Kia EV4 se bude prodávat ve druhé polovině roku

První informace o modelu EV4 značky Kia jsme před nedávnem již přinesli. Týkaly se jeho designu a vzhledových specifik. V tomto textu na ně navážeme a vůz, který společnost Kia Corporation právě představila v rámci Kia EV Day ve Španělsku a podíváme se na technické detaily.

Model EV4 by být sportovním univerzálem nižší střední třídy ve variantách sedan (4dveřový) a hatchback (5dveřový), vhodným pro městské i běžné cestování. Kia tímto rozšiřuje možnosti volby na trhu s elektromobily, tradičně zaměřeném na crossovery a vozy SUV.

Úlohou modelu EV4 je rozšířit modelovou nabídku elektromobilů Kia a oslovit segment „rané většiny“.

Jaké akumulátory slouží k pohonu EV4 a jaký je dojezd na jedno nabití?

Ve stručnosti: 

  • Standardní akumulátor má kapacitu 58,3 kWh; akumulátor verze Long Range nabízí 81,4 kWh
  • Čistě elektrický dojezd (AER) činí 630 km (provedení Long Range, podle metodiky WLTP) – hodnota na vrcholu třídy
  • Mimořádně nízký součinitel aerodynamického odporu 0,23 Cd; plně zakrytovaný podvozek pro optimální aerodynamické vlastnosti
  • Elektromotor 150 kW pro zrychlení z místa na 100 km/h za 7,4 sekundy
  • Dobíjení z 10 na 80 procent za pouhých 31 minut (provedení Long Range) prostřednictvím 400V specializované platformy pro elektromobily
  • Podpora technologií napájení V2L a V2G
  • Propracovaná technologie podvozku pro špičkový jízdní komfort, kultivovanost a dynamické schopnosti

Obě varianty modelu EV4, postavené na specializované 400V platformě Kia E-GMP (Electric Global Modular Platform), umožňují zvolit buďto standardní akumulátor (58,3 kWh), nebo akumulátor „Long Range“ se zvýšenou kapacitou (81,4 kWh). V obou případech je prostřednictvím akumulátoru napájen přední elektromotor o výkonu 150 kW, který vozu udílí akceleraci z místa na 100 km/h za 7,4 s (resp. 7,7 s); maximální rychlost činí 170 km/h.

Lepší dojezd by měl být dosahován díky řadě aerodynamických vylepšení. Například úplné zakrytování spodku vozu vyhlazuje proudění vzduchu pod vozidlem. To i díky tomu vykazuje velmi nízký součinitel aerodynamického odporu 0,23 Cd.

EV4 v provedení sedan nabídne dojezd 430 km v případě standardního provedení, resp. až 630 km s akumulátorem Long Range. Hatchback EV4 nabízí dojezd až 590 km na jedno nabití (podle metodiky WLTP). K dobití z 10 na 80 procent by mělo stačit pouhých 31 minut. EV4 je vybaveno palubní nabíječkou o výkonu 11 kW, podporující jednofázové i třífázové napájení.

Vozidlo nabídne také stále častěji používanou technologii napájení V2L (Vehicle-to-Load) o výkonu 3,6 kVA. Ta umožňuje využít elektřinu vozu pro vnitřní i venkovní spotřebiče například při kempování. Technologie V2G (Vehicle-to-Grid) o výkonu 10 kVA zajistí připojení k domu a provoz nejdůležitějších domácích spotřebičů v případě výpadku proudu.

Krytka dobíjecí zásuvky je umístěna na předním blatníku, což zlepšuje přístupnost a flexibilitu nabíjení, zatímco nově navržený viditelný ukazatel nabíjení přispívá k uživatelskému pohodlí.

Podvozek

Systém zavěšení předních kol používá speciální konstrukce vzpěr McPherson pro elektromobily, resp. víceprvkové uspořádání a vinuté pružiny vzadu. Dále jsou použity frekvenčně řízené ventily SFD3 třetí generace (poprvé v této třídě) v tlumičích systému odpružení EV4, resp. pouzdro systému odpružení Hydro G, a tak se podvozek EV4 vyznačuje nižší hladinou hluku a vibrací.

