Hyundai nasadil novou generaci modelu Kona

Značka Hyundai včera v digitální světové premiéře odhalila druhou generaci modelu KONA. Při návrhu tohoto modelu designéři vycházeli ze specifik elektrického pohonu. Vývojový proces tak probíhal opačně, než je to obvyklé, od elektromobilu k variantám se spalovacími motory.

Nová KONA se tak může pochlubit součinitelem aerodynamického odporu vzduchu pouhých 0,27. To přináší dobré  aerodynamické vlastnosti při zachování stylu karoserie, výrazně tvarovaných ochranných lemů podběhů kol a povrchů mezi aerodynamickou přídí a zádí. Spodní okenní linii přitom vizuálně propojují chromované lišty se zadním spoilerem, do něhož je integrováno třetí brzdové světlo. Na silnici poznáte elektricky poháněnou variantu díky pixelovým spojitým horizontálním světlometům denního svícení a pixelovým grafickým prvkům. Design modelu je umocněn barvami karoserie, jejichž paleta byla inspirována zákazníky.

Verze N Line se mohou pochlubit černými vnějšími zpětnými zrcátky, a na přání dodávanou černou střechou, dvěma koncovkami výfukové soustavy a stříbrnými bočními prahy. Karoserii ještě více vizuálně snižuje agresivnější design přídě a zádě spolu s tvarovým řešením nárazníku, v němž je patrný motiv křídla.

Nová generace modelu má v porovnání se svým předchůdcem větší rozměry. Vnější délka elektricky poháněné varianty je nyní 4355 mm, což je o 175 mm více než u předchozí generace představené v roce 2017. Rozvor náprav se zvětšil o 60 mm na 2660 mm. Vnější šířka 1825 mm je o 25 mm širší a vnější výška vzrostla o 20 mm na 1575 mm.

Rozměry:

Rozměr KONA Electric
Vnější délka 4355 mm (N Line 4385 mm)
Vnější šířka 1825 mm
Vnější výška 1575 mm (17/19“ kola)
Rozvor náprav 2660 mm
Výška stropu nad sedákem vpředu 1015 mm
vzadu 972 mm
Prostor pro nohy vpředu 1059 mm
vzadu 925 mm
Šířka interiéru v úrovni ramen vpředu 1435 mm
vzadu 1402 mm

*Technické údaje a výbava vozidla se mohou lišit v závislosti na zemi/regionu a mohou se změnit bez předchozího oznámení

Interiér

Větší rozměry modelu a jeho univerzální platforma odvozená od elektromobilu umožnila navrhnout v interiéru větší „životní prostor“. Zaměření přední části interiéru na řidiče umocňuje „plovoucí“ přístrojová deska s horizontálním uspořádáním, která nese panoramatickou zobrazovací plochu tvořenou dvěma 12,3“ displeji, integrovanými do multimediálního a navigačního systému.

V rámci nového uspořádání modelu KONA byl elektronický volič převodovky přemístěn ze středové konzoly pod volant, což umožnilo zvětšit odkládací prostory v otevřené části konzoly. Nově uspořádány jsou i všechny ovládací prvky řidiče v blízkosti volantu. Díky tomu bylo možné na konzole vytvořit otevřený odkládací prostor s otočnými držáky pro nádoby s nápoji.

V první řadě mohou být na přání relaxační komfortní sedadla, jejichž konstrukce s optimalizovaným rozložením tlaku na tělo vyvolává pomyslný pocit „beztíže“, který pomůže zmírnit únavu po jízdě. Maximální útulnost čeká také na cestující ve druhé řadě tvořené speciálními spojitými sedadly, u jejichž opěradel lze snadno nastavit sklon ve dvou polohách.

Zavazadlový prostor za kompletně sklopnou druhou řadou sedadel poskytuje základní objem až 466 litrů[2] (podle metodiky VDA). Nakládání zavazadel usnadňuje elektrické ovládání výklopného víka, které zlepšuje přístup do zavazadlového prostoru a může být uživatelem individuálně nastaveno.

