Hyundai Santa Fe – korejský Pullman pro české silnice
Hyundai Santa Fe je vůz, který potkáváme na našich silnicích už dvacet let. Za tu dobu prošlo obrovskou proměnou, která se odehrála v pouhých čtyřech generacích. Ta poslední je přitom na trhu až od loňského roku. Za tu dobu narostlo do délky o 27 centimetrů a svou kapacitu zvětšilo z pěti na sedm cestujících. I použitá technika prošla vývojem, například automatická převodovka již není pěti, ale osmistupňová.
Exteriér
Výraznými změnami prošel i exteriér vozu. Oproti předchozí verzi, která byla nabízena v kratším, pětimístném a delším, sedmimístném provedení, zjednodušil výrobce svou nabídku a čtvrtá generace je prostě jen jedna, sedmimístná. Svou délkou 477 centimetrů je o 8 centimetrů delší než pětimístná a o 13,5 centimetru kratší, než sedmimístná předchozí třetí generace.
.
Pokud jde o vzhled, nejvýraznější změnou prošly přední partie. Světlomety byly rozděleny z jednoho skupinového svítidla do dvou. Denní svícení a blinkry zůstaly v úzkém pruhu na rozhraní víka motoru a nárazníku, ostatní světla se přestěhovala do klínovitého bloku v nárazníku. Masivní plocha chladiče se vzpřímila a spolu s tvarováním nárazníku i přísným výrazem světel přidala vozu na důstojnosti. V bočním pohledu nyní více vynikají zvýrazněné podběhy kol a dveřní práh. Změnu, která dle mého názoru zklidnila zadní partie, zaznamenaly i zadní světlomety a opticky zvýšená střední partie nárazníku.
Interiér
Uvnitř vozu jsou, jak lze u vrcholného modelu značky očekávat, kvalitně zpracované kvalitní materiály.
Velmi pohodlné jsou sedačky, které mohou být vepředu vyhřívané a odvětrávané. Vyhřívaná mohou být i zadní sedadla, přesněji řečeno sedadla ve druhé řadě. Třetí řada, kde jsou dvě spíše provizorní sedadla, za běžného provozu sklopená v podlaze kufru, vyhřívaná nejsou. Díky rozměrům vozu je vepředu i na druhé řadě sedadel opravdu dost místa jak pro nohy, tak pro hlavu. Vzadu si mohou cestující dokonce i sedačky trochu sklopit a udělat si na delší cestě pohodlí. Třetí řada je, jak už bylo uvedeno, spíše provizorní řešení pro menší postavy, nejspíše děti s kratšíma nohama, a to na kratší cesty. Ve srovnání s jinými sedmimístnými vozy jde ale o provedení, které pocitově alespoň pro mne nabízí nejvíce prostoru s nejlepším přístupem k sedadlům a dokonce i vlastním nastavením klimatizace. Když už jsem zmínil pozitivní pocity, nesmím zapomenout na panoramatickou střechu. Ta otevírá vnitřní prostor auta světlu, přicházejícímu shora a obzvláště cestujícím vzadu se výhled z vozu otevírá téměř neomezeně do všech směrů.
.
Ocenění, které musím opakovat v každém testu vozů Hyundai, je za uspořádání ovládacích prvků a způsob jejich ovládání. Alespoň pro mne není, kromě sesterských vozů Kia, jiná značka, která by měla uspořádáno tak jednoduše a intuitivně vše důležité. Jediné, co by si určitě zasloužilo v příštím faceliftu výraznou změnu, je prostřední panel s displejem infotainmentu. „Něco“, zapíchnuté do přístrojové desky opravdu nevypadá tak, jak by v takovémto voze mohlo a mělo vypadat. Že to jde udělat elegantně a přitom i prakticky, ukazuje například sesterské Kia Sorento.
Že někdy méně je více, dokazuje (nejen u této značky) vnucovaný digitální příjem rádia. Stejně jako některé asistenční systémy není ani technologie šíření digitální signálu ještě plně funkční a stavy, kdy se hádá digitální s FM tunerem o to, co budete poslouchat, pak mají jediné řešení – neposlouchat nic.
Na čem by asi bylo také možné zapracovat, je navigace, která neumí zoomovat mapu, alespoň já to nenašel, takže nelze se podívat na větší úsek cesty nebo zkontrolovat cíl či body po trase a podobně.
Jízdní komfort zvyšuje head up displej, který na plochu čelního skla zobrazuje okamžitou rychlost a varování na omezení rychlosti, člověk tak nemusí koukat skrz volant do kapličky. Na displej si popřípadě může promítnout další potřebné údaje, jako je dojezd nebo spotřeba a podobně.
Příjemná je také, stejně jako všude jinde, kde je použita, funkce auto hold, která automaticky aktivuje při zastavení parkovací brzdu. Po ruce je i vypínání otravného Start /stop systému. Také asistent pro jízdu v jízdních pruzích je poměrně otravný, ale dá se naštěstí vypnout jednoduchým tlačítkem vedle volantu a pak je klid.
