Test Ford Focus Kombi MT 155k. Všestranný poslední mohykán

Ford Focus byl, je, ale už jen krátkou dobu bude, jedním ze symbolů motorizace naší republiky po roce 1990, když úspěšně navázal na velmi oblíbený model Escort, nejúspěšnější model značky v její historii. Když se v roce 1998 objevila jeho první generace, vyvolala svým vzhledem, obzvláště u hatchbacku, velké pozdvižení. Zájem pak zvedaly i jeho sportovní úspěchy.

Zdá se, že ale spolu se změnami pohonu, vynucenými tlakem na snižování přímých emisí, končí i modely spojené svou koncepcí se spalovacími motory. Model tak sice dostal ke svým dvacátým narozeninám čtvrtou generaci, ale ta bude, na rozdíl od sedmi generací Escortu, jeho poslední a příští rok se s námi rozloučí. Následovat tak bude další kultovní model značky, Mondeo, které nás provázelo cestami od roku 1993 a opustilo před dvěma lety.

Exteriér

Model kombi doplňuje nabídku krátké verze hatchback pro všechny, kteří mají větší nároky na prostor pro zavazadla. V nabídce značky jde o poslední model klasické koncepce.

Facelift před dvěma lety přinesl drobné změny, z nichž nejviditelnější jsou LED světlomety. Ford dopřál tomuto modelu pestrou škálu výbavových stupňů, které se liší nejen výbavou interiéru, ale jednotlivé verze se liší také designem nárazníku, maskou chladiče a dalšími doplňky.

Testovaný kus ve výbavě ST line měl kromě typické modré barvy i dvojitou koncovku výfuku, specifické disky kol s červenými třmeny brzd a pro ty, kterým by tato nápověda nestačila, i štítky s označením provedení na předních blatnících. Na zádi pak vůz prozrazuje, že pod kapotou se skrývá litrový motor EcoBoost, doplněný o mild hybridní techniku a sportovní ambice ukazuje i spoiler nad zadním oknem.

Vím, že se budu opakovat, ale neodpustím si znovu upozornit na skvělou vychytávku, kterou odhalíte při otevření dveří. Tedy, odhalí se sama, když se v tu chvíli vysune z vnitřku dveří, obejme jejich hranu. Ano, je řeč o plastové liště, která dveře chrání před poškozením nárazem třeba do stěny garáže nebo vedlejšího vozu.

Interiér

Uvnitř vozu najdeme známé prostředí, které se mezi jednotlivými modely značky odlišuje jen v drobnostech. Sedačky poskytují přiměřené pohodlí i na delších cestách, jejich boční vedení drží tělo i při razantnějším průjezdu zatáčkou, ale netísní ani ty, kteří si nedokážou odepřít dobrý oběd. Ostatně ve voze se netísní ani cestující na zadních sedadlech, kterým zůstává dostatek místa pro nohy i v případě, že vepředu sedí nějaký čahoun. A bát se nemusí ani o hlavu. Přestože jde o klasické kombi, které svým designem vyvolává dojem mírně splývající zádi, místa nad hlavou uvnitř vám zůstane stále dost, pokud ovšem nepatříte mezi ligové basketbalisty.

Před řidičem je v kapličce displej s typicky modrým pozadím, na kterém se zobrazují všechny potřebné, a dokonce i některé, dle mého názoru nepotřebné informace. Například rychlost jízdy skvěle zobrazuje digitální hodnota uprostřed levého kruhového terče imitace analogového tachometru. Tu betu spíš jen jako relikt minulosti a úlitbu designové vyváženosti, kdy působí jako symetrický doplněk pro vpravo umístěný otáčkoměr, který má v tomto voze s mechanickou převodovkou svou nezastupitelnou roli.

To, co se nevešlo do kapličky před řidičem, hravě zobrazí opravdu velkoplošný 13,2´´ panel uprostřed. Infotainment nabízí velký displej s možností vidgetů a uspořádání v mezích možné podle potřeby. Bohužel ale zmizel samostatný panel klimatizace. Ovládá se nyní na úzké liště pod dotykovým panelem, přes který se nastavují některé parametry. Jak se ale ovládá taková potřebná věc, jako je uzavření vnitřního okruhu, což je záležitost, kterou potřebujete aktivovat v průběhu vteřiny, jsem nenašel vůbec.

Zlepšilo se zobrazování navigace. Nejistě ale stále působí ovládání, které sice umožní zadat intuitivně místo dojezdu a zná i některé cílové body podle jejich názvu, ale jakým způsobem se zadávají body po trase, pokud se chcete někde zastavit, to jsem taky moc nepobral.

Co jsem u této výbavové verze také postrádal, byl head-up displej, který zobrazuje na čelním skle vozu základní údaje rychlosti, což velmi zpříjemňuje jízdu obzvlášť ve městě plném rychlostních radarů.