Vylepšená geometrie pohonu předních kol společně s výztuhami na klíčových místech karoserie dále zvyšuje stabilitu v zatáčkách a dynamickou odezvu; přenos rázů od nerovností do systému řízení se podařilo snížit až o 50 procent ve prospěch přímější zpětné vazby a vyššího požitku z jízdy.

Funkce a možnosti konektivity Kia EV4

Ve stručnosti: 

  • Aplikace Digital Key 2.0 poskytuje snadný přístup (včetně zařízení Apple WatchTM)
  • Technologie variabilního rekuperačního brzdění i-Pedal 3.0 pro maximální pohodlí, provozní efektivitu a bezpečnost
  • K aktualizacím softwaru prostřednictvím vzdáleného přístupu (OTA) lze používat mobilní telefon uživatele
  • 30″ širokoúhlý displej technologie kokpitu ccNC (Connected Car Navigation Cockpit) pro ještě vyšší požitek z cestování
  • Nejmodernější služby streamování obsahu a konektivity ve vozidle, včetně YouTube a Netflixu
  • Inovativní řešení vnitřního prostoru a flexibility

Aplikace Digital Key 2.0 v chytrém telefonu zajistí řidiči jednoduché odemknutí když přichází ke svému vozidlu, spuštění motoru a funkce dálkového ovládání. Přístup lze přes aplikaci sdílet až s 15 zařízeními včetně Apple WatchTM.

Na cestách pomáhá nastavitelný systém Kia i-Pedal 3.0, který prostřednictvím různých úrovní rekuperačního brzdění zvyšuje pohodlí posádky a usnadňuje řízení vozidla. K dispozici je i adaptivní funkce chytrého rekuperačního brzdění EV4. Systém i-Pedal 3.0 funguje i při couvání, kdy zajišťuje hladké a snadné manévrování, zatímco díky paměťové funkci i-Pedal se EV4 po opětovném spuštění vrátí k naposledy použitému nastavení systému i-Pedal.

Širokoúhlý 30″ displej kokpitu ccNC (Connected Car Navigation Cockpit) je složený z obrazovek o velikostech 12,3″, 5,3″ a 12,3″. Nová technologie aktualizací prostřednictvím dálkového přístupu (OTA) umožňuje majiteli provádět aktualizace přes mobilní telefon a kdykoli se snadno na dálku spojit s vozidlem.

Infotainment díky nejmodernějšímu řešení Vehicle Smart TV nabízí pestrou škálu zábavy včetně YouTube, Netflixu, Disney+, hraní her a karaoke. Vzhledem k podpoře mnoha různých formátů obsahu (např. videí s poměrem stran 21:9) pro YouTube a Netflix lze využít celou plochu displeje. V plánu je i průběžné vylepšování o další kategorizovaný obsah, jako jsou streamovací služby, hry a zprávy prostřednictvím obchodu s aplikacemi.

Režim Rest (Odpočinek) využívá přední relaxační sedadla a lampu náladového osvětlení k navození uklidňující atmosféry. Režim Theatre (Kinosál) optimalizuje nastavení pro 30″ obrazovku, náladové osvětlení interiéru a zvukový systém s osmi reproduktory, a tak zprostředkuje mimořádný zážitek při sledování multimédií (na přání je dále k dispozici systém Harman/Kardon se stejným počtem reproduktorů).

