N 2.0 T-GDI (280 k) s převodovkou 6MT* v l/100 km: 8,0
  • Hyundai i30 Fastback N 2.0 T-GDI (280 k)s převodovkou N DCT* v l/100 km: 8,4
  • VELOSTER N: Tento model se v České republice neprodává a nebyl ani homologován (nemá tedy typové schválení vozidla v EU) v souladu s příslušnou evropskou legislativou. Hodnoty spotřeby paliva a emisí CO2 nebyly pro tento model stanoveny.
  • Hyundai i20 N 1.6 T-GDI (204 k) s převodovkou 6MT* v l/100 km: 6,9

*) 6MT = 6stupňová mechanická převodovka
DCT = dvouspojková převodovka
N DCT = 8stupňová dvouspojková převodovka

Zdroj: Hyundai Motor Czech

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code