Kachna se chystá znovu na Dakar

Jak je uvedeno v titulku, není to poprvé, kdy na extrémně náročnou trasu vyrazí čistě dámská posádka z České republiky. Svou premiéru si odbyla loni a hned napoprvé se jim povedl nečekaný úspěch. Dojet Dakar Classic jako první posádka v historii této soutěže s tímto autíčkem, od kterého to možná i málokdo čekal.. A že už to před děvčaty zkoušelo 14 týmů, v dlouhé historii Dakarských soutěží.

„Letos jsme dojeli a příští rok to jedem vyhrát.. Ale se vší pokorou to myslíme s nadsázkou a cílíme do kachního hnízda – jak jsme již říkali, 2CV offroadová komunita nespí, letos jsme ukázali, že to jde a v roce 2025 by se na startu DAKAR CLASSIC měli objevit i další kachny!“ říká s úsměvem závodnice Bára Holická

Letošní zkušenosti? Málo koní

„Na nic jsme nezapomněly, měly jsme všeho dost.. Jediné co nám chybělo, byli koně.. Myslím tím výkon motoru. Bezmála 35 koní bylo zdaleka nejméně v celém startovním poli. I tak jsme bojovaly, přeházely denně tatrovku písku, ale nevzdali to, občas nám někdo pomohl, (občas jsme pomohly my) a soutěž jsme dokončily.“  Říká Bára Holická

Zdenek Sluka

Aby se zachoval duch DAKAR CLASSIC, nelze do auta dát ledajaký motor. Na výběr dostal tým od dakarských techniků z několika možných variant úprav motorů nebo i jiných typů motorů – stále ale za použití motorů Citroën.

„Na začátku jsme zvažovali použití motoru z motorek BMW GS, vzduchem chlazená dvanáctistovka, kterou používají kachny upravené na kopcové nebo okruhové závody. To nám ale z Dakaru zakázali a dali nám na výběr z motorů Citroën. S Bárou jsme z toho vybrali variantu rozšíření motoru 2CV speciálním kitem, od belgického motoráře VGS, a zvýšení objemu motoru na 760ccm.“ Vysvětluje Tomáš Neruda

Originální pohon

„Sériový motor 2CV má běžně 600cmm. Pomocí výměny válců z modelu Visa s novým litým pouzdrem, nových pístů o průměru 83 mm a úpravou klikové skříně se dosáhne vyššího objemu motoru a tudíž vyššího výkonu a kroutícího momentu. K tomu, aby se vyšší výkon mohl využít, použili jsme na doporučení převodovku z modelu Acadiane, která je od základu silnější a současně má delší rychlostní stupně, hlavně 2 a 3, které holky nejvíce využijí. Abychom to viděli na živo, vyrazili jsme v březnu s Bárou do Belgie, k výrobci VGS.

Tam jsme se svezli v jeho vozu a věděli, že to je ta správná cesta. Má to výkon, krouťák a jede to.

Pak ale přijel jeden místní kachňák a svezl mě ve svém dvoumotorovém stroji upraveným pro africké rejdy.

A byl konec. Vylezl jsem a věděl, že ač jsem na začátku Báře stavbu dvoumotorové verze odmítl a směřoval jí na cestu posílení motoru, tak takové auto chci postavit a chci, aby s ním holky ještě jednou dokázaly to, co vloni.“ nadšeně vypráví, jak vnikl plán stavby 2CV SAHARA, Tomáš Neruda.

Můžeme jí říkat různě.. Sahara, Quattrokachna, Bi-motor, Twin-engine, Double-power nebo prostě DUCKAR+1. ..

2 motory, pohon na všechny čtyři.. Proč je tato verze tak unikátní? Jedná se o konstrukční a technologický unikát a sériově jich bylo vyrobeno jen pouhých 700 ks.

Model 2CV Sahara se začal sériově vyrábět v roce 1957, pod kapotou a v kufru, se mu skrývají 2 motory o objemu 425 ccm, každý s výkonem 12 koní.