Bezpečnostní prvky

Ve stručnosti: 

  • Nejnovější funkce ADAS se zaměřením na bezproblémovou návaznost na požitek z jízdy
  • Nasazení průlomové technologie pokročilého asistenta Kia pro jízdu na dálnici verze 2 (HDA2)
  • Paket Driving Package F+ (technologie „Drive Wise“) s pokročilými schopnostmi rozpoznávání
  • Optimalizovaná a zesílená struktura karoserie pro špičkovou bezpečnostní ochranu
  • Cílem je dosáhnout pětihvězdičkového hodnocení v bezpečnostních testech organizace Euro NCAP (volitelné bezpečnostní funkce včetně paketu ADAS F+), pětihvězdičkového hodnocení v testech bezpečnosti NCAP v USA; a ocenění Top Safety Pick od Pojišťovacího institutu pro bezpečnost silničního provozu (IIHS)

Asistent pro jízdu na dálnici verze 2 (HDA 2) zahrnuje vylepšené funkce ADAS včetně systému sledování únavy řidiče, systému autonomního nouzového brzdění verze 2, systému následování v jízdním pruhu verze 2, inteligentního ukazatele rychlostních limitů a dálkově ovládaného inteligentního parkovacího asistenta (RPSA Entry) na podporu bezpečnosti a pohodlí. K dispozici je dále 12″ head-up displej v prostoru čelního skla, kde se zobrazuje například rychlost vozidla nebo pokyny navigace.

Do služeb ADAS patří i systém rozpoznávání rukou na volantu (HOD – Hands On Detection), jenž snímá kontakt mezi volantem a řidičem (prsty, jedna ruka, obě ruce) ve snaze určit, zda má řidič vozidlo pod kontrolou, aby bylo možné jednoduše deaktivovat varování ADAS pouhým dotykem volantu.

Pokročilý paket asistenčních systémů Driving Package F+ („Drive Wise“) navíc detekuje nebezpečné situace prostřednictvím kamer ve spojení s radary, a tak řidiči pomáhá s bezpečným ovládáním vozidla a manévrováním.

V případě kolize je konstrukce EV4 optimalizována pomocí pokročilých bezpečnostních prvků na ochranu posádky i akumulátoru, včetně konstrukce pro lepší rozptylování nárazové energie v prostoru před akumulátorem, resp. prvků na ochranu v případě nárazu do vozidla zezadu.

Střecha EV4 dokáže odolat více než pětinásobku celkové hmotnosti vozidla, zatímco mnohožebrová konstrukce prahu dveří (podél celého boku vozidla mezi předními a zadními koly) poskytuje zvýšenou ochranu celé posádky v případě bočního nárazu.

Kde se bude Kia EV4 vyrábět a kdy se začne prodávat?

Sedan EV4 se bude vyrábět v závodu Kia Autoland Gwangmyeong EVO v Koreji, zatímco s výrobou hatchbacku se počítá pouze na Slovensku s primárním zaměřením na evropské trhy.Sedan by se měl začít vyrábět v Koreji v polovině března. Ve druhé polovině roku bude následovat čistě evropský hatchback EV4. Zahájení výroby pro Severní Ameriku a další regiony je naplánováno na konec letošního roku.

Kia EV4 by se měla začít prodávat na korejském trhu od března, přičemž evropská premiéra je naplánována na druhou polovinu letošního roku. Následovat budou prodeje ve Spojených státech.

Kia EV4 – kompletní specifikace
Model EV4 sedan EV4 hatchback
Provedení Base Long Range Base Long Range
Podvozková platforma E-GMP
Délka 4730 mm 4430 mm
Šířka 1860 mm
Výška 1480 mm 1485 mm
Rozvor 2820 mm
Akumulátor 58,3 kWh 81,4 kWh 58,3 kWh 81,4 kWh
Výkon 150 kW
Dojezd 430 km

(WLTP)

630 km

(WLTP)

410 km

(WLTP)

590 km

(WLTP)

 

 

Dobíjení

DC rychlodobíjení

(10–80 %)

 

29 min

 

31 min

 

29 min

 

31 min

AC dobíjení (10–100 %) 5 hodin

20 min

7 hodin

15 min

5 hodin

20 min

7 hodin

15 min

Pneumatiky 215/60 R17
0–100 km/h 7,4 s 7,7 s 7,4 s 7,7 s
 

Nejvyšší rychlost

 

170 km/h

Zavazadlový prostor 490 litrů (VDA) 435 litrů (VDA)

 

Zdroj: Kia Czech

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code