Head-up displej zobrazuje řidiči nejdůležitější informace projekcí na plochu s úhlopříčkou 12 palců na čelním skle. Řidič díky tomu může informace rychle zpracovat, aniž by musel odvracet svou pozornost od dění na vozovce. Systém e-ASD vytváří virtuální zvuk, který proniká do interiéru optimalizovaný na základě řady proměnných, například rychlosti jízdy, točivého momentu, provozního stavu elektromotoru a zrychlení. Řidič si může nastavit hlasitost zvuku v interiéru a přizpůsobit si jeho nastavení.

Konektivita s bezdrátovými aktualizacemi OTA (Over-the-Air)

Pomocí bezdrátové technologie OTA (Over-the-Air) je možné průběžně aktualizovat software vozu. Pro majitele to znamená úsporu nákladů a jistotu nejnovějšího software.

Systém digitálního klíče Digital Key 2 Touch, na chytrých telefonech nebo hodinkách, umožňuje uzamknutí a odemknutí modelu KONA i spuštění jeho motoru. Tento systém používá technologii bezdrátové rádiové komunikace na krátkou vzdálenost, NFC (Near-Field Communication), a zaručuje vysokou úroveň zabezpečení.

Nová KONA bude prvním modelem značky Hyundai, vybaveným novým online propojeným informačním, zábavním a navigačním systémem ccNC (Connected Car Navigation Cockpit). Ten nabízí vyspělou grafiku a propojení mezi displeji vozidla.

360° kamerový systém SVM (Surround View Monitor) při parkování zobrazuje bezprostřední okolí vozidla z různých úhlů pohledu. Tím přispívá k bezpečnému a snadnému zaparkování vozu. Cestu řidiči široce osvětlují úsporné LED světlomety s projektorovou technikou.

Řidič i cestující mají přístup ke dvěma nabíjecím vstupům USB-C (jeden z nich podporuje i přenos dat) a 12V elektrické zásuvce vpředu, jakož i ke dvěma vstupům USB-C s funkcí nabíjení vzadu. Model KONA je také vybaven nejnovější verzí konektivity společnosti Hyundai. Později bude k dispozici rovněž služba pro streamování hudby a videí Bluelink®.

Asistenční systémy

Druhá generace modelu KONA je vybavena souborem vyspělých asistenčních funkcí Hyundai SmartSense ADAS (Advanced Driver Assistance System) nové úrovně, které většina ostatních modelů v segmentu B-SUV nenabízí.

Systém pro sledování stavu bdělosti řidiče DSM (Driver Status Monitor) používá kameru uvnitř vozidla k analýzám obličeje řidiče. V případě jeho únavy nebo nepozornosti jej upozorní nebo v případě nutnosti i zasáhne.

Dálkově ovládaný autonomní parkovací asistent RSPA (Remote Smart Parking Assist) umožní řidiči zajet s vozem na parkovací místo nebo z něj vyjet, aniž by musel sedět za volantem. Stisknutím tlačítka na chytrém klíčku lze vozidlem popojíždět dopředu nebo dozadu.

Kamerové sledování mrtvého úhlu BVM (Blind-spot View Monitor) pomáhá řidiči při změně jízdního pruhu výstražným upozorněním na riziko kolize s vozidly ve slepém úhlu. V případě potřeby systém automaticky aktivuje brzdy, aby zabránil kolizi.

KONA Electric nabízí dodatečné bezpečnostní funkce, například autonomní nouzové brzdění FCA 2.0 (Forward Collision-Avoidance Assist 2.0), které podporuje řízení při vyhýbacím manévru a funkce pro odvrácení kolize při průjezdu křižovatkou, předjíždění nebo změně jízdního pruhu.

KONA Electric má také asistent jízdy po dálnici HDA 2 (Highway Driving Assist 2), který pomáhá řidičům udržovat bezpečnou vzdálenost od vpředu jedoucího vozidla a dokáže předjíždět pomalejší vozidla vpředu.

