Milovníci automobilové historie, sportu a Peugeotu zamíří do Sochaux

Značka Peugeot má své místo na silnicích už třetí století. Už 130 let se jeho modely potkávají na závodních drahách i silničních okruzích s ostatními značkami, aby si porovnaly své schopnosti, soutěživého a inovativního ducha.

Všechny tyto okamžiky, kterými se Peugeot zapsal do historie motoristického sportu, odhaluje výstava s názvem „Peugeot a závody: 130 let rekordů a vítězství“, která se koná od 21. března do 30. září 2025 v muzeu L’Aventure Peugeot ve francouzském Sochaux.

První závod na světě, první vítězství

Historie Peugeotu v motoristickém sportu začala před 130 lety. V červnu 1895 se konal první skutečný měřený automobilový závod: slavný Paris-Bordeaux-Paris. Do cíle sice jako první dorazil vůz Émila Levassora (Panhard & Levassor), avšak měl pouze dvě sedadla. Pravidla stanovovala, že cena bude udělena pouze vozům s více než dvěma sedadly. Proto byla první cena udělena čtyřmístnému Peugeotu Koechlina a Rubichona.

Revoluční motor

20.století začalo rekordem. Peugeot si stanovil cíl překročit rychlost 150 km/h v době, kdy běžné vozy dosahovaly jen 50–60 km/h. K tomu tým inženýrů, přezdívaný „Charlatans“ („Šarlatáni), vyvinul revoluční motor Peugeot L76.Tento závodní vůz měl klasický, ale velmi lehký podvozek, čtyřválcový motor o objemu 7 600 cm³ a o výkonu 148 koní při 2 200 ot./min. Co ho však činilo výjimečným, byl unikátní systém rozvodu motoru. Magická kombinace zahrnovala: dvojitý vačkový hřídel v hlavě, polokulovitou hlavu válců a čtyři ventily na válec skloněné pod úhlem 45°. Díky desmodromickému systému ventilů, který umožňuje jejich kontrolu při otevírání i zavírání, lze zvýšit otáčky motoru a tím i jeho výkon při nižším objemu. Tento motor sice nebyl prvním se čtyřmi ventily na válec, ani první s dvojitým vačkovým hřídelem v hlavě válců, a dokonce ani první s hemisférickou hlavou válců. Nicméně byl prvním na světě, který všechny tři tyto technologie zkombinoval dohromady. Maximální rychlost vozu byla ohromující: 190 km/h! Tehdejší inženýři tehdy svorně tvrdili, že „Bude navždy doba před a po L76.“

S tímto vozem pak Jules Goux zvítězil na francouzské Grand Prix ACF v roce 1912, a dokonce i na legendárním okruhu Indianapolis v roce 1913. Následníci jako L3 (1913), L45 (1914) nebo L25 (1914) pak slavily úspěchy na okruzích a závodech po celém světě.

Závody jako reklama

Ve 30. letech chtěl Peugeot propojit motorsport s běžnými sériovými vozy, aby podpořil jejich image a prodej. V roce 1929 uvedl úspěšný model Peugeot 201, který masově vyráběl, a ačkoliv neexistovala oficiální závodní verze, mnoho těchto vozů startovalo v rallye.

Poté, co Peugeot ohromil veřejnost rychlostí svých vozů, chtěl poukázat i na jejich spolehlivost a odolnost, proto se vrhnul do nejnáročnějších rallye světa, které byly výzvou jak pro řidiče, tak pro mechaniku. V těchto soutěžích se v 50., 60. a 70. letech prosazovaly zejména modely Peugeot 203, 403, 204, 304, 404 a 504.

V 80. letech značka Peugeot zazářila v Mistrovství světa v rallye s modelem 205 T16, který následně bodoval i na Dakaru. Podobně zde triumfoval i model 405 T16. který v letech 1989 a 1990 vyhrál a roku 1990 dokonce obsadil kompletní stupně vítězů.

Na přelomu tisíciletí se Peugeot vrátil do WRC a s 206 WRC získal titul World Manufacturers’ Champion (Mistr světa konstruktérů) 2000, 2001 a 2002.

Zpátky k maximální rychlosti

Na začátku 90. let se Peugeot znovu stal oficiálním týmem na závodních okruzích, zejména na trati v Sarthe (Le Mans). S modelem 905 se účastnil závodu 24 hodin Le Mans a vstoupil do Mistrovství světa ve vytrvalostních závodech. Model 905 sbíral jedno vítězství za druhým: Suzuka, Magny-Cours, Mexiko, Silverstone a Donington. Čtyřiadvacetihodinovkou ve Le Mans v letech 1992 a 1993 pak završil historický hattrick.

Ve Formuli 1 už Peugeot nezažil tak výrazné úspěchy. Do tohoto dobrodružství se značka zapojila v letech 1994 až 2000, kdy dodávala motory týmům McLaren, následně Jordan, a nakonec Prost Grand Prix.

V roce 2005 Peugeot oznámil rozhodnutí postavit se nové technologické výzvě: vyhrát 24 hodin Le Mans s vozem poháněným HDi dieselovým motorem vybaveným filtrem pevných částic. Tento cíl byl splněn v roce 2009, kdy model 908 HDi FAP dosáhl dvojitého triumfu.

Nezapomenutelné úspěchy – od silnice po závodní okruhy

Peugeot napsal mnoho kapitol motoristické historie s modely, které se staly skutečnými ikonami. Legendární Peugeoty 404 a 504 ovládly závody v Africe, vůz 205 T16 se nesmazatelně zaryl do paměti všech fanoušků rallye, zatímco speciály 905 a 908 triumfovaly v závodu 24 hodin Le Mans, modely 405 T16 a 208 T16 Pikes Peak se pak zařadily mezi vítěze nejslavnějšího amerického závodu do vrchu v letech 1988, 1989 a 2013… A připomeňme také sedm titulů značky v Rallye Dakar v období 1987 – 1990 a poté i v letech 2016 – 2018. Tato vítězství upevnila pozici Peugeotu jako klíčového hráče v motoristickém sportu.

Peugeot se neprosadil pouze v automobilových závodech, ale také v těch cyklistických a motocyklových. A i ty výstava „Peugeot a závody: 130 let rekordů a vítězství“ připomene, včetně deseti vítězství v Tour de France mezi lety 1905 a 1977 nebo rekordů motocyklu P515 z roku 1934.

Bohatá retrospektiva

Půl roku trvající výstava v kolébce značky Peugeot, v Sochaux, ukazuje sportovní úspěchy značky v novém světle. Nabízí také výběr archivních snímků i legendárních modelů z historie. Mezi 40 vystavenými vozy si návštěvníci mohou prohlédnout například Type 3 (účastník závodu Paris-Brest-Paris v roce 1891), 302 Darl’mat Sport, 404 z East African Safari, 504 Coupé V6, 205 T16, 908 HDI nebo i spektakulární Peugeot 3008 DKR MAXI. A mnoho dalších modelů, které pomohly vytvořit sportovní renomé značky.

Součástí retrospektivy budou i setkání, besedy a další události. Tato výjimečná výstava vtáhne návštěvníky do světa, kde se setkávají automobily, motocykly i jízdní kola, aby vyprávěly příběhy vášně, inovací, rekordů a vítězství. Jedná se událost, kterou by si žádný nadšenec automobilové historie neměl nechat ujít.

Zdroj: Peugeot, P Automobil Import

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code