Hyundai Santa Fe – prémiové cestování za prací i volným časem
Na největšího zástupce rodiny Hyundai, nové rodinné luxusní SUV Santa Fe, je skutečně monstrózní pohled! Hned při prvním setkání ohromí svojí velikostí a dává tušit, že se se zdoláváním kilometrů skutečně mazlit nebude. Naprosto kompaktní, stylový a osobitý vzhled vzbuzuje respekt a možná ještě trochu více umocňuje první usednutí za volant tohoto velikána. Jak si nové Santa Fe vede na silnici, co jeho jízdní vlastnosti, spotřeba i parkování přinášíme v našem dnešním testu.
Exteriér
Nový Hyundai Santa Fe skutečně nepřehlédnete. Vůz však neupoutá pozornost jen svojí velikostí, ale i zdařilým designem exteriéru, v němž nic nechybí ani nepřebývá. Hyundai se snaží držet moderní linky velkých SUV, ale zároveň nemá extrémní touhu ohromit a přinést módní prvky za každou cenu, což je třeba ocenit. A ačkoli se jedná o vůz té nejvyšší kategorie, stále ještě lze říci, že z něj žádné megalomanství nekouká. Díky tomu má velkou šanci zaujmout řidiče, kteří milují velké vozy, nikoli však okázalost.
Exteriér testovaného vozu lze považovat za jakousi klasiku mezi velkými SUV. Je z něho cítit prémiová kvalita a sebevědomí. Na provní pohled zaujme úzkými světlomety, doplněnými ještě světly pro denní svícení, 19 palcovými litými koly, které jen podtrhují jeho vzhled nebo dominující přední maskou chladiče, v jejímž středu se vyjímá velké logo značky. Příjemným zpestřením je i panoramatické střešní okno, které jednak působí stylově, ale také posádce dodává větší pocit svobody a vzdušnosti.
Interiér
Samotný interiér pak zaujme zřejmě daleko více než exteriér. Zde skutečně máte pocit, že jste usedli do téměř nadčasového korábu, jste obklopeni prémiovými materiály a technologiemi. O vaše pohodlí, stejně jako o pohodlí všech dalších cestujících, se starají příjemně měkké kožené sedačky.
Ocenit je třeba i umístění jednotlivých ovládacích prvků interiéru, které jsou logicky a intuitivně umístěny na místech přesně tam, kde je očekáváte. Pokud jste v minulosti už vlastnili jakýkoli vůz značky Hyundai, budete mít pocit, jako byste auto řídili už roky a pokud přesednete z jiné značky, orientace bude rychlá a bezproblémová.
Samozřejmostí je multifunkční volat s tlačítky pro příjem či ukončení hovoru, ovládáním hlasitosti nebo listováním v menu palubního počítače. Na středovém panelu nemůže chybět duální automatická klimatizace s jasným a nenáročným ovládáním a regulací teploty, pod kterou se nachází ovládání klimatizace či vyhřívání sedaček, které přijde vhod v každém ročním období. V interiéru vozu rozhodně nejvíce upoutá velký multimediální displej, který má zde 8palců a jeho součástí je už tradičně rádio, mapa, navigace, možnost propojení s mobilním telefonem, ať už přes bluetooth nebo přes USB kabel, i přední a zadní parkovací kamera s obrazem na displeji. Pochválit je třeba i navigaci, která je snadno nastavitelná, přesná, její navádění je logické a pochopitelné i za jízdy a zároveň, v případě změny trasy, zvládá i rychlé přepočítávání.
Pro zapomnětlivé řidiče je vhodné zmínit systém upozorňování na cestující vzadu ROA (Rear Occupant Alert), který
byl oceněn prestižním oceněním SAFETYBEST 2018. Pokud řidič vystupuje z vozidla a zadní dveře jsou zavřené, systém jej upozorní na případnou přítomnost cestujících, zvířat nebo jiných objektů v zadní části interiéru.
Velmi příjemnou technologií, kterou ve středním panelu nalezneme je bezdrátové nabíjení mobilního telefonu, ale samozřejmě nechybí ani možnost nabíjení jak přes klasickou autonabiječku, tak přes USB. Santa Fe zároveň disponuje funkcí automatického parkování, které v rámci testu nikdy nezklamalo. Pro ty, kteří si chtějí parkovat sami je velkým pomocníkem, jak přední a zadní parkovací kamera, tak i obraz pozice vozu s vyznačeným pohybem kol, díky čemuž řidič jasně ví, kam jede.
Doslova lahůdkou je pak plně digitální displej, který se objeví po nastartování vozu a velmi zdařile je zde řešen i head-up displej, který právě v Santa Fe, snad jako v jediném voze, nepůsobí rušivým dojmem, ale umožní řidiči, jak vnímání informací, které poskytuje, tak potřebný pohled na horizont.
Při delších, především pracovních cestách, kdy po cestě potřebujete pracovat na notebooku, pak oceníte i klasickou 220V zásuvku, která je ukryta za předními sedačkami. Santa Fe zároveň dobře využívá i prostor ve voze. Nejen, že je možné v případě potřeby využít i třetí řady sedadel a mít ve voze najednou 7 míst, ale úprava prostoru je možná i opačně. Jednoduše totiž sklopíte zadní sedadla, čím získáte potřebný prostor, ale rovněž v případě nutnosti můžete mít dokonce i 3 sedadla, tedy jedno sedadlo ve druhé řadě. O tom, jak velký prostor vznikne sklopením sedadel ani není třeba se rozepisovat. Jednoduše řečeno v autě se téměř zvládnete přestěhovat, ale zároveň v něm i odvézt syna a jeho kamarády na fotbalový zápas.
Motor a převodovka
Testovaný model disponoval 8stupňovou automatickou převodovkou, dieselovým motorem 2,2 GDi a pohonem všech čtyř kol. Motor běžel plynule a klidně, ale zároveň byla cítit jeho síla, rozjezd byl okamžitý a ani o zrychlení nebyly jakékoli pochyby.
Při kombinované jízdě Santa Fe dostalo na hodnotu mezi 8 -9 l/100 km, což je u této kategorie vozu, navíc s pohonem všech čtyř kol, velmi slušná hodnota.
Jízdní vlastnosti
Vůz se celkově dobře ovládal, dokonce tak snadno a lehce, že téměř si ani neuvědomujete v jak obrovském voze sedíte. Automatická převodovka fungovala bez problémů a nebylo cítit ani automatické řazení či podřazování.
Pochválit je třeba i brzdy, které byly přesné i při drobném sešlápnutí reagovaly okamžitě a zvládly i krizové brzdění.
Závěr
Hyundai Santa Fe rozhodně osloví nejednoho zájemce a má velkou šanci přetáhnout i řidiče jiných značek, kteří uvažují o novém voze. Vhodný je pro střední a vyšší třídu, řidiče, kteří si potrpí na kvalitě a prémiovém stylu, jako manažerský vůz nebo velký rodinný vůz. Za jeho volantem se zároveň budou dobře cítit i ženy ve vedoucích pozicích, kterým dodá reprezentativní dojem.
Plně ho využijí řidiči, kteří už mají nějaký ten kilometr za sebou. Kvůli velkým rozměrům vozu už je přece jen potřeba mít alespoň trochu zkušenosti a odhad. Ne vše totiž za řidiče zvládnou technologie jako je jízda v pruhu, parkovací kamery a senzory nebo automatické parkování.
Vůz lze pořídit v základní výbavě za 1 054 990 Kč, testovaný model disponoval výbavou Premium Luxury s cenou 1 269 990 Kč.