Dostatek ale je odkládacích prostor, různé velikosti, vepředu i vzadu. Úspěšně prošel model i testem velké Pet lahve, kterou lze umístit jak do předních, tak do zadních dveří, takže pitný režim nemusí být ohrožen ani na delší cestě.

Oblíbené a sledované téma konektivity reprezentuje jedna USB-C, jedna USB a jedna 12V cigaretová zásuvka vepředu, jedna 12V cigaretová zásuvka pro cestující vzadu a jedna 12V zásuvka v kufru. Takže děti se musí o zásuvku střídat, ale pivo v chladicí tašce přivezete do cíle studené a máslo nerozteklé.

Velkou výhodou je velmi slušný nákladový prostor. V základu je to 635 litrů a opravdu velký prostor přes 1000 litrů vznikne po sklopení zadních sedadel. Dalších pár litrů prostoru se pak skrývá pod podlahou kufru Užitečnou maličkostí je podlážka do kufru, kterou lze rozložit tak, že pokrývá a chrání i prostor zadních sedadel a svým omyvatelným povrchem dokáže ušetřit spoustu času při čištění vnitřku vozu. Přehoz na druhé straně podlážky pak zase ochrání nakládané věci před znečištěním od nárazníku.

Nakládání dále usnadňuje elektrické otevírání pátých dveří, které lze ovládat nohou, takže s rukama plnýma nákupu nemusíte řešit kam s ním.

Pohon

Nabídka motorů oproti dřívějšku prořídla, stále ale ještě zůstává možnost výběru mezi benzínovým a naftovým motorem. Testovaný model měl litrový tříválcový motor kombinovaný mild hybridním pohonem. To znamená, že nespotřebovaný výkon motoru, nebo energie při brzdění, se ukládá do malé baterie, která pomáhá v případě potřeby spalovacímu motoru při akceleraci. Dá se tím dosáhnout určité zlepšení dynamiky jízdy a symbolické úspory paliva.

Celkový výkon je 155 koní, což na takový vůz není málo a umožňuje pohodlnou jízdu i při větším obsazení. Motor při nižších reaguje poněkud unaveně, ve vyšších otáčkách ale ožije a vyhoví i v případě většího nákladu nebo požadavku na vyšší rychlost. Řekne si v tom případě ale o víc paliva.

V našem případě jsme na testovacím okruhu při nezatíženém vozidle a úsporném stylu jízdy dosáhli v kombinovaném provozu spotřeby 5,6 litru, což vůbec není špatné. S naloženým vozem, nebo na dálnici

ale musíte počítat s hodnotami, které nebudou mít daleko k 8 litrům.

Nezanedbatelnou součástí pohonného systému je převodovka. V našem případě a k naší radosti byla šestistupňová manuální. Druhým háčkem je dostupnost. Testovací exemplář byl vybaven šestistupňovým manuálem. Pracovat s ním byla opravdu radost. Krátké převody padaly prakticky samy, spojka zabírala plynule, takže ani akcelerace, ani podřazování při průjezdu serpentinami nebyl žádný problém a časování správného okamžiku řazení nebylo ničím rušeno.

Jízdní vlastnosti

Kvalita podvozků je u značky Ford tradiční devizou. Nejinak je tomu i u tohoto modelu. Nastavení v testované verzi ST line je trochu tvrdší, ale neznamená to, že by z vás auto vytřáslo duši. Tedy pokud se nerozhodnete jet naplno po rozbité okresce.

Rozvor náprav se v průběhu času zvětšil až na rovných 2,7 metru a je stejný jak u krátkého hatchbacku, tak i u testovaného kombi. Je větší, než u většiny jeho konkurence, a přispívá stabilitě při jízdě. Nebrání ale schopnosti protáhnout se pod plynem úzkou vlásenkou.

To je možné i díky přesnému řízení s vhodným stoupáním, takže zvládnete jak rychlou akci bez ztráty kontroly, tak i zaparkování bez zamotání si rukou do volantu. Posilovač řízení přitom ponechává přiměřenou odezvu od kol, ale při parkování se nenadře ani jemná ženská ručka.

Milovníci dynamické jízdy také ocení brzdy, které v kombinaci s řízením a podvozkem umožňují užít si jízdu i s tímto vozem, vhodným pro rodinné výlety na chatu.

Závěr

Ford Focus je rodinné auto v plném slova smyslu. Vyhoví potřebám maminy, vezoucí děti na kroužky, nezklame nárokům při stěhování na prázdniny, užije si ale i milovník adrenalinu.

Je optimální volbou pro prakticky uvažující zájemce, kteří ocení jak užitné vlastnosti, tak rozumné provozní náklady. Času pro rozhodnutí ale ubývá, jak bylo řečeno v úvodu, také tento model opustí bez náhrady nabídku Fordu. Bude opravdu zajímavé sledovat, čím bude tento nejprodávanější model značky v kategorii nižší střední třídy nahrazen.

Galerie:

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code