Kia a Hyundai vyvíjí technologie na úsporu energie pro chlazení a topení

Pro příjemnou jízdu je důležitý tepelný komfort uvnitř vozu. Nikomu asi není příjemné se v létě potit a v zimě mrznout. To samozřejmě vědí i výrobci vozů a snaží se vyvíjet řešení, které by pobyt v autě zpříjemnily. Jde jak o pasivní řešení, která mají za cíl udržet teplotu pomocí kvalitních izolací, tak aktivní, které dokáží upravit podmínky co nejrychleji po nástupu do vozu.

Na vývoji tří technologií určených k přesné regulaci teploty interiéru vozidla, pracuje značka Kia společně se sestrou Hyundai. Tyto technologie nejen zlepšují komfort, ale také šetří energii a umožňují efektivní řízení energie vozidla. Pozitivní zprávou je, že všechny jsou na úrovni technologické vyspělosti vhodné pro sériovou výrobu.

K pasivním opatřením patří použití chladící fólie s nano vrstvou (Nano Cooling Film), která výrazně snižuje vnitřní teplotu v interiéru v horkém počasí při aplikaci na sklo vozidla. Dokáže snížit vnitřní teploty o více než 12 °C a lze jej použít se stávajícími tónovacími fóliemi bez dalšího ovlivnění prostupu světla. Tuto fólii představila značka Kia již v červenci 2023.

Během testování použila Kia více vozidel, přičemž na jedno nanesla nano chladící fólii a druhé nechala v původním stavu. Vozidla s běžným sklem a nevybavená chladící fólií s nano vrstvou zaznamenala vnitřní teplotu 48,5 °C ve srovnání s 36,0 °C u vozidel vybavených uvedenou nano vrstvou, což prokázalo maximální snížení teploty o 12,5 °C s použitím pokročilé technologie.

Chladící fólie s nano vrstvou nejen že blokuje infračervené záření z vnějšku vozidla, jako tradiční tónovací fólie, ale také umožňuje únik tepla zevnitř vozidla. Skládá se ze tří vrstev, včetně dvou odrážejících sluneční energii a jedné, která vyzařuje střední infračervené vlnové délky.

Aktivním opatřením je použití kovem potaženého vyhřívaného skla (Metal-Coated Heated Glass). Jde o světově první 48V systém, kde elektricky napájený kovový povlak skla zajistí rychlé odstranění námrazy nebo vlhkosti a nabízí lepší viditelnost během zimy. Ve srovnání s běžnými topnými články z wolframového drátu i zvýšenou bezpečnost, protože kovem potažené vyhřívané sklo je neviditelné a poskytuje cestujícím jasný, nezkreslený výhled.

Technologie 48V systému dokáže zcela rozmrazit povrch skla během pěti minut při -18 °C, až čtyřikrát rychleji a spotřebovává přibližně o 10 procent méně energie ve srovnání s konvenčními klimatizačními systémy. Navíc v horkých dnech může kovový povlak pasivně blokovat nejméně 60 procent solární energie, což snižuje požadavky na chlazení kabiny a výrazně zvyšuje energetickou účinnost.

Značka Kia požádala o patenty na vyhřívaná skla s kovovým povlakem na hlavních domácích i zahraničních trzích a plánuje implementovat tuto technologii do budoucích vozidel.

Třetí technologií je systém sálavého vytápění (Radiant Heating Systém). Ten rychle a efektivně zvyšuje vnímanou teplotu kolem cestujících v chladném počasí, což zkracuje dobu nekomfortu uvnitř promrzlého vozu po nasednutí. Systém sálavého vytápění využívá topné těleso, které vyzařuje sálavé teplo k nohám cestujících a rychle je zahřívá během chladného počasí.

Vedle stávajícího topného systému vozidla může Systém sálavého vytápění ušetřit až o 17 procent více energie k dosažení požadované teploty, což také ušetří čas na dosažení tohoto stavu; systém dodává teplo do spodní části těla pasažéra během tří minut, což výrazně zvyšuje pohodlí cestujících. Tím, že sníží spotřebu energie na ovládání klimatizace, je zajímavý hlavně pro elektromobily, protože lze očekávat, že v kombinaci s tímto systémem se výrazně prodlouží dojezd elektromobilů v zimě.

Systém obsahuje vysokoteplotní topné těleso typu fólie a systém prevence spálení. Topné těleso, které může dosáhnout 110 °C, je obaleno látkovým materiálem, který vyzařuje infračervené paprsky a upravuje teplo na příjemnou úroveň. Systém prevence popálení detekuje tělesný kontakt a okamžitě snižuje teplotu, čímž zvyšuje bezpečnost tím, že eliminuje riziko popálení.

U modelu Kia EV9 vybaveného systémem sálavého vytápění je nainstalováno devět topných panelů, včetně základny sloupku řízení, dveří řidiče a středové konzoly, jakož i dveří spolujezdce a základny odkládací schránky.

 

Zdroj: Kia Czech

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code