Jak připravit auto na letní dovolenou, část I. Doklady

Není třeba připomínat, že nastává sezona dovolených, kdy se mnoho z nás vydá autem do zahraničí. Někteří jsou zkušení cestovatelé a vydávají se na známá místa. Ti mají většinou jasno v tom, co je potřeba mít s sebou. Jsou ale takoví, kteří vyráží poprvé, nebo se chystají do zemí, které ještě neznají. V takovém případě se vyplatí udělat si přípravu a zjistit si, zda se zrovna v plánované zemi neliší požadavky na řidiče a vozidlo od toho, na co jsme zvyklí.

Kromě toho je potřeba připravit i samotné auto. Trochu více péče než tu, kterou mu běžně věnujeme, si určitě zaslouží. Může nám to samozřejmě ušetřit i mnoho nepříjemných chvilek a zbytečných výdajů v cizí měně. Pokud s vozem běžně jezdíte, dopřáváte mu pravidelný servis včetně výměny provozních kapalin, není k obavám zvláštní důvod. Vhodná je snad jen kontrola klimatizace.

Zajímavější je to po stránce „papírové“ – jestliže už jste si za pár měsíců platnosti nových pravidel zvykli nevozit sebou
technický průkaz a řidičský průkaz, zpozorněte. Pro zahraniční cesty je stále nutné mít obojí.

V České republice stačí mít u sebe pouze občanský průkaz, a to i ten nahraný elektronicky (ne vyfocený) v mobilu. Policisté si na jeho základě všechny další informace o platnosti řidičáku, technické kontroly i doklady od vozidla dohledají v registrech.

Pro zahraniční cesty to bohužel (zatím) neplatí, v EU bychom takto bez dokladů mohli jezdit nejdříve od příštího roku, ani to zatím není jisté. „Bílou – dříve zelenou – kartu, tedy potvrzení o uzavření povinného ručení, zatím řidiči stále vozit sebou musejí. Stačí ji ale mít nahranou elektronicky v mobilu. Do ciziny je ale vhodné vézt s sebou papírovou verzi,“ . A zmiňuje ještě zdánlivě okrajovou věc. „Jak je to s potvrzením, že jedete půjčeným autem? Čistě teoreticky takovou věc požadují při cestě do některých stále ještě poněkud exotických destinací, jako je třeba Albánie, v praxi ovšem žádný pohraniční či silniční policista takovou věc vidět nechce.

Důležitotá je i ověření platnosti technické kontroly vašeho (nebo i půjčeného) vozu. Pokud jezdíte s autem, kterému propadla technická kontrola, což znamená, že většinou už uplynula dvouletá lhůta od poslední STK, hrozí vám pokuta 1 500 až 2 500 Kč. A to v tom lepším případě, když je auto jinak technicky v pořádku. Za jízdu s technicky nezpůsobilým vozem můžete dostat sankci až 10 tisíc korun. Stačí přitom, když z auta kape olej, nesvítí-li některé ze světel nebo blinkrů, případně když máte třeba děravý výfuk.

Propadlé STK si mohou všimnout i v cizině, například v Rakousku může dokonce policista zakázat další jízdu s odůvodněním, že auto není technicky způsobilé k provozu. V cizině také můžete o auto přijít. Od příštího roku pak rakouská policie získá pravomoc zabavit auto za pirátsky bezohlednou jízdu.

V sousedním Polsku od březnové novely trestního zákona platí, že policie může dočasně zadržet vůz řidiči, který má v krvi 0,5 promile alkoholu; jakmile by však měl přes 1,5 promile, může auto okamžitě zabavit a následně prodat v aukci. A pozor – pokud by takový provinilec řídil cizí vůz, musel by zaplatit pokutu ve výši hodnoty auta, stanovené soudním znalcem, takže třeba i několik set tisíc korun.

Zdroj: AURES Holdings a.s.

Zdroj foto: Freepik.com

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code