Jak připravit auto na letní dovolenou, část II. Vybavení a údržba

V první části textu, zabývajícího se přípravou na cesty na dovolenou jsme se zabývali doklady, které je potřeba mít s sebou. Před cestou je ale potřeba zkontrolovat si i stav povinné výbavy a ověřit si, zda v zemi, do které se chystéme, nemají nějaké zvláštní požadavky.

Povinná výbava u nás není nijak obsáhlá. Patří do ní autolékárnička, výstražný trojúhelník, reflexní vesta pro řidiče a rezervní kolo nebo prostředky na opravu pneumatiky. To poslední ale může být nahrazeno sjednanou asistenční službou pro výměnu pneu.

Stále platí, že podle Vídeňské úmluvy z roku 1968 musí být automobil vybaven povinnou výbavou, platnou v zemi jeho registrace. Některé státy ale navíc stanovují povinnost výbavy pro řidiče, což je jiná kategorie.  Většinou jde právě o výstražné bezpečnostní vesty pro všechny členy posádky a také o hasicí přístroj v kabině. To je možné uložít třeba pod sedadlo spolujezdce. Dále je pro klidné cestování vhodné přidat pár dalších drobností, které vám mohou usnadnit život. Například Evropský formulář záznamu o dopravní nehodě, náhradní žárovky a pojistky, tažné lano, baterku a také zásobu pitné vody pro případ dlouhého stání v kolonách, které na hlavních tazích hrozí zvlášť na začátku prázdnin.

Pozor na tlak v pneumatikách a provozní kapaliny

Slunce a vysoké teploty mají vliv nejen na cestující. Trpí také lak a prakticky všechny části auta, od karoserie, čelního skla, interiéru, brzd, pneumatik či baterie. Vysoké denní teploty či velké teplotní rozdíly mezi dnem a nocí mohou vést ke snížení tlaku v pneumatikách.

Jízda na takových gumách může být velmi nebezpečná. Nedostatečně nafoukané a stejně tak i přehuštěné pneumatiky mohou mít negativní vliv na ovladatelnost vozidla a hospodárnost jízdy. Po extrémních teplotních výkyvech by řidiči měli před cestou zkontrolovat tlak při normální venkovní teplotě.

Zároveň byste neměli zapomenout ani na kontrolu tlaku v rezervě, protože člověk nikdy neví, kdy ji může potřebovat. Hodnotu tlaku v pneumatikách pro vaše auto obvykle naleznete na vnitřní straně víčka palivové nádrže, případně na B sloupku po otevření dveří řidiče. Také nezapomeňte na doplnění provozních kapalin, ať už je to voda do ostřikovače, chladicí kapalina, motorový a převodový olej, brzdová kapalina či kapalina klimatizace. S výjimkou té první je vše doménou autoservisu.

Prověřte brzdy, autobaterii a klimatizaci

V autoservisu je dobré nechat prověřit stav brzd, baterie a startéru, případně změření bodu tuhnutí chladící kapaliny. Čím vyšší teplota, tím více hrozí přehřátí brzdového obložení a brzdové kapaliny. V servisu nechte zkontrolovat i klimatizaci, která rovněž vyžaduje pravidelnou péči, a v létě bývá v plné permanenci.

Kabinový filtr by se měl měnit alespoň jednou do roka, občas je nutné doplnit chladicí médium. To může časem ze systému unikat, stává se to u všech typů, a když ve vedrech klimatizace přestane chladit, je to pro posádku auta velmi nepříjemné. A může být také nebezpečné. Klimatizace je jediným spolehlivým způsobem, který v rozžhaveném autě řidiče ochrání před zpomalenými reflexy a nesoustředěním, kdy hrozí větší riziko dopravní nehody.

A jak poznáte správnou funkčnost klimatizace? „Pokud se teplota venkovního vzduchu pohybuje kolem 30 °C, při správně nastavené klimatizaci by se měl vzduch na výdechu ventilace pohybovat v rozmezí 10 až 15 °C. Takto studený vzduch pak vytvoří v kabině vozidla požadovaných například 22 °C. Kompresor klimatizace by se při volnoběhu neměl u většiny aut vypínat. Stejně tak jakýkoliv hluk vycházející z kompresoru autoklimatizace může naznačovat problém.

Nejčastější vadou klimatizací je únik chladícího média. Při běžném provozu k němu dochází většinou na pružných místech, jako jsou vysokotlaké hadice, dále v místech spojů jednotlivých dílů a v neposlední řadě na mechanicky poškozených částech. Občas bývá problém jen v nedostatku chladícího média, které servisy umí doplnit.

Důležité je také umět s klimatizací pracovat. Kromě pravidelného čištění či doplňování a výměny filtrů je dobré vypnout klimatizaci 5 až 10 minut před dojezdem auta do cíle a umožnit tak vyschnutí výparníku. Tím předejdete usazování bakterií a dlouhodobě i nepříjemnému zápachu.

Zdroj: AURES Holdings a.s.

Zdroj foto: Jan Švéda, https://depositphotos.com/cz/

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code