Mercedes-Benz B200d – rodinná klasika

Aktuálně prodávaný model Mercedes-Benz třídy B je na trhu již nějaký ten pátek. Svým vzhledem asi na první pohled neohromí, ale u této značky spíše očekáváme důraz na praktičnost a kvalitu.

Exteriér

Facelift, kterým od svého uvedení na trh prošel, který vtiskl nevýraznému vozu kategorie MPV, preferujícímu důraz na využití obestavěného prostoru tohoto nejmenšího rodinného vozu značky, určitou osobitost a potlačil „krabicózní“ dojem. Někdo jej sice bude stále považovat jen za trochu vyšší kombík, ale změny, obzvláště v čelních partiích nárazníku a spodního spoileru, dodaly vozu na dynamice. A nová technika předních LED světel i na bezpečnosti. Testovaný vůz byl v provedení Linie AMG, což už samo o sobě něco napovídá. Na výrazu dodaly autu použité 18″ disky kol AMG z lehké slitiny, 5dvoupaprskové elektrony a dvojité chomované koncovky výfuku. Praktickým doplňkem je ochranná lišta na hraně zadního nárazníku, která jej chrání před poškozením při manipulaci s nákladem.

Interiér

V interiéru je potřeba si opět připomenout, že Mercedes má svůj svět, ve kterém jsou věci tak trochu jinak než u všech ostatních. V prvé řadě nehledejte řadicí páku na prostředním tunelu, malou páčku najdete napravo pod volantem. Pokud byste tam hledali blinkry a světla, tak musíte pod volant nalevo.  Pod volantem je těch páček více, nebudu vás ale unavovat suchým popisem funkcí, pro naše potřeby stačí konstatovat, že vlevo je ještě ovládání tempomatu a po obou stranách volantu jsou páčky manuálního řazení, o kterém si ještě něco povíme dále. Na samotném volantu jsou obligátní tlačítka pro ovládání audiosoustavy a telefonu. Volant linie AMG má velmi příjemný potah, pro větší sportovní dojem, stejně jako sedačky a opěrky, štepovaný červenou nití. Sportovní dojem mají také evokovat kovové nášlapy pedálů, který jsou součástí výbavové, kterou jsme testovali a jejiž součástí jsou ještě držák nápojů, čalounění stropu černou tkaninou, ozdobné výplně interiéru se vzhledem karbon a koberečky AMG, to vše za kulantní příplatek 75 614 Kč.

Za volantem je jinak, díky vyšší karoserii, místa dost. Hodně místa nad hlavou mají i cestující vzadu. Přední sedadla jsou pohodlná a dobře vedou. Jak přední, tak zadní sedadla ale mají kratší sedák. U předního sedadla je možnost tento handicap vyřešit vytažením přední části sedáku dopředu. Ale opět, jako i u jiných modelů této značky, vznikne tak v sedáku díra, která není pocitově úplně komfortní. Možnost prodloužení sedáku nabízí i jiné automobilky, třeba Volkswagen, kde takovým pocitem netrpím.
Ovládání středového panelu není složité, je to otázka zvyku a pochopení logiky tvůrce systému. V každém případě ale doporučuji si zvolit všechna potřebná nastavení ještě před rozjezdem, protože manipulovat s ovládačem vyžaduje určité soustředění, které může chybět při pohledu na vozovku. Navigaci jsme ale nevyzkoušeli, protože karta s mapovými podklady nebyla ve voze k dispozici. Vůz disponuje množstvím bezpečnostních asistentů (Asistent jízdy v pruzích, Preventivní ochrana cestujících, Asistent sledování mrtvého úhlu, Aktivní brzdový asistent, Asistent udržování odstupu, Aktivní parkovací asistent), které se pomalu stávají standardem a blíží se i doba, kdy bude možné se na ně plně spolehnout. Zatím je ale pořád lepší věnovat se plně řízení a nemalou část soustředění věnovat chování ostatních.
Odkládací prostory jsou všude tam, kde byste je hledali, jen v případě odkládacích prostorů ve dveřích budete mít s klasickou PET lahví problém.

Na zadních sedadlech je pro dvě dospělé osoby a dítě místa dost, pokud používáte dětskou sedačku, dva dospělci by se vedle ní ale už necítili komfortně. Sklopit je možné pouze opěradlo, prostor kufru tak sice je možné zvětšit na poměrně slušnou velikost 1 547 litrů, rovnou nakládací plochu ale nezískáte. Drobnost, na kterou by zájemce s dětmi určitě neměl zapomenout, je přiobjednání zásuvky nabíječky pro zadní sedadla. Ta kupodivu v základu není, bez ní by stres převážené omladiny při pohledu na vybíjející se mobily v rukou mohl přesáhnout kritickou mez a kabel natažený zepředu překáží při řízení. Kufr má v základu 488 litrů, což stačí i na velký nákup, kočárek byste tam ale nedostali, maximálně složené golfky. Užitečným prvkem je nastavitelná podlážka, která v horní poloze usnadní nakládání přes práh kufru, ve spodní o něco zvětší nakládací prostor. Rezervu bohužel budete hledat marně, je zde pouze sada pro opravu a kompresor. Někomu to možná nevadí, mě ano. Když jsem před týdnem u jiného testovaného vozu měnil gumu proraženou v díře, kterou neopravili ti co nemakají a jen kecají, byl jsem rád, že rezerva v kufru byla, protože tu skobu by nikdo  nezalepil. Taková „úspora“ potom může stát hodně peněz a času, obzvláště v zahraničí.