Ve stísněném prostoru přijde vhod možnost aktivace zobrazení záběrů všech kamer vozu a simulace situace kolem auta v jednom pohledu, takže je možné si při manévrech zkontrolovat dění kolem auta z nadhledu.
A na závěr ještě pár poznámek k drobnostem, které ovšem výrazně ovlivňují užitnost auta. Jednou z nich jsou zásuvky. Těch je naštěstí dost. Vepředu jsou 2 USB a 12V zásuvka, pro druhou řadu je k dispozici dokonce i zásuvka na 220V pro případné DVD přehrávače nebo chladicí tašky a podobné záležitosti. Svou cigaretovou zásuvku najdou dokonce i cestující v poslední řadě. To je velmi praktické. Praktické ale není úplně vše. Třeba některé odkládací plochy jsou poněkud hůře udržovatelné a obzvlášť na zadních sedačkách je hluboká schránka, která nejde nějak vybrat a jakmile tam něco spadne a zašpiní ji, tak se s tím nedá nic dělat.
.
Pokud necháte poslední sedačky sklopené v kufru, máte k dispozici pro náklad objem 547 litrů. To není nic převratného, ale na běžné nákupy i cestu na dovolenou to stačí. Pokud ale plánujete cestu na dovolenou v sedmi, pak je to možné jen v případě, že se každý cestující spokojí s malým příručním kufříkem a velkou kreditní kartou, za kterou si na místě koupí zbytek všeho potřebného, co se do auta nevešlo.
Motor, převodovka
Nabídka motorů je poměrně pestrá. Zastánci teorie, že do vozů typu Santa Fe patří naftový motor, mají podle stupně výbavy na výběr buď mezi dvoulitrovým turbodieselem 2.0 CRDi ve verzích s výkonem 110 kW nebo 136 kW a 2,2 litrovým CRDi s výkonem 147 kW. Ostatním, kterým nafta nevoní, mají k dispozici benzínový motor o objemu 2,4 litru a výkonu 136 kW. Testovaný vůz měl nejsilnější naftový motor, který mu vyloženě slušel. Jeho výkon dokázal dvou a půl tunové auto rozhýbat tak, že zrychlení dokázalo vyloženě překvapit. A to vše za pomoci bezchybně řadící osmistupňové automatické převodovky tak, že do interiéru nepronikl prakticky žádný hluk, nebo zakolísání při přeřazování. Síla byla ale citelná nejen ve zrychlení, ale i při překonávání terénních nerovností pomalou rychlostí, kdy se projevil slušně velký kroutící moment. Převodovka nabízí řazení pádly pod volantem, ale i při podřazení, například při jízdě z kopce, nejsou pasivní odpory tak velké, aby těžké auto zbrzdily a navíc automatická převodovka pro chvilce stejně přeřadí na vyšší stupeň. Takže bez brzdy se stejně neobejdete. Přestože mám rád manuál, kdy máte pod kontrolou vše podstatné sami, v tomto případě si troufnu uznat, že testovaná kombinace uspokojí většinu řidičů, kterým výrazně zjednodušuje jízdu.
Jízdní vlastnosti
Podvozek má poměrně složité zadání. Musí v případě plného obsazení zvládnout uvézt přes tři tuny zátěže. A to tak, aby cestující měli maximální komfort, ale kvůli příliš měkkému podvozku neztratilo auto potřebnou ovladatelnost, nebo naopak kvůli tvrdému podvozku pro lepší jízdní stabilitu neměli odražené ledviny. Dá se říct, že hledání kompromisu se povedlo. Podvozek je tvrdší, nerovnosti ale zvládá se slušnou mírou snesitelnosti. Takže vím, že jedu přes díru, ale ledviny mi to neodrazí.
.
Použité devatenáctipalcové ráfky, obuté do nízkých pneumatik autu vyloženě sluší. Díky nastavení podvozku ale jejich montáž nevytváří zdroj nepohodlí a ani akustického hluku. Při jízdě je ovšem potřeba pamatovat na to, že nejste za volantem sporťáku a zohlednit hmotnost i rozměry. Pak pro vás bude jízda příjemným zážitkem.
Závěr
Santa Fe ve své čtvrté generaci výrazně dospělo a zařadilo se mezi vozy, které neudělají ostudu v žádné garáži. Oproti některým z nich navíc nabízí působivý design, velmi intuitivní a příjemné ovládání všech funkcí, rozumnou spotřebu, pohybující se podle jízdního stylu a trasy kolem sedmi až devíti litrů nafty. A na sedm míst lze usadit sedm reálných cestujících, kteří si s sebou mohou vzít dokonce i zavazadlo. Kombinace užitných, jízdních vlastností a komfortu ospravedlňuje cenu, která lehce přesáhne milion korun. Tím také nijak nevybočuje z řady srovnatelných modelů jiných značek.
Text a foto: Jan Švéda