Technické údaje

Rozměry
Rozvor náprav 2660 mm
Vnější délka 4355 mm
Vnější šířka 1825 mm
Vnější výška 1575 mm (se 17“ koly)
Výška stropu nad sedákem 1015 mm (vpředu), 972 mm (vzadu)
Prostor pro nohy 1059 mm (vpředu), 925 mm (vzadu)
Šířka interiéru v úrovni ramen 1435 mm (vpředu), 1402 mm (vzadu)
Zavazadlový prostor
Objem zavazadlového prostoru vzadu Až 466 litrů podle metodiky VDA (až 723 litrů podle metodiky SAE)
Objem zavazadlového prostoru vpředu 27 litrů

Pohon

Druhá generace modelu KONA nabízí v segmentu B-SUV nejširší paletu pohonů. Zákazníci mají na výběr varianty s elektrickým pohonem (standardní nebo dlouhý dojezd), hybridním pohonem a spalovacím motorem. Všechny pohony lze navíc kombinovat se sportovním stupněm výbavy N Line.

Dostupný je také ve variantě se zcela elektrickým pohonem (EV), která nabízí podle tvrzení výrobce nejdelší dojezd ve své třídě, předběžně 490 km podle metodiky WLTP. Součástí výbavy elektromobilu jsou také specifické designové prvky, dodatečný odkládací prostor pod přední kapotou, aktivní vzduchové klapky, elektrické zásuvky funkce V2L (Vehicle-to-Load) v interiéru a exteriéru, průhledový displej HUD (Head-up Display), jízdní režim i-PEDAL, chytrý rekuperační systém, akustický systém e-ASD (electronic-Active Sound Design) a paket Eco.

Nový i-PEDAL umožňuje jízdní režim, v němž řidič zrychluje, zpomaluje a zastavuje pouze ovládáním pedálu plynu. Chytrý rekuperační systém automaticky nastavuje intenzitu rekuperačního brzdění na základě informací o plynulosti dopravy před vozem.

Funkce V2L (Vehicle-to-Load) dokáže díky obousměrné palubní nabíječce napájet nebo nabíjet jakékoli elektrické zařízení. Praktičnost zvyšuje umístění elektrických zásuvek v interiéru i exteriéru. Uvnitř vozu lze elektrická zařízení připojit ke standardní zásuvce na zadní středové konzole, pokud je elektromobil zapnutý. Při venkovním používání lze elektrická zařízení a domácí spotřebiče připojit prostřednictvím adaptéru V2L. Elektrická energie ze sady akumulátorů je tak k dispozici i u zaparkovaného vozu.

Vyhřívání sady akumulátorů zajišťuje bezpečné nabíjení a dlouhý dojezd i v zimě. Víčko nabíjecí zásuvky je vybaveno systémem, který zabraňuje jeho přimrznutí. Uživatel tak může víčko otevřít i v tuhém mrazu při minus 30 stupních Celsia. Víčko nabíjecí zásuvky je navíc vybaveno novým osvětlením pro dobrou viditelnost za tmy.

Provozní vlastnosti
Maximální dojezd(předběžný údaj podle metodiky WLTP) Více než 490 km (varianta s velkou sadou akumulátorů)
Velká sada akumulátorůs kapacitou 65,4 kWh 2WD (pohon předních kol) Výkon 160 kW
Točivý moment 255 Nm
Standardní sada akumulátorů s kapacitou48,4 kWh 2WD (pohon předních kol) Výkon 114,6 kW
Točivý moment 255 Nm
Nejdůležitější prvky výbavy
Podporovaná nabíjecí infrastruktura 400 V
Rychlé nabíjení Z 10 % na 80 % za 41 minut z rychlonabíječky
Funkce V2L (Vehicle-to-Load) Max. výkon 3,13 kVA (Evropa), 1,63 kVA (Severní Amerika), 3 kVA (Korea)
Umístění zásuvek Interiér: středová konzola vzaduExteriér: nabíjecí zásuvka vozidla

[1] Specifikace stupně výbavy N Line a dostupnost prvků výbavy na přání se může lišit v závislosti na stupni výbavy, variantě a trhu

[2]723 litrů podle metodiky SAE

[3] Dostupnost systémů ADAS a prvků výbavy na přání se může lišit v závislosti na stupni výbavy, variantě a trhu

Zdroj: Hyundai Motor Czech

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code