Motor a převodovka

Model B 200d, jak označení ukazuje, pohání naftový čtyřválec o obsahu 2,143 litru s výkonem 100 kW (136 koní), který pohání přední kola, což byl námi testovaný kus, nebo všechna čtyři. Na kg těžký vůz je to výkon dostatečný. S tímto motorem Béčko zrychlí z nuly na sto za 8.9 s vteřin, což je údaj, který oceníme vyjímečně, např. při potřeba rychlého předjetí někoho, kdo jede „bezpečně“ sedmdesátkou. Od motoru přenáší výkon na vozovku automatická sedmistupňová převodovka. Ta řadí v automatickém režimu poměrně plynule a využívá výkon motoru už od nízkých otáček, v případě ručního řazení pomocí pádel pod volantem jsem ale byl nepříjemně překvapený. Při ručním podřazování jsem si připadal jak ve staré němé grotesce. Dochází zde ke stavu, kdy vyšší stupeň je vyřazen, nastává citelná prodleva, při níž auto ujede poměrně velkou vzdálenost, a po ní se pomalu „zasouvá“ nižší stupeň. Pocit u toho máte, jako když vám ujede noha po banánové slupce. V praxi to může vést k potenciálně nebezpečným situací, kdy vozidlo pomocí podřazení rychlosti nezpomalí, ale naopak zrychlí. Věc, která zajímá každého, je spotřeba. Tabulková hodnota kombinované spotřeby je 5,3 l/100km. Nám se podařilo v rámci testu, který kombinoval jízdu jak po městě, tak na dálnici i okreskách, stylem spíše ekonomickým než sportovním, dosáhnout hodnoty 5,6 litru, což považuji za výborný výsledek. Pokud jde o hluk, do kabiny se ho přenáší o něco více, než ve vyšších třídách, nicméně není to nic, co by rušilo poslech hudby a snad i méně, než by v případě manuální převodovky potřeboval řidič, který neřadí podle otáčkoměru, ale ucha.

Jízdní vlastnosti

Béčko je pohodlné, prostorné auto. Tak trochu působí jako vysoký kombík, ale těžiště má oproti první generaci níž. I přes větší výšku se dokáže protáhnout serpentinami rychle a bez rozhoupání žaludků osádky. Komfortní podvozek tlumí poměrně dobře drobné nerovnosti typu dlažby, větší nerovnosti se projeví tvrdším rázem, který projde až do vaší sedací části. Na tom mají jistě svůj podíl i použité nízkoprofilové pneumatiky na 18“ kolech. Na vyšších gumách by byla jízda zcela komfortní, možná byste ale museli ubrat v zatáčkách. Brzdy mají postupný, ale rychlý nástup, takže je možné se na ně zcela spolehnout. V případě potřeby dokážou auto zastavit opravdu na pětníku, což jsme na vlastní kůži vyzkoušeli ve chvíli, kdy jsme přijížděli po vedlejší silnici na hlavní, po které projíždělo jiné auto a asistenční systém při průjezdu před námi vyhodnotil jeho blízkost jako kritickou, zašlápl to a my jsme si vyzkoušeli vis v pásech.

Závěr

Hodnotit Mercedes třídy B není nijak jednoduché. Jde o nejmenší rodinný model značky, který reprezentuje status značky se vším, co k tomu patří. Ať už jde o kvalitu provedení, tak i cenu. Výrobce nabízí velmi širokou škálu výbav a doplňků, ve kterých se v průběhu výběru lehce ztratíte. V případě vážného zájmu je proto určitě nezbytné nechat si poradit, protože některé věci, které byste u takové značky čekali v základu, jako např. automatická klimatizace, je pouze za příplatek, některé vychytávky jsou pouze v balíčku s jinými, takže volba není opravdu jednoduchá. Podle svých nároků a možností kapsy se tak můžete dostat základní model v provedení Entry, s benzínovým motorem 1,8l o výkonu 90 kW (122 HP) se spotřebou 6,7 l/100km a manuální  6stupňovou převodovkou za cenu, která aktuálně začíná na úrovni cca 560.000 Kč. Můžete mít ale i naftovou čtyřkolku s motorem 2,2  litru v maximální výbavě za sumu převyšující 1.450.000 korun. Takové peníze stojí u konkurence auto i o dvě kategorie výš. V případě volby Mercedesu za tuto cenu získáte status, kvalitu i jistotu, že až budete svého miláčka posílat o dům dál, můžete za něj očekávat víc, než za auto od konkurence.

Galerie

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code