Hyundai testuje IONIQ N na ledu. Na trh přijde ještě letos

Značka Hyundai zveřejnila první informace o testování modelu IONIQ 5 N v extrémních zimních podmínkách. Prototypy prvního velkosériově vyráběného vysokovýkonného elektromobilu značky N průběžně absolvují provozní zkoušky na polygonu Hyundai Mobis ve švédském Arjeplogu.

Modely N čerpají zkušenosti značky z automobilových soutěží a adaptují je na každodenní provoz. První v řadě N byl prototyp RM20e a závodní vůz Veloster N ETCR. Loni pak byl představena pojízdná laboratoř RN22e.

„Průkopníkem naší elektrické transformace byl závodní Veloster N ETCR a u prototypu RN22e jsme se snažili přenést techniku z motorsportu na silnice,“ řekl Albert Biermann, výkonný technický poradce Hyundai Motor Group. „Nyní nastal čas nabídnout veškeré tyto přísliby našim zákazníkům. Jsem přesvědčen o tom, že IONIQ 5 N bude schopen těmto slibům dostát. Dokázali jsme, že IONIQ 5 N umí poskytovat potěšení z jízdy dokonce i v nejnáročnějších podmínkách Arjeplogu.“

Polygon vzhledem ke své poloze nedaleko severního polárního kruhu nabízí všechno, co výrobce automobilů pro komplexní zimní testy potřebuje, například zledovatělé povrchy a mrazivé počasí s teplotami klesajícími hluboko pod nulu, často až k minus 30 °C. Inženýři značky Hyundai N tak mohou testovat nové modely, včetně IONIQ 5 N, v nejextrémnějších podmínkách.

Pro model IONIQ 5 N převzali inženýři značky N platformu E-GMP modelu IONIQ 5 se dvěma elektromotory. Využili know-how získané prostřednictvím soutěžních vozů Hyundai i20 N WRC Rally 1, které podávaly v Rallye Švédsko vynikající výkony na nejrůznějších površích typických pro severskou zimu.

IONIQ 5 N bude zároveň prvním sériově vyráběným vozem značky N s pohonem všech kol. Značka N se od roku 2015 účastní mistrovství světa v rallye (WRC – World Rally Championship), a sbírá tak cenné zkušenosti s pohonem všech kol. Hyundai získal během osmi let ve WRC bezpočet vavřínů včetně dvou titulů mistra světa.

Mimořádné schopnosti modelu IONIQ 5 N pro ostrou jízdu zatáčkami umocňuje systém N Drift Optimizer, který dokáže řidiči poskytnout jízdní režim pro „driftování“, tedy průjezd zatáčkou řízeným smykem. Za tím účelem optimalizuje rozdělování točivého momentu mezi přední a zadní kola, velikost točivého momentu, tuhost odpružení, ovládací síly na volantu a činnost elektronického samosvorného diferenciálu e-LSD (electronic-Limited Slip Differential).

Systém e-LSD byl speciálně nastaven pro IONIQ 5 N. Elektronická řídicí jednotka sleduje signály ze senzorů otáčení kol a na jejich základě precizně určuje okamžiky, kdy příslušné kolo vyžaduje více točivého momentu, aby se zvýšila celková adheze vozu. To znamená, že e-LSD zlepšuje ovladatelnost při průjezdu zatáčkou a rychlé jízdě na závodním okruhu, ale také za nepříznivých provozních podmínek, například na kluzkém ledu nebo v hlubokém sněhu. Obecně se dá říci, že e-LSD plní stejnou funkci jako konvenční samosvorný diferenciál LSD, ale reaguje rychleji a precizněji, což je mimořádně důležité vzhledem k rychlejšímu nárůstu točivého momentu u elektromotorů v porovnání se spalovacími motory.

IONIQ 5 N navíc využívá funkci N Torque Distribution, která optimalizuje rozdělování točivého momentu v různých jízdních režimech. Řidič si tak může zvolit velikost točivého momentu přenášeného na přední a zadní kola. Mezi systémy N Torque Distribution a e-LSD probíhá vzájemná spolupráce, aby bylo možné plynule měnit poměr rozdělování hnací síly při jejím přenosu na všechna čtyři kola. Oba systémy se vyznačují rychlými reakcemi na okamžitý nárůst hnací síly a její nepřerušovaný přenos, který je pro elektromobily typický – a to dokonce i v podmínkách s extrémně nízkou adhezí, které se vyskytují například v Arjeplogu.

Zároveň se zimním testováním divize N uvádí video, zobrazující schopnosti nového modelu v zatáčkách. Snímek zobrazuje IONIQ 5 N, driftující bok po boku modelu i20 N WRC Rally 1 týmu Hyundai Motorsport.

Světová premiéra modelu IONIQ 5 N je plánována na červenec tohoto roku. První sériově vyráběný elektromobil značky N, model IONIQ 5 N, bude uveden na trh v dalším průběhu tohoto roku.

Zdroj: Hyundai Motor Czech

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code