Je nejvyšší čas: Co všechno byste měli vědět o přezutí pneumatik

Ještě než budou přeplněné pneuservisy a ještě než přijdou první mrazíky, ujistěte se, že má váš vůz ty správné pneumatiky. Co přesně by zimní gumy měly splňovat?

 

Lze se řídit počasím?

Podle zákona byste s přezutím na zimní pneumatiky neměli čekat, až začne skutečně mrznout – bez ohledu na počasí bychom všichni měli jezdit na zimních gumách od 1. listopadu do 31. března. „Málokdo ale ví, že zákon uvádí i druhou podmínku, a sice, že pokud by se dalo předpokládat, že může být na silnici souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, máte i tehdy povinnost jezdit na zimních pneumatikách,“ upozorňuje Jitka Jechová z Toyota Česká republika.

 

Platí to však i naopak – pokud by v listopadu bylo stále stabilně okolo 20 stupňů, pokutu kvůli letnímu přezutí nedostanete. Rozhodně se však nevyplatí na tuto položku v zákoně spoléhat – podzimní počasí bývá velmi nevyzpytatelné.

Zima po celý rok

Věděli jste, že dokonce i v Česku jsou oblasti, kde potřebujete zimní gumy po celý rok? Jde o místa označená značkou Zimní výbava (bílý vůz a pod ním sněhová vločka na modrém pozadí). Řidiči nemusí mít zimní přezutí pouze tehdy, je-li cedule opatřena dodatkovou tabulkou, která upravuje její platnost. Podobných cedulí byste v České republice našli 103.

 

Pravidlo čtyř

Minimální hloubka dezénu je u zimních pneumatik 4 milimetry. Samozřejmě platí, že čím čím vyšší je hloubka vzorku, tím lepší vlastnosti poskytuje. Vždy přezouvejte všechna 4 kola. V žádném případě nespoléhejte jen na jednu správně obutou nápravu. „Pneumatiky používejte maximálně 4 roky. Při delším užívání dezén začíná ztrácet původní vlastnosti a bývá náchylná k defektu,“ doporučuje Jitka Jechová.

 

Jak poznat správné pneumatiky?

Směs, ze které jsou vyrobeny letní pneumatiky, je přizpůsobena vyšším teplotám, v nichž neměkne a nedeformuje se. Ideálně funguje při teplotách nad 7 °C. Letní gumy jsou proto velmi tvrdé, a tím pádem odolné proti poškození. Mají vysoký kilometrový nájezd a výborné chování na suchu.

 

Oproti tomu zimní gumy jsou měkčí. Obsahují totiž siliku, která zvyšuje přilnavost na sněhu a ledu. Někteří výrobci používají do směsí i přírodní oleje pro lepší odvádění vody, například Michelin a Goodyear. Výrobní směs je přizpůsobena teplotám a v mrazu netvrdne. Ideálně funguje v teplotách pod 7 °C.

 

Další podstatný rozdíl mezi letními a zimními pneumatikami spočívá v tom, že zimní pneumatiky by se měly vyměnit dříve, než hloubka dezénu bude mít 4 mm a méně, zatímco doporučovaná minimální hloubka dezénu letních pneumatik činí 3 mm.

Vyplatí se univerzální gumy?

Mírné zimy bez sněhu vedou v posledních letech řidiče k využití celoročních pneumatik. Ty jsou s postupem času výrazně kvalitnější, výrobci je neustále vylepšují. I tak ale nezapomínejte, že celoroční pneumatika bude vždy jen kompromisem mezi letní a zimní gumou. V zimě nebude mít stejný záběr a přilnavost na sněhu či námraze jako zimní pneumatika. Zároveň bude mít slabší vlastnosti na suchu než letní pneumatika.

 

Vybírejte tedy přezutí podle svého způsobu života. Pokud se pohybujete jen ve městě, pravděpodobně si s celoročními pneumatikami vystačíte. Jestli ale podnikáte delší výlety, jezdíte v létě k moři a v zimě na hory, bude určitě lepší využít dva různé typy pneumatik.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code