Ano, správně zmiňuji 2 motory – model Sahara je čtyřkolka, unikátně řešená dvěma motory, z nichž každý zvlášť pohání jednu nápravu. První prototyp tohoto modelu postavil již v roce 1954 inženýr M. Bonnafous, Citroën pak o tři roky spustil sériovou výrobu, ale vyrobeno bylo necelých 700 ks.

„Prý jich jezdí (spíše se ukrývají garážích nebo muzeích) na světě už jen 27 kousků, a jednu před časem zrenovoval náš dakarský 2CV mechanik Tomáše Neruda.“ říká Bára Holická.

Za tak malým počtem dochovaných kusů je zřejmě fakt, že model Sahara byl určen zejména pro francouzské kolonie na severu Afriky, kde je využívali naftaři a armáda a auta tak byla vystavená nejextrémnějším podmínkám. Díky výkonu dvou motorů a nízké váze byla v Saharské poušti oblíbená.

Zdenek Sluka

Dakarská SAHARA z Čech není replika tohoto skvostu. Originál je inspirací, ale konstrukčně jde o prototyp vozu. Vznikla jedinečná stavba, světových unikát. Především díky technickým řešením systému, originalitou jednotlivých dílů a celkovým řešením – především propojením obou motorů do jedněch pedálů, dvou spojek do jednoho pedálu a dvou převodovek do jedné řadicí páky.

DOUBLE-TROUBLE ?

2 motory, 2 převodovky.. Sice výkon, stálý pohon na všechny 4 kola, ale také možná více problémů. Vše je ale ve zlatých rukách mechanika a konstruktéra Tomáše Nerudy a jeho týmu v dílně v Jesenici u Prahy. Stavba takového prototypu si vyžádala výrobu spousty nových, konstrukčně jedinečných dílů, bylo potřeba najít slabá místa, na které dát pozor, museli se vyřešit nádrže, jelikož v originální Sahaře jsou nádrže pod sedadly pasažérů. Během podzimu se testovalo, vychytávalo, opravovalo, zlepšovalo. Nyní nás čeká revize a ještě několik testů, než odjedeme nalodit techniku do Barcelony.

Doplněný tým

Do týmu také přibylo (mimo dvou dalších kachních specialistů, mechaniků – Jaroslava Jiráně a Tomáše Stolaře) i servisní, doprovodné vozidlo, které není ledajaké – je to Citroën Jumper, v obleku TYPE-H, od italské designové dílny Caselani Carrosserie.

„Původně Tomáš řekl, že chce jet starým „HYčkem“, jako doprovodem. Bylo by to stylové, ale o dalšího historika v týmu víc.. Ale nápad se stylovým doprovodem se mi líbil. Věděla jsem, že v jedna firma v Itálii, Caselani Carrosserie, dělá právě „převleky“ nových aut do designu starých Citroënů. Oslovila jsem je ke spolupráci a z majitele se vyklubal další offroadový kachňák, který se sám chystá na Dakar Classic 2026, takže spolupráce byla na světě.

Moderní dodávku jsem svou ale neměla. A tak pomohl Citroën, pomohl mi s nákupem a financováním Jumpra a z Itálie jsem přivezla zmíněný TYPE-H kit.

Zdenek Sluka

Ten mi po domluvě nainstalovali v BRNOCAR a TECHSPORT a společně jsme se tak stali partnery i Caselani Carrosserie, pro další takové přestavby českým zákazníkům. A aby to celkově ladilo, dostal i doprovodný vůz design Josefa Rataje.“ Vypráví Bára Holická

Chcete pomoci?

Pro malý, soukromý český tým je tohle všechno hromada práce, která vede k jednomu cíli – odhodlaně a dobře reprezentovat Českou republiku na tomto slavném závodě, který sleduje celý svět. Reprezentovat i komunitu kachňáků a Citroeňáků. A hlavně všechny bavit našim dobrodružstvím a zážitky!

„Pro naše fanoušky, kteří by nám s tím vším chtěli pomoc, běží otevřený projekt na portálu DONIO.cz, kde nám mohou přispět jakoukoliv částkou na kachnu a její druhý motor a vybrat si za to odměnu. Za každou kačku jsme rádi a pomůže nám.“  říká závodnice Bára Holická

Zdroj: C Automobil Import

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code